Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SeniorSurf 2015 Oversikt over veilednings – og hjelpemateriell og ressurser til bruk i presentasjoner og opplæring om digital postkasse Oversikten er utarbeidet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SeniorSurf 2015 Oversikt over veilednings – og hjelpemateriell og ressurser til bruk i presentasjoner og opplæring om digital postkasse Oversikten er utarbeidet."— Utskrift av presentasjonen:

1 SeniorSurf 2015 Oversikt over veilednings – og hjelpemateriell og ressurser til bruk i presentasjoner og opplæring om digital postkasse Oversikten er utarbeidet av seniorrådgiver Mona Hovland Jakobsen, ved Direktoratet for forvaltning og IKT

2 Om denne presentasjonen Mange innbyggere trenger informasjon om hva digital postkasse er, om man må ha en digital postkasse, hvor og hvordan en digital postkasse opprettes og tas i bruk Under seniorsurfdagene 2015 vil flere seniornettklubber, bibliotek og andre frivillige initiativer bruke anledningen til å lære opp innbyggere i digital postkasse. Denne presentasjonen inneholder grunnleggende informasjon om hva digital postkasse er og peker til læringsressurser og informasjonsmateriell som kan lastes ned eller benyttes på nett, slik at instruktører og andre som lærer opp seniorer får materiale å bruke i sin opplæring.

3 Kort om digital postkasse Regjerningens ambisjon er å: Fornye, forenkle, forbedre offentlig sektor Det er derfor besluttet at digital kommunikasjon er hovedregelen når offentlig forvaltning skal sende brev til innbyggerne Brev fra det offentlige sendes til innbyggere som har opprettet seg en digital postkasse hos Digipost eller e-Boks og registret sin kontaktinformasjon i et felles kontaktregister Offentlige virksomheter vil gradvis knytte seg til digital postkasse Fra sommeren 2016 skal alle offentlige virksomheter som sender betydelig med post til innbyggere ha tatt i bruk digital postkasse Det vil ta tid før all post til innbygger sendes til den digitale postkassen, men ambisjonen er at offentlig kommunikasjon med innbygger skal skje digitalt

4 Må alle innbyggere ha en digital postkasse? Det offentlige ønsker at så mange innbyggere som mulig oppretter en digital postkasse Privatpersoner kan reservere seg mot å motta post digitalt Innbygger må selv opprette en digital postkasse hos en av de to leverandørene e-Boks eller Digipost. Man kan kun motta post fra det offentlige i en av postkassene. Det er enkelt å bytte fra den ene postkassetjenesten til den andre Bytter du postkasse får du allerede mottatt post fra det offentlige med deg til den nye postkassetjenesten

5 Lenker til film om digital postkasse Filmen gir et innblikk i hvorfor innbyggeren bør opprette en digital postkasse. Filmen er laget på oppdrag fra Difi (Direktoratet for Forvaltning og IKT) som er det forvaltningsorgan som styrer innføringen av digital postkasse i norsk forvaltning. Filmen kan sees både med og uten tekst. Filmen kan ses på nett eller lastes ned til egen datamaskin Vimeo-kanalen der du finner alle filmene, er følgende: https://vimeo.com/channels/digitalpostkasse https://vimeo.com/channels/digitalpostkasse Tekstet versjon av informasjonsfilm om digital postkasse: https://vimeo.com/channels/digitalpostkasse/ Film om digital postkasse uten tekst: https://vimeo.com/channels/digitalpostkasse/ Hvordan laste ned filmen? Se neste side for beskrivelse.

6 Hvordan lagre filmene på egen datamaskin? 1. Trykk på lenken til høyre for den lilla sofaen 2. Trykk på blå knapp «Download» 3. Velg ønsket format 4. Velg «lagre som» og lagre filen på egen datamaskin. Filen er i formatet mp4-video.

7 Opplæringsfilmer - steg for steg På lenkene under finner du opplæringsfilmer i hvordan gå frem for å opprette en digital postkasse på nett. I tale, tekst og bilde følges seeren steg for steg gjennom prosedyren som oppretter en digital postkasse. Digipost, steg for steg: https://vimeo.com/channels/digitalpostkasse/ https://vimeo.com/channels/digitalpostkasse/ e-Boks, steg for steg: https://vimeo.com/channels/digitalpostkasse/ https://vimeo.com/channels/digitalpostkasse/

8 Brukerstøtte – hvor kan innbyggere få hjelp? Innbygger kan få hjelp og bistand knyttet til postkassen, innlogging, e-ID (elektronisk ID) eller reservasjon ved å henvende seg til brukerstøtte på følgende nettadresse: på epost og på telefon På nettsidene kan man også få hjelp via chat.http://eid.difi.no Spørsmål og bistand knyttet til opprettelse og bruk av valgt postkasseløsning kan henvendes direkte til leverandørenes brukerstøtte: Digipost: https://www.digipost.no/hjelp/https://www.digipost.no/hjelp/ e-Boks:

9 Presentasjoner av Digipost og e-Boks Digipost og e-Boks har laget presentasjoner av sin postkassetjeneste, samt litt utfyllende om egen organisasjon. Begge presentasjoner legges ved her til fri bruk. Digipost og e-Boks har også laget en steg-for-steg guide for hvordan opprette en digital postkasse. Begge guidene legges ved for fri bruk. Steg-for steg guidene er tilrettelagt for å bli skrevet ut. Erfaringen er at en del eldre foretrekker å skrive ut hjelpemateriellet. Filnavn på materiell fra Digipost og e-Boks Posten - Presentasjon og introduksjon av digipost (powerpoint) Posten - Digipost brukermanual - steg for steg – farger (pdf) Posten - Digipost brukermanual - steg for steg - svart hvitt (pdf) e-Boks - Presentasjon og introduksjon av e-Boks (powerpoint) e-Boks – Brukermanual – steg for steg – for print med skriver E-Boks - Brukermanual – steg for steg – for trykking Veiledning og informasjon om digital postkasse til innbyggere laget av Difi (pdf)

10 Nano-leksjoner om digital postkasse Ordet «nano» er gresk og betyr dverg. Nano er noe svært lite. Nano-leksjoner er korte og gjennomføres på noen få minutter. Brukeren får den aller viktigste kunnskapen om et gitt emne. Forum for offentlig service har laget flere nano-leksjoner om bruk av offentlige tjenester; blant annet om hva digital postkasse er og hvordan du oppretter en. Gå til I høyremenyen ligger nano-leksjoner som tema nummer 6. Eller klikk på bildet til høyre på dette lysarket.http://www.offentligservice.no/ Nano-leksjonene må gjennomføres på nett og kan ikke lastes ned eller gjennomføres uten internetttilgang. Man kan bruke både datamaskin, nettbrett og mobiltelefon for å ta nano- leksjoner. Gi brukerne lenken til der de finner de ulike modulene eller ta nano- leksjonen opp på egen maskin og gå gjennom temaet med eleven

11 Brosjyren «Ta steget» I brosjyren «Ta steget» får innbygger grunnleggende informasjon om digital postkasse. Brosjyren er tilgjengelig på papir og digitalt. Ta kontakt med Kirsten Moe i Seniornett på telefon , eller send en e-post til hvis du ønsker å få tilsendt eksemplarer av brosjyren.

12 Behov for felles visuelle symboler For å kommunisere enhetlig og sammenhengende brukes grafiske symboler som er spesielt utviklet for digital postkasse. Vi håper at flest mulig vil ta i bruk det grafisk materialet for å sikre god gjenkjennbarhet. Digipost og e-Boks bruker sine firmalogoer når de reklamerer for digital postkasse Det visuelle materialet er vedlagt her.her.

13 Oversikt over visuelle symboler og logoer

14 Andre behov for opplæringsressurser eller informasjonsmateriell? Har du andre behov for opplæringsressurser enn de som er tilgjengeliggjort? Eller har du forslag til endringer og forbedringer? Vi setter pris på alle tilbakemeldinger! Ta kontakt med Mona Hovland Jakobsen, seniorrådgiver i Direktoratet for forvaltning og IKT. Mobil eller epost


Laste ned ppt "SeniorSurf 2015 Oversikt over veilednings – og hjelpemateriell og ressurser til bruk i presentasjoner og opplæring om digital postkasse Oversikten er utarbeidet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google