Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAlfhild Mortensen Endret for 9 år siden
1
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009
2
Praktisk eksempel fra skolehverdagen Medbestemmelse – velg pedagogisk metode Tema Vurderingsskjema LK 06 kunnskapsmål Oppgaver Presentasjon Vurdering (summativ/formativ) Evaluere opplegget med elevene
3
Ulike fokus ved klasseledelse Elevkunnskap Klasseledelse Lære elevene fag Bruke pedagogiske metoder Medbestemmelse Mestre – faglig, dannelse og sosialt; god selvfølelse
4
Elevkunnskap Hva er nyttig kunnskap
5
Forslag… Sosialisering, identitestkonstruksjon i dag, dannelse, utviklingspsykologi, lærevansker, ungdomskunnskap, oppvekst i dag, mediekunnskap, lære å lære bort, faglig styrke, atferdsvansker, dysleksi, adhd, flerkulturelt samfunn, foreldresamarbeid, relasjonskompetanse, tilpasset opplæring, spesialundervisning, skolen som organisasjon… Redskap for å forstå unge
6
Klasseledelse Kloke møter (Trondman 2007) Om den praktiske kunsten å møte barn og ungdommer
7
Delaktighet som metode Å være delaktig og ha innflytelse har stor betydning for en persons utvikling: gir selvtillit og en følelse av at man som menneske har verdi, at ens synspunkter er viktige, at man har noe å tilføre, at man virkelig kan påvirke og forandre noe gir en følelse av å bli tatt alvorlig og være respektert positiv selvfølelse
8
Lærer som leder Forene yrkesskikkelighet og sosialt ”hjerte”
9
Hva er klokhet? Hvordan kan voksne være kloke i sin måte å formulere klassen/skolens hovedtanker på? Det er på vegen over broen, ikke ved dens feste som paradoksene møtes og dialogen begynner (Siv Arb)
10
Kloke voksne Hvordan benytte seg av unges kompetanse og erfaringer på en slik måte at de unge kjenner tilhørighet, har innflytelse, og slik blir kloke selv? Demokrati i klasserommet De voksne setter rammene (tydelig)
11
Gode sirkler Kloke voksne Kloke avgjørelser Medbestemmelse
12
Relasjon som konsekvens Den voksne er ansvarlig for at relasjon skal bygges Den voksne er ansvarlig for å skape en god målsetning for arbeidet Forbinde voksenansvar med mobilisering av delaktighet
13
Delaktighet i praksis Delaktighet som nærvær (ønske kontakt) Delaktighet som kontaktsøking (initiativtager) Delaktighet som synliggjøring og erkjennelse (se de unge som menneske) Delaktighet som grensesetting (relasjonell, refleksiv) Delaktighet som profesjon (lære bort fag, bygge positiv selvfølelse)
14
Å være lærer; ulike roller
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.