Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober 2015
overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015
Overlevering av «Bred samfunnsanalyse av godstransport»
Slik ser havna ut for oss som jobber i havna mic/r1/ece5/tr_980_461_l_f/000/ dram/2015/10/16/9/ jpg?chk=317B0A
Og dette er havna fra Fjordparken.
NTP er Historie - nåtid - fremtid Leveringskontrakt på bjelker og planker fra 1340
Ingen havn – ingen sjøbod - ingen by
Ei havn er sjø, vei, jernbane, arealer og terminaler
© GEMBA Innovation Economic Impact Assessment - Drammen Havn (649 empl.) (789 empl.) (1.240 empl.) (476 empl.)
Antall tonn over offentlig kai – 1 million tonn
Positiv regional markedsrespons – tidligere veitransport Oso Hotwater Holmen Hellefoss Kid BAMA Miele AASS bryggeri Toyota Norge AS Stenqvist Hellik Teigen Norsk Sveiseteknikk
2 x 280 meter jernbanespor på Furuholmen..
7 nye spor, ny vei og kulvert i Virkeligheten
Kommuneplanens arealdel ( ) - Virkeligheten
Trinn 1
Trinn 2
Trinn 3
Mer last og mer handel mot øst S temmer med virkeligheten SVERIGE og ØSTERSJØEN: 80 % av utenrikshande len 70 % TØMMER, INNSATSVAR ER og BULKVARER 20 % av eksporten er FERSK FISK 20 % av importen er SENTRALLAG RING og FERSKE VARER Kartillustrasjon: Berit Grue, TØI Bred samfunnsanalyse av godstransport
Containervolumutvikling i SørøstNorge.
Rapporten - Noen myter slås i hjel Frekvens er ikke alt Toyota sier: 1.Fleksibilitet & nærhet —Punktlighet og kvalitet 2.Besparelse for miljøet 3.Kostnadsbesparelse
Desentralisert terminalstruktur med god arealtilgang gir størst volum på sjø og bane - Men virkeligheten er bedre ? Direkte sjø- og banetransport konkurrerer best 20 % lavere terminal-kostnader gir mer robuste kombinerte transporter Dagens arealstrategier legger best til rette for vegtransport? Lagerlokaler bygd etter år 2000 Bred samfunnsanalyse av godstransport
Spørsmål til nye lager, næring, nye bygg ? Hvordan er kvalitetssjekken ? I vår region kjenner vi ikke igjen svaret i rapporten Lierskogen, Kobbervikdalen, Kongsberg og Røyken næringspark har relativt store utbygginger
Desentralisert havnestruktur, som ellers i verden Stemmer med virkeligheten Bra for alle
Hvorfor utredes ikke intermodale knutepunkt i store jernbanebyer ?.. Oslo Drammen Stavanger Bergen Trondheim Bodø Kan kombinere sentralisert jernbane med regional havnestruktur Innen persontrafikken snakker alle om knutepunkt.
? I KVU I Drammen oppga en privat operatør t/år (leverer t/år) Operer også Rolvsøy, Østfold ? Utvikler Kopstad, Vestfold ? Det utredes, men hvor virkelig er det ?
Kostnadsoversikten er bra Kranoperasjon er lav kostnad Havneoperatøren «koster mest» Så lenge det er konkurranse - holdes prisene nede
Fremtiden er lys – vei og bane får 57 MRD Jernbane og vei er våre kompiser Neste gang er det sjøtransporten sin tur 2,7 MRD
I mens skal vi pynte oss
Holmen syd/Risgarden i fremtiden med et tilsnitt historie…..?
Environmental Improvement Guide Light Current Lit Objective Proposed Lit Objective Crane show Night Mapping/ Legibility
Dette er bra – Varestrømsanalyse har vi ventet på. Men husk at varestrøm er ferskvare. Vi forventer en oppfølger