Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukerutvalget 5. mai 2017 05.05.2017 // Nina Berg, NAV Oppland.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukerutvalget 5. mai 2017 05.05.2017 // Nina Berg, NAV Oppland."— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukerutvalget 5. mai 2017 // Nina Berg, NAV Oppland

2 «Ingen avgjørelse om meg uten meg!»
Hovedmål 2017 Flere i arbeid Bedre brukermøter Økt kompetanse «Ingen avgjørelse om meg uten meg!»

3 Status brukerutvalg

4 Brukerutvalg i Oppland
NAV Oppland Nord-Gudbrandsdal Midt-Gudbrandsdal Lillehammer-Gausdal Øyer Valdres Gjøvik Østre Toten Vestre Toten Hadeland Jevnaker Nordre og Søndre Land

5 Brukerutvalg – status pr. mai 2017
NAV Oppland. OK Nord-Gudbrandsdal. Nytt utvalg, første møte juni 2017 Midt-Gudbrandsdal. Nytt utvalg, første møte januar 2017 Lillehammer-Gausdal. Nytt utvalg, første møte juni 2017 Øyer. Drøftes slått sammen med Lillehammer-Gausdal Valdres. OK Gjøvik. Det jobbes med noe utskifting Østre Toten. OK Vestre Toten. Det jobbes med noe utskifting Hadeland. OK Jevnaker. Drøftes slått sammen med Hole og Ringerike Nordre og Søndre Land. Nytt utvalg når nye ledere er på plass høsten 2017

6 Moderne og løsningsdyktige NAV-kontor (Myndige NAV-kontor)

7 Interkommunale løsninger i Oppland
Hadeland, består av Gran og Lunner Jevnaker. Mulig sammenslåing med Ringerike på sikt Valdres er en enhet. Jobbes med kun ett kontor i Valdres, Nord-Aurdal og Øystre Slidre har pt. gått inn for dette. Skal behandles i samtlige kommunestyrer Lom/Skjåk og Vågå vurderes sammenslått Lesja og Dovre vedtatt sammenslått Nord-Fron, Sør-Fron og Ringebu er i prosess for sammenslåing. Vedtak i juni 2017

8 Statistikk

9 Kortvarig og langvarig fravær fra arbeid - Opplandstall
Klar for arbeid Delvis ledige: 1 000 Arbeidssøkere registrert hos NAV som har noe arbeid. 48% mottar dagpenger. Helt ledige: 1.850 Arbeidssøkere registrert hos NAV og som er aktive arbeidssøkere og kan ta arbeid på kort varsel. 51% av de helt ledige mottar dagpenger. Ledige på tiltak: 700 Arbeidssøkere som deltar på tiltak i regi av NAV for å øke mulighetene for å komme i arbeid. Sykefravær: ca Gjennomsnittlig antall personer med fravær fra arbeid og som mottar sykepenger fra NAV. Mange kommer tilbake i arbeid, en del ender på arbeidsavklaringspenger (AAP), noen på uføretrygd. Bruttoledighet er summen av helt ledige og arbeidssøkere på tiltak Har ikke arbeid Har arbeid Nedsatt arbeidsevne: 7 000 Personer med nedsatt arbeidsevne pga sykdom, skade eller lyte. Trenger tiltak, behandling eller oppfølging med en viss varighet for å komme tilbake i arbeid har arbeidsavklarings- penger (AAP). Mange ender opp med uføretrygd etter 4 år på AAP. Uføre: Personer med sykdom eller skade som i hovedsak ikke lenger er i stand til å arbeide. 19% av uføre har et arbeids-forhold. Tall for personer registrert hos NAV. Tallene viser arbeidssøkere per mars 2017, nedsatt arbeidsevne per desember 2016, uføre per desember 2016 og sykefravær per Merk at noen personer kan stå i mer enn én gruppe. All statistikk på nav.no/kunnskap I mindre grad klar for arbeid

10 Helt ledige i Oppland fordelt på alder – mars 2017
Landstall Alder Prosent av arbeidsstyrken I alt 2,9 19 år og under 1,1 20-24 år 3,7 25-29 år 4,1 30-39 år 3,9 40-49 år 2,6 50-59 år 2,2 60 år og over 2,0

11 Antall AAP-mottakere i Oppland fordelt på alder – desember 2016
Landstall Alder Prosent av befolkningen i aldergruppen I alt 4,4 Under 30 år 3,4 30 – 59 år 4,9 60 år og over 3,6

12 Antall uføretrygdede i Oppland fordelt på alder- desember 2016
Landstall Alder Antall Prosent av befolkningen i aldersgruppen I alt ,5 29 år og under ,7 år ,4 40 – 49 år ,8 50 – 59 år ,8 60 år og eldre ,3 Aldersstandardisert: andelen uførepensjonister man ville hatt i fylket hvis befolkningen i fylket hadde samme fordeling etter alder (og kjønn) som befolkningen i landet.

13 Utbetalingsinformasjon

14 Digitalt førstevalg Stortinget har vedtatt endringer i forvaltningsloven og eForvaltningsforskriften for å gjøre digital kommunikasjon til hovedregelen når offentlig sektor kommuniserer med innbyggerne. Regelverksendringene fra 2014 gjelder for hele offentlig sektor, både stat, kommune og fylkeskommune.

15 Reservasjonsrett Alle offentlige virksomheter skal benytte det felles, nasjonale Kontakt- og reservasjonsregisteret, når de skal kommunisere digitalt med innbyggerne, i motsetning til tidligere da hver enkelt virksomhet måtte innhente samtykke fra innbyggerne. NAV har vært koblet til dette registeret siden oktober 2015 og kan derfor kommunisere digitalt med alle innbyggere som ikke har reservert seg. Innbyggere kan reservere seg mot å motta vedtak og andre viktige brev digitalt, dersom de fortsatt ønsker å motta dette i posten som før. Reservasjonsretten omfatter det vi kaller «viktige meldinger»: - Enkeltvedtak    - Forhåndsvarsel etter forvaltningsloven § 16 - Andre meldinger som har betydning for vedkommendes rettsstilling, for behandling av saken - Meldinger som det av andre grunner er av særlig betydning å sikre at vedkommende mottar NAV har vurdert det slik at utbetalingsinformasjon ikke er en «viktig melding». Derfor kan brukeren ikke reservere seg mot å få denne digitalt. Brukeren har heller ikke krav på varsling etter eForvaltningsforskriften. MEN…….

16 Unntak For pensjonister og uføre er det gjort et midlertidig unntak fra denne vurderingen, ettersom en del i denne gruppen har særlige utfordringer med digitale løsninger. På sikt er planen å stanse all utsendelse av utbetalingsinformasjon i post. Dette vil skje gradvis og fullføres når det er funnet løsninger for brukere som ikke kan benytte PC.

17 God oversikt på Ditt NAV
Utbetalingsinformasjon finnes på Ditt NAV under Dine utbetalinger All utbetalingsinformasjon er samlet på ett sted, sikret og lett tilgjengelig Brukeren kan se beløpet som skal utbetales i god tid før det kommer inn på konto I Dine utbetalinger på Ditt NAV kan brukeren se utbetalingene sine fra NAV de siste 3 månedene. Det jobbes med en løsning der man kan se utbetalingene lenger tilbake i tid.

18 Bistand Brukere som trenger bistand for å få utbetalingsinformasjon vil får veiledning og hjelp av NAV Kontaktsenter Reservasjon kan gjøres i Kontaktregisteret til DIFI, da kommer utbetalingsslipp i posten

19 Nye rutiner fra 3. april 2017

20 Nye rutiner for NAV-kontor, NAV Arbeid og ytelser og NAV Kontaktsenter fra april 2017
Hvordan skal NAV-kontorene håndtere ulike typer henvendelser og oppgaver? Når bruker lurer på spørsmål om statlige ytelser Henvis til nav.no ved spørsmål om regelverk Henvis til telefon hvis de er usikre på innholdet på nav.no Veiled brukere som trenger ekstra bistand for å bruke NAVs digitale løsninger Generelle og administrative henvendelser og oppgaver Post og søknader Henvendelser om skattetrekk Forsikringshenvendelser Flyttesaker Statlige ytelser. I chat’en og ellers: flere kontorer bekrefter at det er mye henvendelser om kommunale ytelser «I – Daniel Blake»

21 Rutinene viser hva du skal gjøre, noen prinsipper er lagt til grunn
NAV-kontoret skal som hovedregel ikke ha ansvar for å informere om statlige ytelser. NAV-kontoret skal bare ha ansvar for regelverket som er viktig for oppfølging mot arbeid. 1 2 NAV-kontoret skal som hovedregel ikke motta søknader om ytelser (ikke stemple, be bruker sende videre til riktig enhet) NAV-kontoret skal ikke kvalitetssikre søknader om statlige ytelser. 3 4 Viktig at prinsippene eies og etterleves av hele kontoret (jf kultur / atferdsendring). Også de som jobber med planlagt oppfølging må være kjent med prinsippene, og etterleve både administrative rutiner og Informasjon om statlige ytelser – uten aktivitetskrav. Brukerne skal oppfordres til å bruke nav.no og/eller tlf. ved søknader om statlige ytelser. NAV-kontorets ressurser skal rettes mot arbeid. 5 6

22 Hvorfor er det viktig for brukerne? Brukerne skal få bedre service
Mer enhetlig service Brukerne får avtale med sin veileder Veileder møter forberedt Riktig og kvalitetssikret informasjon Det blir tydelig hvor bruker får riktig informasjon Tidsbesparende med selvbetjeningsløsninger Hva betyr det for NAV? Hele NAV-kontoret må følge rutinene NKS må kjenne grensesnittet mellom NAV-kontoret og NKS Gjelder også NAV Arbeid og ytelser Ett NAV! For bruker!!!!!!!!! For oss; ETT NAV

23 Innføring av nye rutiner
Hvilke gevinster ønsker vi å oppnå? «Realisere kanalstrategien» - bistå bruker i flere kanaler «Mer arbeidsrettet oppfølging i NAV-kontor» «Levere kvalitetssikret informasjon til bruker»

24 Hva innebærer de nye rutinene?
En ny rolleforståelse for våre medarbeidere En ny type atferd Kompetansebehov Oppdatert innsikt på nav.no Oppdatert kunnskap om selvbetjeningsløsningene Veiledningskompetanse Omdirigering av ressurser - gevinstrealisering «Fra ekspert til veiviser» MÅ vite hva som finnes på nav.no for å kunne anbefale det Digitale søknader Hva finner du på Ditt NAV- følge med på saken sin Chat Gevinstrealisering ref. Fredrikstad/ Jevnaker sine historier

25 NAV skal være oppmerksomme på språk og holdninger
Vi er vennlige og imøtekommende og vi gjør brukere selvhjulpne Vi avviser ikke, vi viser hvor bruker kan finne informasjon! Benytte veiledningskompetanse til å avklare om bruker er digital, hva vedkommende allerede vet etc. Ref. chat – vi skal vise brukere som er avklart at ikke er digitale (jamfør: Ekstra bistand // Tolketjenester Ekstra bistand // Øvrige behov Ekstra bistand // Digital eller ikke-digital


Laste ned ppt "Brukerutvalget 5. mai 2017 05.05.2017 // Nina Berg, NAV Oppland."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google