Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ÅRSMØTE I PRODUSENTLAGENE 2014 Nytt fra Geno. SALG 2013 Salg Norge: 466 000 doser –Totalt 4000 færre solgte doser enn 2012 –Svak nedgang i antall førstegangsinseminasjoner.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ÅRSMØTE I PRODUSENTLAGENE 2014 Nytt fra Geno. SALG 2013 Salg Norge: 466 000 doser –Totalt 4000 færre solgte doser enn 2012 –Svak nedgang i antall førstegangsinseminasjoner."— Utskrift av presentasjonen:

1 ÅRSMØTE I PRODUSENTLAGENE 2014 Nytt fra Geno

2 SALG 2013 Salg Norge: doser –Totalt 4000 færre solgte doser enn 2012 –Svak nedgang i antall førstegangsinseminasjoner i alle regioner ift –I 2013 ble det totalt solgt doser SpermVital-sæd av NRF-eliteokser i Norge, mot doser i 2012 –Det er registrert førstegangsinsemineringer på kjøttfe i 2013 mot i 2012 Salg Geno Global med datterselskaper: doser, mot doser i 2012 –Fordelt på 25 ulike markeder –Godt salg i England, Italia, Polen, USA og Nederland, best salg av NRF der bonde er opptatt av økonomi (eks Nederland )

3 REGNSKAP 2013 Geno konsern Omsetning kr 312 millioner EBITDA kr 6,3 millioner Årsunderskudd etter skatt kr 3,9 millioner Geno Global as Omsetning kr 27,3 mill + 51% fra 2012 Årsoverskudd etter skatt kr 0,6 millioner Sæd og tjenester kjøpt av Geno kr 3,4 millioner SpermVital as Omsetning kr 6,6 millioner Årsunderskudd etter skatt 1,3 millioner Etterspørselen er større enn produksjonen – økt produksjon avhengig av forskningsresultater og effektivisering av dagens løsning

4 GENO STRATEGI Geno skal bidra til økt konkurransekraft for norske bønder gjennom: –Skape merverdi for kunde –Ekspandere internasjonalt –Sikre en effektiv verdikjede –Mer forretningsorientering for bedre å kunne få fram produkt og tjenester Innen 2018 skal Geno: –Oppnå en genetisk fremgang tilsvarende 50% målt på innsatte ungokser, der sterk vekt på genomisk seleksjon er viktigste tiltaket. Prioritet nr. 1 er å øke sikkerheten på genomiske avlsverdier –Oppnå 90% seminandel i Norge –Betydelig redusert produksjonskostnad pr. dose –Internasjonal vekst fra dagens kr 27 mill til 62 mill i omsetning

5

6 NYTT OM AVL

7 NORDIC CLASSIFICATION (EKSTERIØRVURDERING) Registrering og innrapportering ved bruk av en håndholdt enhet (iPhone/mini-iPad) Avlsrådgiverne skal bruke programmet ved: 1.Oksemorvurdering 2.Innsamling av eksteriørdata til avkomsgransking Tas i bruk mars 2014

8 PRODUSENTEN INVOLVERES I UTTAK AV BIOLOGISK PRØVE AV KALVEN Avgjørelse om kjøp må tas innen kalven er 4 måneder 1.Meld oksekalven inn i kukontrollen med det samme den er født 2.Ta DNA-prøve av kalven med det samme svaberprøven er mottatt og returner den til Biobank for GS-testing

9 MULIG Å FØLGE EGNE SEMINOKSEEMNER PÅ MEDLEM.TINE.NO 1.Mine data i Kukontrollen (egen fane «Seminokseemner») 2.Til enhver tid oppdatert status over beslutningsprosessen 3.Mulighet for å legge inn kommentar som rådgiver ser på sin liste

10 HVORFOR ER POTENSIALET SÅ STORT MED GENOMIC SELECTION? GS gir muligheter til å halvere generasjonsintervallet hvis sikkerheten på GS-verdiene er like høye som resultater fra avkomsgransking Gir muligheten til å øke kvaliteten på innkjøpte dyr Gir muligheten til å velge ut dyr med spesielt gode genvarianter, og tilsvarende avvise dyr som er bærere av dårlige genvarianter Vår strategi er å satse mer på GS og øke sikkerhetene på våre GS verdier –Dette gjør vi fordi potensialet er så stort, fordi vi kan redusere dyreflyten i Geno, og fordi det vil bidra til økt genetisk framgang –Vi vil derfor øke referansebasen ved å genotype hunndyr i 2014 og 2015 –Innen 2018 er målet å øke genetisk framgang målt på innsatte ungokser med 50%!

11 SIKKERHET PÅ GENOMBASERTE AVLSVERDIER Korrelasjon mellom GS-verdi og avlsverdi fra avkomsgransking (102 okser)

12 Hvor aktuelt er det å teste sine egne hunndyr i egen besetning for å få GS verdier på alle egenskaper? Vil GS-okser bli benyttet mer hvis seminokseemner rekrutteres etter disse? Er det ønskelig med mer informasjon om hvordan GS-okser bør brukes i egen besetning? SPØRSMÅL SOM KAN DRØFTES I PRODUSENTLAGET

13 AVLSMÅLET FOR NRF Strategisk mål om å lage en bioøkonomisk modell for avlsmålet i løpet av –Innspill fra produsentlagene høst 2014 –Skal diskuteres på høstmøtene 2014 –Endelig vedtak i styret 2015

14 VINNER AV AVLSSTATUETT OG NORTURAS KJØTTPRIS 2013 – ØKLAND Født: Oppdretter: Per Ingolf Økland, 5690 Lundegrend

15 TOPPOKSE KOMMER I DUNKENE SNART! Skjelvan, 39 i samlet avlsverdi Oppdretter: Erlend Lynum, Inderøy

16 OKSER FRA PRODUSENTLAGET Oksenr.NavnFødselsdatoOppdretter Opplysninger om dette finner du på under «okser og avl» og «kalver og okser i geno»www.geno.no

17 GENO-ENTUSIASTEN 2014 Frist for nominering av kandidater er 15. juni 2014! Skriftlig forslag på nominerte kandidater sendes til Prisen er på kr Geno-entusiastprisen 2013 gikk til Gjemnes produsentlag!

18

19 Takk for meg!


Laste ned ppt "ÅRSMØTE I PRODUSENTLAGENE 2014 Nytt fra Geno. SALG 2013 Salg Norge: 466 000 doser –Totalt 4000 færre solgte doser enn 2012 –Svak nedgang i antall førstegangsinseminasjoner."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google