Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kulturelle skolesekken 2009. Satsingen er oppdatert og ny for sesongen 2009. Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kulturelle skolesekken 2009. Satsingen er oppdatert og ny for sesongen 2009. Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kulturelle skolesekken 2009

2

3 Satsingen er oppdatert og ny for sesongen 2009. Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt i Lærerplanverket for den 10-årige grunnskolen.

4 Fagene vi går inn på Kunst og håndverk Natur og miljøfag

5 Tilpasset klassetrinn 5. trinn 8. trinn Dette blir evaluert hvert år. Avhenger også av hva hver enkelt skole har hatt om de forskjellige temaene Prøver vi å tilpasse til hver klasse

6 Natur- og miljøfag Faget sin plass i skolen: –Barna vokser opp i et samfunn preget av vitenskap, bruk av avansert teknologi og en voksende vilje til å ta ansvar for naturen og det felles livsmiljøet vårt. En kan vanskelig mestre, forstå eller påvirke samfunnet i dag uten grunnleggende kunnskap om naturvitenskap og teknologi og konsekvensene de har for naturgrunnlaget og for miljøet

7 Natur- og miljøfag Emner som blir berørt: –Ulike mineraler og noen av egenskapene og bruksområdene til disse –Samle og sortere ulike steinslag etter lett observerbare egenskaper (kvarts, feltspat og glimmer/kråkesølv) –Lære at alt stoff er bygd opp av mindre deler som vi ikke kan se

8 Natur- og miljøfag Fortsettelse: –De skal bli kjent med de vanligste mineral- og bergartene –Arbeide med noen vanlige metallmineral og gjøre seg kjent med hvordan metall ble utvunnet og brukt i lokalmiljøet –Arbeide med spørsmål knyttet til hvordan jorda og livet på jorda har endret seg og fremdeles endres, og hvordan fosiler blir dannet

9 Kunst og håndverk Arbeidsmåter i faget: –Faget kunst og håndverk har sin hovedtyngde knyttet til praktisk skapende arbeid med form og farge i ulike materialer. Det må legges vekt på varierte arbeidsmåter der eleven gjennom praktisk arbeid får tid til å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som utvikler mestering og glede, og som motiver for nye faglige utfordringer

10 Kunst og håndverk Emner som blir berørt: –Lage egne tredimensjonale figurer i naturmaterialer – kleberstein –Her kommer egen kreativitet til sin rett –Blir oppmerksom på hvordan lys og skygge kan innvirke på form og overflate –Øve seg i iakttatt form –En kjempemoro aktivitet

11 Hvem gjør hva Mineralparken står for guiding Demonstrasjon av figurforming Læreren er tilstede slik at ting går rolig for seg på guiding, figurforming og ved oppgaveløsning.

12 Tidsbruk Guiding i gruvegangene ½ time. Lunsj ½ time. Oppgaveløsning 1 skole time. Figurforming i stein 2 skole timer eller mer.

13 Figurforming Alle elevene får hver sin stein, som skal bearbeides til en figur. Elevene kan selv velge hva slags dyr de ønsker. Alt redskap som er nødvendig er lagt klart Det vil være et menneske som viser hvordan en skal lage figurene

14

15

16


Laste ned ppt "Kulturelle skolesekken 2009. Satsingen er oppdatert og ny for sesongen 2009. Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google