Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSiv Samuelsen Endret for 9 år siden
1
Mediene – og jakten på den norske boligboblen -
2
Hvor mye skriver mediene egentlig om boligmarkedet?
3
«Boligkrakk»
4
Det skrikes og det skråles… Terje W. Gilje, administrerende direktør BOB (Bergens Tidende 16. oktober 2008) Det skrikes og det skråles. Krise! Katastrofe! Mediene leter etter å finne nye ord som kan overgå konkurrentenes. Da er det ikke så nøye om budskapet er helt korrekt. For mange medier synes å ha gjort det til sin yndlingshobby å krisemaksimere det meste.
5
Økonomer med negative spådommer… Eiendomsutvikler Kristian Nitteberg, Kjeller eiendomsutvikling (Romerikes blad, 4. november 2013) Den siste tiden har økonomer med negative spådommer om nært forestående boligkrakk fått mye spalteplass i mediene, spådommer som fort kan bli en selvoppfyllende profeti. Eiendomsmegler Christer Vikebø, Privatmegleren Vikebø & Jørgensen (Agderposten, 15. januar 2013) Snittet av boligprisspådom er nok mer moderat, men det er ytterpunktene som lager avisforsider
6
Ensidig negativt fokus… Eiendomsmegler Bengt Kristiansen, «Meglerhjørnet» (Halden Arbeiderblad, torsdag 9. januar 2014): Det har i senere tid vært et ensidig negativt fokus på boligmarkedet. Mediene har overgått hverandre i ulike karakteristikker. Det har vært skrevet side opp og side ned om prisnedgang, korreksjon, krakk og det som verre er. I mediebildet blir virkeligheten ofte litt vridd og er ikke alltid like nyansert.
7
Oppsummert: Sensasjonslystne medier, som varsler krakk, skremmer bort kjøperne og vi får selvoppfyllende profetier. Årsaken til at boligprisene faller er rett og slett at noen har sagt at de kommer til å falle og at mediene har kringkastet det. Spørsmål: Hvorfor er det ingen som snakker om selvoppfyllende profetier når prisene stiger?
8
Fundamentale forhold Christian Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge (Aftenposten 14. mars 2015): Dette er relativt enkel matte. Med en befolkningsvekst på 60.000 hvert år og en boligbygging på under 30.000 enheter, er det nødt til å bli press på etterspørselssiden. SSB, Finans Norge: Boligprisveksten kan forklares med fundementale forhold. IMF 2012: Norske boligpriser er overvurdert med 15-20 prosent.
9
Erfaringer fra andre land: USA Jonathan McCarthy & Richard Peach (Federal Reserve) 2004: Are home prices the next «bubble»? The marked upturn in home prices is largely attributable to strong market fundamentals: Home prices have essentially moved in line with increases in family income and declines in nominal interest rates. Høres dette kjent ut?
10
Erfaringer fra andre land: Irland David Rae & Paul van den Noord: Irelands housing boom (OECD 2006): Around 80 to 90% of the increase in house prices since 1995 is justified by the fundamentals - rising incomes, lower interest rates, demographic factors, etc. Irske sentralbanken: Estimert overvurdering mellom null og “mer enn 70%”
11
Forventninger og boligpriser Hvis det er sånn at folk flest lar seg rive med av negative nyheter, hvorfor skulle ikke folk la seg påvirke av positive nyheter? Undersøkelser tyder på en sammenheng mellom folks prisforventninger i boligmarkedet og den påfølgende prisutviklingen både i Norge og Sverige.
12
Oppfatninger om avkastning og risiko i boligmarkedet
13
Mediene og forventninger Cindy K. Soo ved universitetet i Michigan så på avisartikler om boligmarkedet i 20 store amerikanske byer mellom 2000 og 2011. Materialet besto av nesten 20.000 artikler med 15 millioner ord. Matchet artiklene med en positiv og en negativ ordliste. Skyrocketing, soar, heating up vs. Decline, fall.
14
Boblen kom først i avisene
15
Moralen er: Det er vanskelig å skille et sunt marked der prisene stiger på grunn av fundamentale faktorer fra en usunn boligboble. Ikke skyld på mediene for boligprisfall (eller oppgang). Det er ikke mediene som skaper prisforventningene. Og dersom du vil vite hva som skjer med boligprisene: Les aviser…
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.