Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sikker digital posttjeneste Digital postkasse til innbyggere Kontakt- og reservasjonsregisteret Kunnskapsfrokost, 15 april 2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sikker digital posttjeneste Digital postkasse til innbyggere Kontakt- og reservasjonsregisteret Kunnskapsfrokost, 15 april 2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sikker digital posttjeneste Digital postkasse til innbyggere Kontakt- og reservasjonsregisteret Kunnskapsfrokost, 15 april 2015

2 Det offentlige spyr ut papir

3 Det koster mye penger

4

5 Befolkningen er overveiende positiv 68%

6 Ønsker du å få post fra det offentlige i en digital postkasse?

7 De fleste er enige i det meste Besvart av de som har svart de ønsker å få post, samt de som er usikre om de vil.

8 Bakgrunn «Innbyggerne skal kunne velge mellom markedsbaserte postkasseløsninger, og kunne få post fra det offentlige i samme digitale postkasse som de bruker til annen digital post.»

9 Digital kommunikasjon som hovedregel Forvaltningsloven og e-Forvaltnings-forskriften er endret

10 Reservasjonsretten Enkeltvedtak Forhåndsvarsel (forvaltningsloven §16) Meldinger av særlig betydning å sikre at vedkommende mottar. Meldinger med betydning for rettsstilling.

11 Varslingsplikten Pålagt for alle meldinger omfattet av §8 På dag 0 (ved utsendelse) Gjentatt varsling etter 1 uke Skal bruke varslingsadressene i kontakt- og reservasjonsregisteret

12 Kontakt og reservasjonsregisteret Inneholder –Fødselsnr./D-nr., kontaktinformasjon, evt. reservasjon, valgt postkasse, evt. fullmaktsforhold (ikke aktuelt foreløpig) Brukes i saksbehandling og forvaltningsoppgaver Må ha fødselsnummer 3,6 mill. Registrerte – reserverte Obligatorisk fra 1. januar 2016

13 Gåsa kommune Eksempel digital kvittering

14

15 Investering og driftTilpasning og bruk DifiEnkelte virksomhet Finansiering Digital postkasse til innbyggere

16 «Et vanlig brev vil koste under 1 krone»

17 Alle statlige forvaltningsorganer som sender post på papir til innbyggere skal innen , i samråd med Difi, lage en plan for overgang til løsning for sikker digital postkasse innen første kvartal 2016.

18 Hvordan komme i gang? Steg 1: Kartlegg tjenester Steg 2: Avklar tilknytning Steg 3: Kartlegg kostnader og gevinster Steg 4: Aksepter bruksvilkår Steg 5: Gjennomfør ROS-analyse Steg 6: Integrasjon og testing Steg 7: Rekrutter egne brukere

19 Litt mer om integrasjonsalternativer Det er i hovedsak tre måter å knytte seg til løsningen på. Egenutvikling Tilknytning via standard sak- arkivsystem eller annet fagsystem Kjøp av programvare fra en tredjepart Hvilket alternativ som er aktuelt vil ha betydning for omfanget av et innføringsprosjekt For enklest mulig tilknytning har Difi utviklet klientbiblioteker Klientbiblioteker i Java og.Net har ferdige forretningsmetoder som sender post til og henter kvitteringer fra meldingsformidleren i posttjenesten. De finnes her: https://github.com/difi/sikker-digital-post-net-klient https://github.com/difi/sikker-digital-post-java-klient Et godt sted å starte er å gå til

20 Hvordan komme i gang? Informasjon og materiell finnes på difi.no/digitalpostkasse Gevinstkalkulator Mal for ROS-analyse Eksempel på fremdriftsplan Klientbiblioteker Ta kontakt på for å komme i gang.

21

22


Laste ned ppt "Sikker digital posttjeneste Digital postkasse til innbyggere Kontakt- og reservasjonsregisteret Kunnskapsfrokost, 15 april 2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google