Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En empirisk studie av allmennlærerstudenters studieforløp Berit Bratholm & Bjørn Damsgaard Høgskolen i Vestfold lu.hive.no/profesjonalisering/Forskningomprofesjonalisering.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En empirisk studie av allmennlærerstudenters studieforløp Berit Bratholm & Bjørn Damsgaard Høgskolen i Vestfold lu.hive.no/profesjonalisering/Forskningomprofesjonalisering."— Utskrift av presentasjonen:

1 En empirisk studie av allmennlærerstudenters studieforløp Berit Bratholm & Bjørn Damsgaard Høgskolen i Vestfold http://www- lu.hive.no/profesjonalisering/Forskningomprofesjonalisering Presentasjon ved FoU i Praksis Konferanse ved HIST 24. og 25. april 2006 Og Planlegging ved LU 15.august 2006

2 Prosjektets bakgrunn og hensikt Internasjonale undersøkelser om elevers skoleferdigheter TIMMS og PISA med påfølgende skolepolitisk satsing på norsk, matematikk, kroppsøving Kvalitetsreformen og konsekvenser for allmennlærerutdanningen (Opptakskrav og rekrutteringspolitikk) Vårt ønske om å bringe profesjonsbevissthet, som tema, inn i lærer- utdanningen fra starten av, utover den tradisjonelle ”Hva er en god lærer ? Hva er allmennlærerstudenters startpunkt for studiet H-2005 mht utvalgte variabler ?

3 Konkretisering ved selve undersøkelsen Forventet egeninnsats i studiet og i pedagogikk spesielt (Ref. spm 5) Interesse for og kunnskaper i sentrale skolefag så som norsk, matematikk og kroppsøving. (Egenvurdering) (Ref. spm 6 og spm 8) Noen elementer i en serie av mulige læreregenskaper ( ”Leseglad”, ”Regnemester”, ”Energisk” ) (Ref. spm 13)

4 Kvinners og menns forventning om egeninnsats Kvinner Middels Stor Studiet generelt 22,4% 77,6% (N=49) Pedagogikk 18,4% 81,6% (N=49) Menn Middels Stor Studiet generelt 25,0% 75,0% (N=32) Pedagogikk 31,2% 68,8% (N=32)

5 Interesse for norsk og matematikk Norsk LitenMiddelsHøyAntall Kvinne 6,1%42,9%51,0%49 Mann 6,3%81,3%12,5%32 Matem. Kvinne 22,4%36,7%40,8%49 Mann 9,4%43,8%46,9%32

6 Kunnskapsnivå i norsk og matematikk Norsk LavtMiddelsHøytAntall Kvinne 0,0%67,3%32,7%49 Mann 0,0%93,8% 6,2%32 Matem. Kvinne 24,5%53,1%22,4%49 Mann 15,6%46,9%37,5%32

7 Interesse og kunnskapsnivå i kroppsøving Kr.ø Interesse LitenMiddelsHøyAntall Kvinne 10,2%38,8%51,0%49 Mann 3,1%21,9%75,0%32 Kr.ø Kunnsk. LavtMiddelsHøyt Kvinne 14,3%42,9% 49 Mann 3,1%15,6%81,3%32

8 INTERESSE ENGELSK GJENNOMSNITT kvinner: 4,4 menn: 4,2

9 KUNNSKAP ENGELSK GJENNOMSNITT kvinner: 3,9 menn: 4,3

10 INTERESSE NATURFAG GJENNOMSNITT kvinner: 4,0 menn: 4,2

11 KUNNSKAP NATURFAG GJENNOMSNITT kvinner: 3,7 menn: 3,9

12 INTERESSE KRL GJENNOMSNITT kvinner: 4,6 menn: 3,9

13 KUNNSKAP KRL GJENNOMSNITT kvinner: 3,9 menn: 3,8

14 INTERESSE HEIMKUNNSKAP (m&h) GJENNOMSNITT kvinner: 4,5 menn: 3,8

15 KUNNSKAP HEIMK. GJENNOMSNITT kvinner: 4,3 menn: 3,7

16 DATAKOMPETANSE GJENNOMSNITT kvinner: 3,6 menn: 4,4

17 GLAD I Å LESE GJENNOMSNITT kvinner: 4,6 menn: 3,4

18 ENERGISK GJENNOMSNITT kvinner: 4,5 menn: 4,5

19 ”Den typiske student ?” DTS er en kvinne tidlig i tjueårene, innstilt på godt over middels innsats i studiet som helhet, inklusive pedagogikk. Hun er litt over middels interessert i norsk og mener selv også at hennes kunn- skapsnivå er litt over middels. Når det gjelder matematikk ligger både interessen og kunnskapsnivået noe lavere. Hun har imidlertid flere studievenninner som er svært interessert enn svært lite interessert i matematikk.(Men det er kun få som mener de har høyt kunnskapsnivå i faget). Hun er godt over middels interessert i kroppsøving og i høy grad glad i å lese. Selv om de fleste studiekameratene er kvinner, har hun en del mannlige studiekamerater også. Den typiske mannlige studiekameraten er yngre, mener å være mindre innsatsvillig, særlig når det gjelder pedagogikkfaget. Han mener også at han er mindre interessert og kunnskapsrik i norsk enn henne. Når det gjelder matematikk snur bildet seg. Det samme gjelder kropps- øving. Han blir neppe med i hennes lesesirkel…

20 Foreløpig oppsummering Dokumentasjon som bekrefter, mer eller mindre klart, våre antakelser / ”fordommer” Dog enkelte ”overraskelser” / ”ettertanker” : Kroppsøving i fokus og engasjementsmønstret Kunnskapsnivå i norsk og lesegleden ? Generelle motivasjonsutfordringer i grunnskolen, gjenspeiling av lærerkompetanse/interesse ?? Gutte- og jentesosialisering i skolen og i LU ?

21 God tur 2006 - 2007


Laste ned ppt "En empirisk studie av allmennlærerstudenters studieforløp Berit Bratholm & Bjørn Damsgaard Høgskolen i Vestfold lu.hive.no/profesjonalisering/Forskningomprofesjonalisering."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google