Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober 2015. overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advertisements

RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
Nor Lines – det unike transportsystem.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Havnedirektør, Bodø havn KF
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Asak Miljøstein AS.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Presentasjon for Aukra
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Ofotbanen Nordnorges grønne korridor. Narvik Kommune Sammen for å sikre vekst i nord.
Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Loe konsernet. Loe Konsernet Består av 2 produksjonsbedrifter: - Loe Rørprodukter AS - Loe Rørprodukter AS - Loe Betongelementer AS - Loe Betongelementer.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
1 Godsterminal på Orkdal – Skaun Eit miljøvennleg alternativ? Minimale nye naturinngrep Minimale tap av matjord Nesten ubebodd område God kontakt med tungindustri.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
ASKO er en del av NorgesGruppen
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
På sporet av den tapte tid
NTP godsanalyse - kommentarer
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Jernbane i Trøndelag
Grenlandsbanen Vil gå gjennom tett utbygde områder i Skien/Porsgrunn
Utskrift av presentasjonen:

Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober 2015

overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015

Overlevering av «Bred samfunnsanalyse av godstransport»

Slik ser havna ut for oss som jobber i havna mic/r1/ece5/tr_980_461_l_f/000/ dram/2015/10/16/9/ jpg?chk=317B0A

Og dette er havna fra Fjordparken.

NTP er Historie - nåtid - fremtid Leveringskontrakt på bjelker og planker fra 1340

Ingen havn – ingen sjøbod - ingen by

Ei havn er sjø, vei, jernbane, arealer og terminaler

© GEMBA Innovation Economic Impact Assessment - Drammen Havn (649 empl.) (789 empl.) (1.240 empl.) (476 empl.)

Antall tonn over offentlig kai – 1 million tonn

Positiv regional markedsrespons – tidligere veitransport Oso Hotwater Holmen Hellefoss Kid BAMA Miele AASS bryggeri Toyota Norge AS Stenqvist Hellik Teigen Norsk Sveiseteknikk

2 x 280 meter jernbanespor på Furuholmen..

7 nye spor, ny vei og kulvert i Virkeligheten

Kommuneplanens arealdel ( ) - Virkeligheten

Trinn 1

Trinn 2

Trinn 3

Mer last og mer handel mot øst S temmer med virkeligheten  SVERIGE og ØSTERSJØEN: 80 % av utenrikshande len  70 % TØMMER, INNSATSVAR ER og BULKVARER  20 % av eksporten er FERSK FISK  20 % av importen er SENTRALLAG RING og FERSKE VARER Kartillustrasjon: Berit Grue, TØI Bred samfunnsanalyse av godstransport

Containervolumutvikling i SørøstNorge.

Rapporten - Noen myter slås i hjel Frekvens er ikke alt Toyota sier: 1.Fleksibilitet & nærhet —Punktlighet og kvalitet 2.Besparelse for miljøet 3.Kostnadsbesparelse

Desentralisert terminalstruktur med god arealtilgang gir størst volum på sjø og bane - Men virkeligheten er bedre ?  Direkte sjø- og banetransport konkurrerer best  20 % lavere terminal-kostnader gir mer robuste kombinerte transporter  Dagens arealstrategier legger best til rette for vegtransport? Lagerlokaler bygd etter år 2000 Bred samfunnsanalyse av godstransport

Spørsmål til nye lager, næring, nye bygg ? Hvordan er kvalitetssjekken ? I vår region kjenner vi ikke igjen svaret i rapporten Lierskogen, Kobbervikdalen, Kongsberg og Røyken næringspark har relativt store utbygginger

Desentralisert havnestruktur, som ellers i verden Stemmer med virkeligheten Bra for alle

Hvorfor utredes ikke intermodale knutepunkt i store jernbanebyer ?.. Oslo Drammen Stavanger Bergen Trondheim Bodø Kan kombinere sentralisert jernbane med regional havnestruktur Innen persontrafikken snakker alle om knutepunkt.

? I KVU I Drammen oppga en privat operatør t/år (leverer t/år) Operer også Rolvsøy, Østfold ? Utvikler Kopstad, Vestfold ? Det utredes, men hvor virkelig er det ?

Kostnadsoversikten er bra Kranoperasjon er lav kostnad Havneoperatøren «koster mest» Så lenge det er konkurranse - holdes prisene nede

Fremtiden er lys – vei og bane får 57 MRD Jernbane og vei er våre kompiser Neste gang er det sjøtransporten sin tur 2,7 MRD

I mens skal vi pynte oss

Holmen syd/Risgarden i fremtiden med et tilsnitt historie…..?

Environmental Improvement Guide Light Current Lit Objective Proposed Lit Objective Crane show Night Mapping/ Legibility

Dette er bra – Varestrømsanalyse har vi ventet på. Men husk at varestrøm er ferskvare. Vi forventer en oppfølger