Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJøran Eriksen Endret for 9 år siden
1
Naturmangfoldloven En praktisk innføring Avdelingsdirektør Torbjørn Lange Gardermoen, 1. februar 2010 Foto: Statskraft
2
2 Naturmangfoldloven En lov bestående av 10 kapitler og 77 paragrafer samt 15 endringer i andre lover Kapittel I Formål og virkeområde Kapittel II Alminnelige bestemmelser om bærekraftig bruk Kapittel III Artsforvaltning Kapittel IV Fremmede organismer Kapittel V Områdevern Kapittel VI Utvalgte naturtyper Kapittel VII Tilgang til genetisk materiale Kapittel VIII Myndigheter etter loven, tilsyn Kapittel IX Håndheving og sanksjoner Kapittel X Avsluttende bestemmelser
3
3 Lovens hovedgrep verneområder, prioriterte arter - naturmangfoldloven utvalgte naturtyper, forvaltningsprinsippet for arter, økologiske funksjonsområder – naturmangfoldloven, plan- og bygningsloven og sektorlover Lovens grunnmur: formål, forvaltningsmål, kunnskapskrav og rettslige prinsipper– naturmangfoldloven, plan- og bygningsloven og sektorlover Kilde: Miljøverndepartementet
4
4 Naturmangfoldlovens grunnmur Hva består grunnmuren av? Formål Forvaltnings mål Prinsipper Aktsom- hetsplikt
5
5 Grunnmurens betydning Grunnmuren utvides Vedtak bygger på felles grunnmur naturmangfoldloven sektorlov eller pbl beslutning
6
6 Lovens formål ”Lovens formål er at naturen med dens biologiske, landskapsmessige og geologiske mangfold og økologiske prosesser tas vare på ved bærekraftig bruk og vern, også slik at den gir grunnlag for menneskenes virksomhet, kultur, helse og trivsel, nå og i fremtiden, også som grunnlag for samisk kultur.” Foto: © Asbjørn Børset
7
7 Forvaltningsmål Mangfoldet av natur- typer ivaretas innenfor deres naturlige utbredelsesområde Artene ivaretas og skal forekomme i levedyktige bestander i sine naturlige utbredelsesområder Foto: Kin Abel Foto: Jon Bekken Foto: Marianne Gjørv
8
8 Målenes betydning Målene har betydning når natur berøres Målbestemmelsen skal tillegges vekt ved beslutninger etter naturmangfoldloven Målbestemmelsen skal tillegges vekt ved beslutninger etter andre lover Absolutt ramme: Den samlede forvaltningen av natur må gjøre det mulig å nå målene
9
9 Miljørettslige prinsipper Legges til grunn som retningslinjer Ved utøving av offentlig myndighet Herunder når et forvaltningsorgan tildeler tilskudd Og ved forvaltning av fast eiendom Vurderingen skal fremgå av beslutningene til miljømyndighetene, kommunene og sektormyndighetene
10
10 Samlet belastning Foto: Marianne Gjørv Vurderingen av den første påvirkningen av et økosystem Vurdering av nye påvirkninger på et allerede påvirket økosystem Foto: Kristin Thorsrud Teien
11
11 Prinsippet om kostnadsdekning Foto: Tore Røraas Prinsippet om at kostnadene ved miljøforringelse skal bæres av tiltakshaver
12
12 Føre-var-prinsippet Foto: Solveig Gjørv Røraas Ved behandling av søknader Av eget tiltak
13
13 Kunnskapsgrunnlaget Vitenskapelig kunnskap Erfaringskunnskap
14
14 Bruk av forvaltningsmål og miljøprinsipper 2020
15
15 Foto: Øyvind Andreassen Organisasjoner kan følge med og delta i prosesser som leder opp til vedtak etter sektorlover, plan- og bygningsloven og naturmangfoldloven Organisasjonene kan ”passe på” at miljømyndighetene, kommunene og sektorene synliggjør prinsippene i egne vedtak Organisasjonene kan ”vokte” miljømyndighetenes, kommunenes og sektorenes vedtak Organisasjonene kan påklage vedtak Organisasjonenes medvirkning
16
Naturmangfoldloven Prioriterte arter Foto: Halvard Strøm, Norsk polarinstitutt
17
17 Avløser ”fredning” Gjeldende fredninger står ved lag inntil de blir opphevet Moderniserer arts- beskyttelsen ved å se arter og leveområder i sammen- heng – økologiske funksjonsområder Dynamisk aktive tiltak ikke statiske funksjonsområder avprioritering Prioriterte arter Foto: Ove Bergersen/NN/Samfoto
18
18 Prioritering Kriterier for prioritering: Dårlig bestandsstatus eller – utvikling Ansvarsart Internasjonale forpliktelser Eventuelt andre kriterier Sinoberbille. Foto Stefan Olberg
19
19 Vurderingsplikten Foto: Espen Farstad, NJFF En plikt til å vurdere tiltak når dokumentasjon etter vitenskapelige kriterier viser at en art er truet Organisasjonene kan fremme slike krav
20
20 Saksbehandling Samarbeid i forkant av høring – organisasjonenes rolle Bred offentlig høring - organisasjoner er høringsinstans Vedtak av Kongen i statsråd Foto: Alfred Ørjebu, SNO
21
21 Konsekvenser av prioritering som følger av forskriften Foto: Marianne Gjørv For prioriterte arter kan det fastsettes forbud mot enhver form for uttak og skade Økologiske funksjonsområder - av mindre omfang - ikke medføre vesentlig vanskeliggjøring Krav om å klarlegge følgene av inngrep i funksjonsområder Krav om klarlegging av alternative funksjonsområder Regler om skjøtselstiltak Stor salamander Foto:Sigve Reiso, Naturarkivet For prioriterte arter kan det fastsettes forbud mot enhver form for uttak og skade Økologiske funksjonsområder - av mindre omfang - ikke medføre vesentlig vanskeliggjøring Krav om å klarlegge følgene av inngrep i funksjonsområder Regler om skjøtselstiltak – organisasjonenes rolle
22
22 Plikt til å lage handlingsplan Bruk av offentlige tilskuddsordninger Kan utløse krav om områdevern fra grunneier Plikt til å vurdere om prioritering er nok Hjemmel for dispensasjon Fjellnøkleblom Foto: Marianne Gjørv Konsekvenser av prioritering som følger av loven
23
23 Miljømyndigheten har forvaltningsansvaret Følge opp handlingsplaner –organisasjonenes rolle Tilskuddsordning: 10 mill kroner -organisasjoners rolle Forvaltningsansvar og oppfølging Elvesandjeger
24
24 Utvalgte naturtyper Felles regler for forvaltning av natur utenfor verneområder Konkretisere naturtyper det er spesielt viktig å ta vare på Sektoransvar og sektormulighet Slåttemark
25
25 Utvelgingen Kriterier for utvelging: Truet naturtype Inneholder prioriterte arter Ansvarsnaturtype Internasjonale forpliktelser Kommunene kan også velge ut ”sine” naturtyper Foto: Kristin T. Teien
26
26 Vurderingsplikt Foto: Marianne Gjørv En plikt til å vurdere tiltak når dokumentasjon etter vitenskapelige kriterier viser at en naturtype er truet Organisasjonene kan fremme slike krav
27
27 Økende kompleksitet REGION LANDSKAP (5) LANDSKAPSDEL (12) NATURSYSTEM (68) LIVSMEDIUM (32) Fotos: Arild Lindgaard Norsk natur er mangfoldig!
28
28 Kunnskap er grunnlag for veien videre n Rødliste for naturtyper Naturtypebase basert på NiN
29
29 Saksbehandling Samarbeid i forkant av høring – organisasjonenes rolle Bred offentlig høring - organisasjoner er høringsinstans Vedtak av Kongen i statsråd Fisketomt vann Foto: Lars Løfaldli
30
30 Utvelgingens betydning Kommuner og sektormyndigheter skal ta særskilt hensyn til naturtypen som sådan ved alle typer vedtak Klarlegging av konsekvenser før det tillates inngrep Ev. etablering/restaurering av en annen forekomst Bruken kan avklares ved arealplan etter plan- og bygningsloven Ålegraseng Foto: Øystein Paulsen, HI Organisasjonenes rolle
31
31 Handlingsplaner Der aktiv skjøtsel eller andre typer tiltak er en forutsetning for ivaretakelse av naturtypen Organisasjonenes rolle Rikmyr
32
32 Tilskuddsordning Utvalgte naturtyper – 10 mill kroner Organisasjonenes rolle
33
33 Reguleringsplan - vei Veibygging gir tre mulige utfall Artsrikt beite Foto: Tor Erik Branderud
34
34 Skog- og jordbrukstiltak Meldeplikt Tilbakemelding fra kommunen før tiltaket utføres Eksisterende næringsvirksomhet skal ikke opphøre Innenfor rammene av skogbrukslova og jordlova Organisasjonenes rolle Kalkskog Foto: Samfoto
35
35 Miljømyndigheten har ansvar for å følge utviklingen – organisasjonenes rolle Hva skjer hvis utviklingen ikke er som ønsket? Miljøovervåking Foto: Sylvi Ofstad
36
36 De neste årene – forvaltning av arter og naturtyper Foto: Asbjørn Børset Mange naturtyper vil bli utvalgt Mange arter vil bli prioritert Forvaltning av truede naturtyper og arter Organisasjonenes rolle
37
Foto: Marianne Gjørv Områdevern Foto Foto: Elisabet Haveraaen Naturmangfoldloven Områdevern
38
38 Mål for områdevern Lovbestemte mål Naturverdier Målets betydning for vernet Foto: Tore Larsen
39
39 Nasjonalparker Større naturområder uten tyngre naturinngrep Kravet om statsgrunn oppheves Sikre en uforstyrret opplevelse av naturen I nasjonalparker er ferdsel til fots tillatt Foto: Toner Solhaug
40
40 Landskapsvern- områder Helheten i landskapet Pågående virksomhet Forholdet til reguleringsplaner Innerdalstårnet i Trollheimen, landskapsvernområde Foto: Marianne Gjørv
41
41 Naturreservater Områdets funksjon for biologisk og geologisk mangfold Kravet om urørt natur utgår Bruk og aktive gjenopprettingstiltak Foto:Asbjørn Børset
42
42 Biotopvernområder Bestemmelsen avløser naturvernloven, viltloven og lakse- og innlandsfiskloven Bestemte arter Foto: Erik Johan Blomdal
43
43 Marine verneområder Rene marine verneområder Tilpasset forholdene i sjø Vern på tvers av sektorer Foto: Tore Larsen
44
44 Saksbehandling - naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven Foto: Steinar Wikan Tidlig kontakt med kommuner og fylkeskommuner Representanter for lokalbefolkningen Samarbeid med organisasjoner
45
45 Samordnet oppstart av verneplanarbeid og planlegging etter plan- og bygningsloven Kilde: NIVA
46
46 Høring Berørte organisasjoner skal ha saken på høring Ved grensen til Trollheimen
47
47 Forvaltningsplaner Foto Statens naturoppsyn Organisasjonenes rolle
48
48 Tiltak ved igangsatt vern Automatiske konsekvenser av igangsatt vern – organisasjonenes rolle Vedtaksavhengige virkemidler – organisasjonenes rolle Foto: Kristin Thorsrud Teien
49
49 Lokalt ønske om nasjonalpark Foto: Bjørn Larsen Organisasjonenes rolle
50
50 Forvaltningsmyndighet Foto: Marianne Gjørv Kongen Kommunene Særskilt oppnevnt organ
51
51 Lokal forvaltning av verneområder Nasjonalparkstyret fatter vedtak om forvaltningen av verneområdet Fylkesmannen og organisasjoner mv. kan påklage styrets vedtak Direktoratet for naturforvaltning forbereder klagesaken Miljøverndepartementet er klagemyndighet Foto: Bård Løken
52
52 Skjøtsel Foto: Marianne Gjørv Tillatt skjøtsel Ikke tillatt skjøtsel Særskilt hjemmel Organisasjonenes rolle Foto: Marianne Gjørv
53
53 Dispensasjon - hovedregel To hovedvilkår, kumulative: Ikke strider mot vernvedtakets formål Ikke kan påvirke verne- verdiene nevneverdig To hovedvilkår, kumulative: Ikke strider mot vernvedtakets formål Ikke kan påvirke verne- verdiene nevneverdig Foto: NVE
54
54 Dispensasjon av sikkerhetshensyn eller vesentlige samfunnsinteresser Unntaket må være nødvendig Verneområdets betydning for det samlede nettverket av verneområder Muligheten for å etablere eller utvikle et tilsvarende verneområde et annet sted Rimelige kostnader kan pålegges Dispensasjonsvedtak kan påklages av bl.a. organisasjoner Foto: NVE
55
55 Dispensasjon - forholdet til eldre vernevedtak Ny dispensasjonsbestemmelse går foran generelle dispensasjonsbestemmelser i eldre vernevedtak Spesialbestemmelser i eldre vernevedtak går foran ny dispensasjonsbestemmelse i ny naturmangfoldlov Foto: NVE
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.