Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen Ytreberg

2 Grunntemaer i (studiet av) filmskuespill Forholdet mellom karakteren og selvet Forholdet mellom det bevisste og det underbevisste Forholdet mellom planleggingen og det spontane Forholdet mellom karakter og narrasjon

3 Naturalistisk spill Stanislavskij. “Regardless of his own will he lives the part [...]he should feel the thing he is portraying” Dilemma: hvordan føle det som er planlagt? Ingeniør-analogien: planlegge rollen bevisst, spille den naturlig, “slik ingeniøren planlegger at vannet renner i en demning”

4 Naturalistisk skuespills “fiender” iflg Stanislavskij “Representerende” skuespill: utvendig overføring av f.eks uttrykk for følelse, virtuost men kaldt, mangler “kreativ naturlighet”. “Mekanisk” skuespill: metodisk overføring av ytre, stereotypiske klisjéer på følelse (jfr. Delsarte og pantomimetradisjonen) Overspill: mangel på bearbeiding av konvensjoner

5 Method acting/Strasberg Affective memory: minner om følelse og opplevelser som skuespilleren må kanalisere inn i en rolle for å skape “a real experience on stage” Method: mer vekt på personlig gjennomlevde følelser enn hos Stanislavskij Stanislavskij og Strasberg: lite medie- og teknologifokus: skuespill er (disiplinert) natur

6 Kritikk av naturalistisk skuespill: Brecht Realisme som borgerlig bekvemmelighet “Drop the assumption that there is a fourth wall” Verfremdungseffekt:”The actor’s attitude should be of one who is astounded and contradicts” Replikker sies “like a quotation”

7 Konstruktivt/formalistisk skuespill: Kuleshov Kritikk av naturalistisk skuespill, på ideologisk OG teknologisk grunnlag Kroppen som en maskin (Meyerholds “biomekanikk”) Skuespill er “organisert bevegelse” - ikke projeksjon av følelser

8 Kuleshov om filmmediets krav Krever opptredener med en naturlig enkelhet og økonomi: arbeidere i arbeid Krever systematisk plassering av opptredenen i et tredimensjonalt “metric web”: studioet Krever at man unngår “emphatic, crude work with the face”

9 Kuleshov og den totale displineringen av opptreden Systematisk og uttømmende oversikt over mulige uttrykk og bevegelser Applikasjon i et tredimensjonalt “metric web” Systematisk innlæring av opptredenens bestanddeler Videre konstruksjon av hele opptredener... Og total disiplinering leder ikke til stivhet, men til skuespillere som agerer “freely and assuredly”

10 Performativ realisme hos Gade og Jerslev Basert på utvidelse av Austins performativitet: eksistens (det reelle) er en effekt av (blant annet) opptreden Hvordan påvirker mediering denne opptredenen og denne virkelighets-produksjonen?

11 Film som problematiserer virkelighet: Thomsen Dogville er en “performance of negativity” - opptredener som viser fram/kritiserer opptredeners virkelighetseffekt Thomsen: særlig interessert i hvordan det virkelige oppstår (“becoming”) i filmen

12 Film som problematiserer virkelighet: Jerslev Økt vekt på det performative i mediekulturen henger sammen med problematisering av skillet fakta/fiksjon (reality TV, performance art) Family: film om en filmmaker som er halvt uvillig til å være med i filmen Kommentar eller refleksjon over betingelsene for en opptreden - og om hvordan opptreden og identitet er sammenflettet


Laste ned ppt "Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google