Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAlexandra Aamodt Endret for 9 år siden
1
28.03.2015 1 Sammenligning av bygningslovgivningen i de nordiske landene En rapport fra Nordisk Ministerråd 2004 Siv.ark. Sidsel Jerkø Norges Byggforskningsinstitutt
2
28.03.2015 2 Bygningslovgivningen er et komplett system i hvert land ”Rammene” for Bygningsloven er gitt i Planloven – som kan være ulik fra ett land til et annet De kan ha de samme mål, men de kan ha valgt ulike sett av ”virkemidler” Utfordringene kan være ulike, og derfor kan bygningsloven ha ulikt fokus For å kunne fokusere på ett bestemt tema (X: ansvar) må vi se det i relasjon til et ”komplett bilde”
3
28.03.2015 3 Likhetstrekk SAMME MÅL: Høy kvalitet i bygninger og bygd miljø, og færre skader i byggeprosessen Behov for bedre effektivitet i søknadsprosessene (for byggetillatelser ++) Behov for bedre samordning, fleksibilitet og integrering mellom plansaker og byggesaker OG: Planloven er administrert av Miljøvernmyndighetene i alle landene
4
28.03.2015 4 Administrasjon av bygningsloven NSDSFI Felles lov: PBL 2 lover: PL + BL Felles lov: MBL Felles lov: SBL BL: Kommunal og regional-dep. BL: Miljøverndep. BL: Erhvervs- og finans- ministeriet BL: Miljøverndep. BL: Miljøverndep. Utøvelse: BE (delvis) Utøvelse: Boverket Utøvelse: EBST Ikke delegert Utøvelse: Skipulags- stofnun BVL: Lov om bl.a. tekniske krav i bygg
5
28.03.2015 5 Norge Mange engangsbyggherrer og/eller ikke- profesjonelle byggherrer Mange små entreprenører og konsulentfimaer Mange små kommuner med begrensede ressurser (mht. planlegging, kontroll +++) Spredt bosettings- og utbyggingsmønster, og ikke særlig strengt planhierarki Plan- og bygningslov av 1997 (nå under revisjon): Direkte ansvar på hver enkelt aktør i byggeprosessen, og kvalifikasjonskrav på alle.
6
28.03.2015 6 Sverige Historisk sett ”sterke byggherrer”, både i offentlige og private organisasjoner Ikke strengt planhierarki Fokus på innovasjon mht. tekniske løsninger Pågående endringer: sterkere entreprenører og svakere byggherrer Aktuelle utfordringer: Mange ulike lover omhandler til dels samme temaer Plan- og bygningslov av 1995 (under revisjon) Byggherren har ”komplett” ansvar (delvis basert på den tidligere maktbalansen)
7
28.03.2015 7 Danmark Strengt planhierarki (siden ca 1970) Spesifiserte krav mht. overordnede bestemmelser for utforming, utnyttelse ++ (også for områder uten vedtatt reguleringsplan) Fokus på lokaldemokrati – store forskjeller mellom kommuner mht. både organisering, byggesaks- behandling, og krav Verktøy for bedre kvalitet: fokus på veiledning, økonomiske virkemidler og frivillige løsninger Bygningslov av 1992 (rev. 2002): Byggherren har komplett ansvar
8
28.03.2015 8 Suomi - Finland Ny lov, representerer en vesentlig endring fra tidligere lov, både mht. plandel og bygningsdel av loven Nå: Strengt planhierarki (var ikke før) Nå: Bedre sammenheng mellom planlov og bygningslov, og nye rutiner for byggesaksbehandling Fokus på demokrati og dialog Utvidet med et nytt mål: fokus på vedlikehold Plan- og bygningslov av 2002: Byggherren har komplett ansvar, men det er også krav om kvalifikasjoner på alle aktører
9
28.03.2015 9 Island Historisk sett mange ”selvbyggere”, og problemer med importerte byggematerialer. Derfor et (tidligere) behov for streng offentlig byggekontroll, som fremdeles er en del av systemet Historisk sett også liten andel regulerte områder, og ikke strengt planhierarki. Nå er dette nylig endret til et strengt planhierarki Det er mange lover, for forskjellige deler av bygge- aktiviteten, og disse er ikke koordinert Plan- og bygningslov av 1998 (bygningsdelen er nå under revisjon) Byggherren har ”komplett” ansvar
10
28.03.2015 10 Byggetillatelse: Hva må godkjennes ? NSDSFI Prosjekt vs. regulerings- plan Prosjekt vs. estetiske og tekniske krav Prosjekt vs. krav i en rekke lover : (PBL & BVL +) Prosjekt vs. estetiske krav Prosjekt vs. estetiske og tekniske krav Alle aktører og deres kompetanse + kontrollplaner KA’s kompetanse Aktørenes kompetanse (delvis)
11
28.03.2015 11 Offentlig eller privat ansvar ? NSDSFI Reguleringspl., krav osv. Offentlig Godkjenning fra andre myndigheter OffentligPrivatOffentlig Demokrati, naboer PrivatOffentligDel av plansak Offentlig Kontroll av prosjektering og bygging Privat Offentlig / privat Offentlig TilsynOffentlig OffentigOffentlig
12
28.03.2015 12 Byggherrens ansvar – og ”hjelpere” NSDSFI Bygg- herrens ansvar Å påse at alle opp- gaver har ”ansvarlig” (aktørene har det formelle ansvaret) Komplett ansvar Ansvar, men ikke komplett (delt med myndig- hetene) Bygg- herrens ”hjelpere” (med eget ansvar) Søker (og samordner) KA – kvalitets- ansvarlig ”bygge- direktør”
13
28.03.2015 13 Ansvar, kvalifikasjonskrav og ”offentlige” godkjenningsordninger NSDSFI Ansvar AktøreneByggherren (+ KA) Byggherren Mest byggherren, men delt Kvalifika- sjonskrav For alle aktørene For KAIngen kravFor hovedplan- legger og hovedentre prenør For de fleste aktørene Godkjenn.ordning / system Offentlig system for alle aktører - sentral og lokal godkj. Frivillig og privat register for KA Intet system(prøve): Frivillig privat register Ikke formelt, men en form for ”liste” hos myndig- hetene
14
28.03.2015 14 Andre kvalifikasjonskrav, og krav om system for kvalitetssikring NSDSFI Offentlig godkjenn. av kontrollplaner Ja Nei (det er bygg- herre-ansvar) JaNei (bare off. kontroll) Rolle som kvalitets- sikrer Separat godkj. aktører KA-rollen--Bygge- direktøren Uavhengig kontroll Kan kreves - Nei; All kontroll er offentlig Økonomiske virkemidler Delvis ja JaNei Krav for vedlikehold Nei Nei, men krav om en plan Nei
15
28.03.2015 15 Krav vedr. dialog og ”demokrati” NSDSFI Oppstart- konferanse Ja, frivilligNei, men ofte brukt Ja, frivilligFrivilligNei Dialog med andre myndigheter Offentlig, Men BH’s ansvar i hht. loven Bygg- herrens ansvar Offentlig NaboerByggherre (dokumentert) OffentligBare del av plansak Offentlig Konferanse v/start på søknads- behandling NeiJa (fokus på myndighets- krav) NeiJa (kval.sikring i fokus) Ja (intern offentlig koord.) Konsekvens av for sein godkjenning Gebyr redusert vurderesAutomatisk godkjenning av prosjekt Ingen
16
28.03.2015 16 Ferdigattest NSDSFI FerdigattestJaJa – hvis BH ber om det Ja Ja – blant mange andre Hva kreves Signerte kontrollplaner & ”as-built planer” Signerte kontrollplaner Lokale kravSignerte kontrollplaner, ”as-built planer”& ved- likeholdsplan Inspeksjon av lokal myndighet BetydningStor Nødv. for konv. av byggelån, få brukstill. og avslutn. av aktørenes ansvar Liten. Avslutte KA’s ansvar & til dels for forsikring Stor Nødv. for bruks- tillatelse Meget stor Nødv. for brukstill., for å avslutte ansvar og for tilknytn. av el.& vann Meget liten Bygningene kan også bli brukt og omsatt uferdige
17
28.03.2015 17 Forsikring Ikke tema i bygningslovgivningen. Partene må forsikre sine egne interesser. På tross av dette har Sverige og Danmark etablert noen offentlige ordninger for å minimere risikoen for byggherren (for boliger) Sverige: ”Byggefeilforsikring”: Kostnadene for denne er et delt ansvar mellom myndigheter og entreprenører, og gjelder ”flerfamilie- boliger”; frivillig for ”en-familie-boliger”. Danmark: ”Byggskadefond” (2 forskjellige typer) Kostnadene betales av byggherren, og Fondet tar initiativ til en befaring etter 5 år, for å avdekke eventuelle skader.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.