Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU 11.05.2011 Kjerstin Tobiassen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Advertisements

Tilfredshetsundersøkelsen 2009 Campus RENA. Tilfredshetsundersøkelsen 2009-Campus RENA Undersøkelsen 2007 I 2007 valgte avdelingen følgende fokusområder.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Studiekvalitetsundersøkelsen (SKU) ved Høgskolen i Lillehammer 2005 Gjelder både heltids- og deltidsstudier.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Gjennomgang av Fasilitetsundersøkelsen Prosessen så langt Arbeidsgruppen organisert som inkluderer deltaker fra alle relevant avdelinger. Arbeidsgruppen.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Studiebarometeret 2014 Ottar Ohren Høgskolen i Molde 1.
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Studenttilfredshetsundersøkelsen 2013 Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norfakta Markedsanalyse.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kvalitetssystem og kvalitetsrevisjon 2010 Kvalitetsarbeid 2010 Implementering av nytt kvalitetssystem Kristin Myraunet Hals og Kjerstin Tobiassen.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
Evaluering av læringsutbytte NOKUTs evaluering av læringsutbytte: Planer for oppfølging ved Handelshøyskolen i Trondheim.
Presentasjon Studenttilfredshet HiST – studenttilfredshet: Forord Norfakta presenterer i denne rapporten resultatene fra studenttilfredshetsundersøkelsen.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Fellesmøte om studiekvalitet med fokus på ressurser og læringsmiljø Onsdag 11. mai 2011 Avdelingenes kvalitetsrapporter for året 2010 i forhold til ressurser.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
SKU-møte _NOKUT_eva_aom 1 Litt om NOKUTs 2. evaluering av kvalitetssystemet ved HiST 1.Bakteppet - 1. eva-runde Nye eva-kriterier og NOKUTs.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Komité for teknikk, kultur og fritid
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalitet i fleksible studier
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Prosjekt internasjonalisering
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen

Kvalitetssystemet 4 kvalitetsdimensjoner: Læringsutbytte Inntakskvalitet Undervisningskvalitet Ressurser og læringsmiljø Lenke til Kvalitetssystemet: utdanning-og-laringsmiljo utdanning-og-laringsmiljo

Ressurser og læringsmiljø ”For å sikre gode studie- og arbeidsforhold vil høyskolen sørge for høy faglig- vitenskapelig kompetanse og høy kvalitet innen teknisk-administrative kjernefunksjoner inkludert bibliotek, IKT, materiell, utstyr og lokaler. I tråd med NOKUTs kriteriegrunnlag vil høyskolen arbeide for å legge til rette for kvalitetssikring av faglig aktivitet, god administrativ støtte rundt studiene og at studiene foregår i et godt fysisk og psyko-sosialt læringsmiljø. Den årlige studiekvalitetsundersøkelsen vil inneholde spørsmål om ressurser og læringsmiljø. Tilsvarende synspunkter vil også komme fram i avdelingsvise studieevalueringer på program- og emnenivå. Helse- og trivselsundersøkelsen i Trondheim vil gi viktige innspill til studentenes helhetlige studiesituasjon ved høgskolen. Dokumentasjonen som bringes fram gjennom undersøkelsene vil blant annet danne bakgrunn for et årlig fellesmøte om studiekvalitet med særskilt fokus på ressurser og læringsmiljø, mellom Læringsmiljøutvalget, Studie- og kvalitetsutvalget og høgskolens ledergruppe (rektorat, dekanat, direktører og studieledere).”

Mål – ressurser og læringsmiljø Kvalitetssystemet angir følgende mål for ressurser og læringsmiljø: legge til rette for kvalitetssikring av faglig aktivitet god administrativ støtte rundt studiene at studiene foregår i et godt fysisk og psykososialt læringsmiljø

Ressurser og læringsmiljø fra et kvalitetssystemperspektiv: Egne kvalitetsindikatorer – kvalitetsrapportene Avvikssystemet – Si din mening Studentenes helse – og trivselsundersøkelse (SHOT) Studiekvalitetsundersøkelsen

Kvalitetsindikatorer for ressurser og læringsmiljø Formell kompetanse i fagmiljøet Studentenes opplevelse av ressurser og læringsmiljø FRA Studenter som slutter Andre evalueringer og vurderinger

Avvikssystemet – Si din mening! Hist.no: Studentportalen: Ansattportalen:

SHOT

Studiekvalitetsundersøkelsen - Ny undersøkelse fra Vedtatt av SKU Formål: Måle opplevd kvalitet innenfor dimensjonene læringsutbytte, undervisningskvalitet og ressurser og læringsmiljø. ”At den årlige studenttilfredshetsundersøkelsen også inneholder spørsmål om undervisningskvalitet, og at undersøkelsen utformes slik at resultatene kan aggregeres og sammenlignes på tvers av avdelingene.” SKU-vedtak 12/09 5 spørsmål om ressurser og læringsmiljø: Administrasjon, fysisk læringsmiljø, internett og datatjenester, biblioteket, studentdemokratiet.

Opplevd kvalitet

Hvordan lese tallene – feilmarginer og signifikante forskjeller AFTAHSAITeLALTASPTØHAlle 4,14,04,33,94,24,5 Inntak ,03,94,13,84,04,34,0 3,93,83,93,73,84,1

Tiltak

Resultat - Administrasjon AFTAHSAITeLALTASPTØHHiST Tilgjengeligheten på informasjon fra administrasjonen generelt3,333,52,733,53,2 De administrative tjenestene generelt3,43,23,52,62,93,53,2 Informasjonen i Studiehåndboken på nett3,5 3,13,443,5 Studieveiledningen3,33 2,73,23,1 Servicesenterets åpningstider3,43,73,63,33,43,33,5 Behandlingstid ved klage på sensur2,72,9 2,8 2,62,8 Muligheten for tilrettelagt eksamen3,33,63,33,13,23,53,4

Resultat – Fysisk læringsmiljø AFTAHSAITeLALTASPTØHHiST Kvaliteten på forelesnings- og undervisningsrommene 32,5 3,23,93,83 Antall grupperom 2,12,41,922,72,42,3 Kvaliteten på grupperommene 3,12,62,72,84,43,33,1 Antall lesesalsplasser22,22,52,11,92,22,1 Kvaliteten på lesesalene2,42,32,6 2,32,4 Inneklima/luftkvalitet2,62,12,22,52,82,92,5 Tilgjengeligheten til studielokaler utenom ordinær åpningstid 43,743,444,13,9 Rengjøringen4,13,54,1 3,9 Skolens beliggenhet/lokalisering4,43,24,43,24,73,9 Tilgang til sikker sykkelparkering3,53,2 3,84,63,93,6 Parkeringsmulighetene for privatbiler2,11,923,22,44,12,5 Studiestedet totalt sett3,63,13,5 3,83,93,5

Resultat – Internett og datatjenester AFTAHSAITeLALTASPTØHHiST Tilgangen på trådløst internett3,83,72,63,84,23,63,8 Informasjonen på høgskolens nettsider3,53,63,23,43,73,5 Studentportalen3,53,73,33,63,83,53,6 It’s learning3,83,93,43,9 43,8 Webmail3,43,73,4 3,93,33,5 Studweb3,73,93,63,84 Hjelpen jeg får med datatekniske spørsmål og problemer 3,23,73,63,53,83,33,5

Resultat – Biblioteket AFTAHSAITeLALTASPTØHHiST Bibliotekets samlinger av bøker og tidsskrift 3,73,83,53,943,8 Bibliotekets elektroniske samlinger 3,53,73,23,8 3,53,6 Bibliotekets databaser 3,63,73,33,83,93,63,7 Bibliotekets åpningstider 32,63,12,62,932,8 Hjelpen jeg får på biblioteket 43,8 4,24,144 Bibliotekets tilbud i forhold til mitt behov 3,63,83,63,83,93,83,7 Kurs og opplæringstilbud 33,33,133,2 3,1

Resultat - Studentdemokratiet AFTAHSAITeLALTASPTØHHiST Studentparlamentets arbeid3,23,5 3,33,73,53,4 Studentutvalgets arbeid3,13,53,63,343,83,5 Klassetillitsvalgtordningen3,23,73,13,43,93,5 Informasjonen fra de tillitsvalgte3,13,72,83,343,13,4

Oppfølging Rapport oversendes avdelingene med rektors oppfølgingsskriv Avdelingene gjør egne analyser/vurderinger Avdelingene treffer nødvendige tiltak Tiltak med økonomiske konsekvenser inngår i den ordinære budsjettbehandlingen påfølgende høst Kvalitetssystemet er dermed hektet direkte på høgskolens øvrige mål – og resultatstyring

Utfordringer – veien videre Kvalitetsarbeidet: -Målsetting av indikatorer -Svarprosent institusjonelle undersøkelser -Antall undersøkelser -Samarbeid SiT, inst.nivå, avdelingene -Få en rød tråd fra resultat/analyse til tiltak/oppfølging -Budsjettprioriteringer – synlighet! -Øremerket kvalitetspott?.