Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA"— Utskrift av presentasjonen:

1 «Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA 20.10.2011

2 Hva er vår motivasjon? Lean Construction – Involverende planlegging - er en PLANLEGGINGSMETODIKK og en LEDELSESFILOSOFI HENSIKT: Hindre sløsing og øke verdiskapende tid i prosjektet ved å skape flyt i produksjonen – materialflyt og informasjonsflyt Hvordan: INVOLVERENDE lederskap med fokus på samspill, forpliktelser og forutsigbarhet LAST PLANNER– er en planleggingsmetodikk, skreddersydd til LEAN Construction, for å håndtere de mange avhengigheter, usikkerheter og koordineringsbehov som kan være knyttet til prosjektbasert produksjon. FORBEDRINGER

3 Hvordan styre kaotiske byggeprosesser?
Planhierakiet i Last Planner: Nivå 1: Hovedplan (Overordnet) Nivå 2: Faseplan (hele prosjektet delt i håndterbare faser) Nivå 3: Periodeplan (4 – 6 uker frem) Nivå 4: Ukeplan (1 – 3 uker frem) Nivå 5: Lagsplan (inneværende uke på individnivå) PPU (Prosent planlagt utført) Usunne aktiviteter/ Svikt/ årsaker Sunne aktiviteter PLANTYPE HENSIKT Sette start, stopp og milepæler Kartlegge rekkefølge, risiko og ressurser Fjerne hindringer Gjøre forpliktende avtaler Involvere fagarbeider i utforming av egen hverdag Status Én plan som blir mer og mer detaljert jo nærmere du kommer til utførelse

4 Hva er de 7 forutsetninger for sunne aktiviteter?

5 Hvorfor arbeider vi sammen i et nettverk?
Formål for nettverket Lean Construction - NO: LC-NO har som formål å bidra til økt kunnskap om LEAN Construction LC-NO skal skape, utveksle og hente nasjonal og internasjonal kunnskap om prosjektproduksjon i bygg og anlegg, skipsindustrien og andre prosjektbaserte næringer Nettverket skal være en inspirerende og utviklende faglig møteplass for praktikere (alle aktører i verdikjeden) og akademiske institusjoner Følge og videreutvikle kunnskapsfronten Dele kunnskap og erfaringer Nettverket må betraktes som et møtested for de som forsker og lager lærestoff, og de som utøver “verdiskaping” i verdikjeden fra idé til ferdig produkt. I verdikjeden finner vi byggherrer, arkitekter, prosjekterende, entreprenører og UE. For å kunne etterspørre og levere kunnskap i denne verdikjeden, må vi forstå hva vi kan – ikke kan. Hvor kan vi gå for å finne en beskrivelse av dette? Se på program/tema for IGLC siste 18 år – forteller hvor det er akademiske interesse. Enda er forskerne “for mye alene” på denne areanen. Foto: Torben Eskerod

6 Hva deler og lærer vi på tvers av bedrifter og bransjer?
Nettverket består av medlemmer fra Byggenæringen (fagorganisasjoner, byggherrer, entreprenører, rådgivende ingeniører og arkitekter) Skipsindustrien It-bransjen Forskningsinstitusjoner Og noen personlige medlemmer. Foto: Jon-Petter Thorsen Styret består i dag av: Wenche Ødegårdstuen (leder) (Skanska) Geir Hagehaugen (nestleder) (Statsbygg) Halvor Langseth (Fellesforbundet) Runar Toftesund (Ulstein Verft) Tom Haugstad (Arkitektfirmaet C.F. Møller Norge AS) Nina Steen Læknes (Kruse Smith) Endre Grimsmo (Cowi) Foto: Siv-Elin Nærø

7 Eksempler på nettverksarrangementer
Organisasjonsutvikling og læring knyttet til trimmet bygging, av Cowi LEAN Construction, av Glenn Ballard fra LEAN Construction Institute Trimmet bygging og BIM, av Helsebygg Midt-Norge, Statsbygg og Skanska Sløsing, verdi og flyt i byggeplassproduksjon, av Universitet i Agder Implementering av LEAN i en virksomhet, av Orkla og Veidekke Hva er det som virkelig koster i prosjektet, av Ulstein Verft og Stx Europe Prosjektering, av Assoc. Prof. Rafael Sacks, Israel Institute of Technology og Veidekke Hvordan organisere for samhandling, av BI, Skanska, Universitet i Agder Øvrige tilbud: Internasjonale nettverk Bedriftsbesøk Diskusjonsforum Nyhetsbrev

8 Hvordan har vi endret oss?
Vi har levd litt i en brannslukkings-verden tidligere. Nå blir vår kunnskap verdsatt… …og vi blir involvert i planleggingen av vår egen hverdag Kontinuerlig forbedring Økt forutsigbarhet Mindre stress i arbeidet Bedre resultater på Kostnad Tid Kvalitet Hms Kontinuerlig forbedring følger fem prinsipper: Spesifisere hva som har verdi for kunden, eller brukeren Identifisere verdistrømmen Skape flyt i produksjonen La produksjonen være kundedrevet Arbeide kontinuerlig med å forbedre verdistrømmen Foto: Nina Steen Læknes


Laste ned ppt "«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google