Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Drop-In metoden i skolen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Drop-In metoden i skolen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Drop-In metoden i skolen
Skarpengland skole i Vennesla skole Forsøksskole for UIA – etter godkjenning fra rektor Opplæring og veiledning av pedagogkollegarer – hvorfor? Info til hele personale – hvorfor? Opplæring/kurs av fagarbeiderne – hvorfor? Anne Nilsen Sørli Lærer/sosiallærer Skarpengland skole

2 En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle
Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging En metode som er utviklet teoretisk i en doktoravhandling og praktisk i Vennesla kommune

3 Hvordan vi organiserer arbeidet med metoden på vår skole
Vi var 5-6 ped. Fra starten. … noen byttet skole kommende år, en svangerskapspermisjon…. Nå en periode har det i praksis bare vært jeg. …helt til nye medarbeidere ble invitert på kurs i beg av nov14. MEN mulighetene er store hos oss. Mange har nå fått kurs og sett verdien av Drop-in-metoden. Ikke fått utnyttet ressurs. (Tror jeg må være koordinator på skolen vår, så vi får brukt alle fagarbeiderne)

4 Vil du delta i DROP-IN på Skarpengland skole?
Når du får dette brevet har allerede læreren din snakket med deg om Drop-In prosjektet. Dette brevet er informasjon om hva prosjektet handler om og hva det innebærer for deg å være med. Å bli med på Drop-In innebærer at du får tilbud om støtte og veiledning til å få det bedre på skolen. Vi ønsker å hjelpe deg med å få dette til. Det vil vi gjøre ved å bruke en metode som heter Drop-In som tar utgangspunkt i hva du selv synes er vanskelig sammen med det kontaktlæreren bekymrer seg for. Det er dine tanker og meninger som er utgangspunktet for vår støtte. Å si ja til dette, innebærer at du ca. en gang i uken møter en lærer (Drop-In læreren) på et grupperom på skolen. Drop-In læreren skal støtte deg i å gjøre forandringer som hjelper deg å få det bedre og nå dine mål. Vi håper du vil være med på Drop-In, som også har vært et forskningsprosjekt i regi av UIA. Det innebærer at vi skriver logg fra samtalene. Drop-In læreren samler inn disse og studerer dem for å finne ut om vi faktisk får til en forandring ved hjelp av Drop-In metoden. Vennlig hilsen Drop-In teamet v/ Sosiallærer Anne Sørli

5 Filmen Drop-In fortellinger

6 Utfordringer og muligheter ved bruk av metoden
Tidsressurs Sosiallærer har tid som kan settes av Kontaktlærer har tid – til arbeid med enkeltelever, men må se nytten av å bruke tida til Drop-in metoden.

7 Muligheter Vi er mange nå på vår skole, Nesten alle fagarbeiderne
4 pedagoger – der en er sosiallærer Ledelsen er positiv Kommunen vår har inkludering som satsningsområde. 1+1 er mye mer enn 2 …kanskje 100 – for positiv forandring handler om innstilling til seg selv og de rundt

8 Derfor virker metoden:
Det er elevene som svarer JA selv til å delta. De får hjelp til det de selv synes de strever med, eller det kontaktlærer ser de strever med. Samtale om bekymringen før oppstart. De opplever ro og en løsningsorientert samtale flere uker etter hverandre. Elevene opplever egen mestring En bedre og inkludert elevrolle Det nytter, når stegene er små og når en har forventning om å lykkes, og når de voksne rundt også har en positiv forventning er mye mer enn 2

9


Laste ned ppt "Drop-In metoden i skolen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google