Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid."— Utskrift av presentasjonen:

1 OPERAPROSJEKTET

2 Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid Ser nødvendigheten av et fagfellesskap Ser de andre i gruppa og det de har å bidra med Ser viktigheten av konstruktiv kritikk Løsingsfokusering, ikke problemfokusering Men ta konflikter når de oppstår, rett forum. Undrende i stede for bebreidende Ikke hvem, men hva

3 Viktigheten av variert erfaring med kunst og formkultur Vi har en forpliktelse i følge rammeplanen å gi barna variert erfaring med kunst og formkultur Vi forplikter oss i følge rammeplanen ikke bare til å gi dem estetiske opplevelser innenfor fagområdene, men innenfor den estetiske dimensjonen som er knyttet til barnas identitet og livskvalitet, og regnes som en betydningsfull bestanddel i ethvert menneskes liv.

4 Rammeplanens mål med de estetiske fagene er: Utvikling av skapende fantasi og kreativ tenkning og handling Utvikle kommunikasjonsevnene og varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet i språket, bilde, ord, sang og musikk, rytmikk, dans og drama Utvikle følsomhet, lytteevne og iakttakelsesevne gjennom allsidige møter med kultur og kunst Utvikle og styrke kulturell identitet og personlig uttrykk

5 Hvordan ivaretar operaprosjektet dette Større bevissthet Oss selv og barn Integrert de estetiske fagene på en unik måte Integrert ulike uttrykk og gjort de og nye til våre egne Blitt mer bevisst på omgivelsene og menneskene rundt oss og den inspirasjonskilden det kan være Prosessen det viktigste, ikke resultatet Intet kreativt, utfoldende og skapende arbeid er bortkastet

6 Tverrfaglige kvaliteter Arbeidsform Redskapsfasen Alle skal delta i alt, ta ansvar for hele produksjon Skape fasen Inndeling i ansvarsområder Selvstendig arbeid, veiledning ved behov Øving og fremføring av produkt fasen Ta aktørene på alvor

7 Kunstform De tverrfaglige kvalitetene operaprosjektet har som kunstform er at vi får innsikt i forskjellige dimensjoner av de estetiske fagene, teoretisk og praktisk. Vi får prøvd oss i ulike uttrykksformer, underveis i prosessen og i den endelige fremføringen. Vi skaper et felles uttrykk som gruppe samtidig som vi skal finne vårt egent uttrykk i det vi gjør.


Laste ned ppt "OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google