Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Kapittel 8: Profilering Læreplanmål: Du skal kunne lage profileringsmateriell og presentere en virksomhet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
8.1 Hva er Profilering Profilering er alle markedsaktiviteter som har til hensikt at kundene skal danne seg en oppfatning av bedriften. Bedriften skaper et bilde eller en profil av seg selv Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
8.2 Virkemidler i profileringsarbeidet Annonser Direkte reklame/flygeblad Plakater Utstilling Produkt- demonstrasjoner Messestand Logo Internettsider Produktkatalog Antrekk/kostymer Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Annonser Blikkfang (bilder og illustrasjoner) Pris på produktet Forklarende tekst om produktet Firmanavn og adresse, evt. internettadresse I aviser, ukeblader, fagpresse På internett (banner) Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Direkte reklame- flygeblad rett i postkassen Adressert eller uadressert? Må skille seg ut – ellers går det rett i søppelbøtta Direkte reklame: Går kun til de forbrukeren som du ønsker å nå Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Plakater Til vinduer, inne i – eller utenfor butikken Håndtegnet eller digitalt framstilt Kartong eller papir? Vanlige formater er 100 x 70 cm. Eller 50 x 70 cm. Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Se regler for hvordan skrive bokstaver og tall Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Vindusutstilling Krever ofte profesjonelle dekoratører Hensikt: å få oppmerksomhet. Du har 3 sekunder på deg BLIKKFANG!!! Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Produktdemonstrasjon Hensikt: gjøre et nytt produkt kjent – eller stimulere salget av et bestemt produkt Ofte et samarbeid mellom produsent og butikk Bør kombineres med et tilbud på produktet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Messestand – kombinasjon av utstillingsvindu og produktdemonstrasjon 3 stadier: Planlegging, deltakelse, etterarbeid Viktig kommunikasjonskanal Stoppeffekt: mange stands konkurrerer med hverandre Produktet i fokus SeLukteSmake HøreBerøreOppleve Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Logo. En grafisk figur som kjennetegner en virksomhet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli
Du skal kunne lage profileringsmateriell og presentere en virksomhet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli