Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalitet i Trener – spiller relasjonen

2

3 Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler 13 – 16 år NFF(2008) Trener smågutt, gutt, G19, A-lag herre 2. og 3.div, Toppserien kvinner, aldersbestemte landslag kvinner Fotballærer KVT UEFA A-lisens, A-lisens Spillerutvikling. Pedagogikk

4 Trenerrollen – en innledning Lagspill er kroppslig utfoldelse Lagspill er kamp Lagspill er samhandling Lagspill er problemløsning(Ronglan). https://www.youtube.com/watch?v=zDMP3Yhm-IE Hvilken rolle kan treneren ha hatt her?

5 Samhandling og problemløsning Ledarskapande – om människor som spelar fotboll(C.Barling). Den viktigste enkeltfaktoren for å prestere godt er opplevelsen av trygghet(Skårderud). https://www.youtube.com/watch?v=Is0gwuRpN60 Hva betyr relasjoner for prestasjoner?

6

7 Klubbstyring og trenerrollen Hva slags klubb bør vi være: Bydelsklubben/grendaklubben – den store breddeklubben – toppfotball og de som satser mot toppfotball, dame el. herrer. Verdier – adferd – kultur/identitet: tiltak.(Winsnes/Engelbrektson). Hva skal våre trenere kunne, ref forrige punkt: - Ytre krav - Indre krav Hvem ansetter vi – hvem har vi sjanse til å ansette – hvordan skal vi utvikle våre trenere: Sosialt – pedagogisk – kommunikasjon – fotballfaglig.

8 KLUBBENS VERDIMANIFEST Klubbens visjon, verdier og målsettinger -Kommer det tydelig fram hvilken klubb vi er ? -Hva ønsker vi å stå for ? -Får vi omsatt det vi tenker til god praksis ? «Klubbens verdier og identitet» er fundamentet for retningslinjene og må vedlikeholdes - Har klubben hatt prosess på dette? Sportsplan Verdier Klubbhåndbok

9 Karl August etter kampen Jeg ga alt!

10 Kilde: Geir Jordet - NIH Søker intenst å lykkes Mestrer medgang Mestrer press Mestrer motgang Blir bedre av andre Gjør andre bedre Søker motstand Balanserer totalbelastningen Selvregulerer læring Utforsker spillet Omfavner leken

11 Trener & spiller – relasjonen Rognlan: «En av trenerens utfordringer ligger i å tydeliggjøre egne verdier og intensjoner samtidig som treneren utvikler sosiale antenner for spillerens personlige interesser og mål». Hvordan skape kvalitet i en relasjon? Kvalitet = hvordan….. Trener – spiller Spiller – trener. TILLIT VrTrygghetGlede Trygghet – Glede – Respekt - Likeverd Glede – Fellesskap – Helse – Ærlighet bhåndbok

12 Trener og spiller - relasjonen Dårlig kommunikasjon er regelen – ikke unntaket….. 1.Enveis kommunikasjon: fra kilden til mottakeren 2.Hvem fastsetter læringsmålene og hvordan oppfattes de hvis andre fastsetter dem for deg. 3.«Mourinho – syndromet»: lederskapssansvar blir ikke delt på flere – men en person holder alt ansvar i egne hender. 4.Trener opptrer ofte som eneste ressursperson: overdreven tro på kollektiv feedback. 5.Indre klimaet er ofte preget av konkurranse; setter spillere opp imot hverandre. Sportsplan God kommunikasjon – unntaket: 1.Kommunikasjon trener – spiller: IGP 2.Spillere og gruppa fastsetter egen utviklings- og resultatmål. 3.Ledersskap handler ikke om at treneren skal være stjerna… 4.Slipp til flere – vær inkluderende. 5. Å legge til rette for samarbeid.


Laste ned ppt "Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google