Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tobakksfri. 1 Introduksjon Kan du fortelle litt om røyke-/snusvanene dine? Hvorfor vil du slutte nå? Hvilke erfaringer har du med tidligere slutteforsøk?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tobakksfri. 1 Introduksjon Kan du fortelle litt om røyke-/snusvanene dine? Hvorfor vil du slutte nå? Hvilke erfaringer har du med tidligere slutteforsøk?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tobakksfri

2 1 Introduksjon Kan du fortelle litt om røyke-/snusvanene dine? Hvorfor vil du slutte nå? Hvilke erfaringer har du med tidligere slutteforsøk? Hvilke forventninger har du til kurset?

3 2 Velkommen på kurs! Mål: å lykkes med snus-/røykeslutt Ved hjelp av: Strukturert veiledning Faste møter, felles sluttedato, utvalgte tema Medikamentell behandling Mental forberedelse gjennom bevisstgjøring Gruppestøtte Bryte vaner Etablere nye vaner

4 3 Skalering Viktighet På en skala fra 1–10, hvor viktig er det for deg å være røykfri/snusfri? Mestringstro På en skala fra 1–10, hvor stor tro har du på at du kan slutte å røyke/snuse? På en skala fra 1–10, hvor stor tro har du på at du kan fortsette å være røykfri/snusfri?

5 4 Legemidler ved tobakks- avvenning Nikotinlegemidler + reseptbelagte legemidler Dokumentert effekt Demper fysisk abstinens Skal brukes i en begrenset periode Hjelpemidler er ikke juks! Ingen mirakelkur Kontakt apotek eller lege

6 5 Nikotinlegemidler Tilfører nikotin – ikke andre giftige stoffer Selges uten resept apotek eller dagligvare Ulike typer tyggegummi plaster inhalator sugetabletter munnspray Nicotinell eller Nicorette

7 6 Nikotinlegemidler – vanlige problemer Bruke for liten dose Bruke over for kort tid Bruke på feil måte Tips Lese pakningsvedlegget Starte 1–2 uker før sluttedato Endre dose Kombinere to produkter (f.eks. plaster og tyggegummi) Bytte produkt

8 7 Reseptpliktige legemidler Må vurderes i samråd med lege Krever oppfølging av lege To ulike legemidler Zyban Champix Behandling starter 1–2 uker før sluttedato

9 8 Om røyking/snusing Hvorfor Fysisk sug (nikotinunderskudd) Stress – overstimulering (angst, uro, problemer) Stress – understimulering (savn, tristhet, slapphet ) Situasjoner (etter måltid, i kaffepause, telefonen, fest o.l.) Røyke-/snusmåte Åpne pakka/boksen / rulle rullings Fingerposisjon/ håndbevegelser Munn-/leppeposisjon Sigarett-/snusmerke Antall sigaretter/snus Antall trekk / plassering under leppa Røyke-/snussted Effekt Fysiologisk: nikotinet demper abstinensplager og stimulerer hjernens belønningssenter Psykologisk: nytelse, belønning, kos, hygge, sosial kontakt, trøst …

10 9 Gruppeoppgave Lag så mange utsagn dere klarer som starter på denne måten: Ved å slutte å røyke/snuse kan jeg unngå … Ved å slutte å røyke/snuse kan jeg oppnå …

11 10 Abstinenssymptomer

12 11 Abstinens og nikotinsug

13 12 Hovedstrategier etter snus- og røykeslutt

14 13 Veivalg etter røykeslutt Ser kun positive sider ved det å røyke/snuse Her-og-nå-perspektiv Bestemmer seg for å ta en røyk/snus Tenner sigarett / tar seg en snus Akutt nytelse/ubehag Forsterking av abstinenssymptomer Nederlagsfølelse, redusert selvtillit Glipp blir sprekk Gjenopptar dagligrøyking/-snusing Tilbakefall

15 14 Veivalg etter røykeslutt Vurderer både positive og negative sider ved å røyke/snuse Tenker fremover Bestemmer deg for å ikke røyke/snuse Kjenner kanskje savn og tristhet Fokuserer på følelsene av kontroll og å lykkes Styrket selvtillit Identitet som røykfri/snusfri … Tobakksfrihet

16 15 Når du slutter å røyke/snuse Nedsatt forbrenning Nikotinet setter hjernen i en stresstilstand Nikotinet fører til at energiforbruket i kroppen øker med ca. 10 % Endring i blodsukkernivå Nikotin gjør blodsukkerkonsentrasjonen i blodet unormalt høyt Økt sultfølelse Savn etter å putte noe i munnen Spiser selv om man ikke er sulten Bedre smaks- og luktesans Økt matlyst Gjennomsnittlig vektøkning på 2–3 kg

17 16 Kostholdsråd Start dagen med frokost, og spis hver 3.– 4. time Spis sakte, da kjenner du når du blir naturlig mett Drikk mye vann, og unngå saft og brus i hverdagen Ha sunne alternativer tilgjengelig, for eksempel oppskåret frukt og grønnsaker Velg magre kjøtt- og meieriprodukter Spis mye fisk, grove kornprodukter, frukt og rikelig med grønnsaker Planlegg måltidene på forhånd, slik at du ikke gir etter for impulskjøp av usunn mat

18 17 Unngå vektøkning etter snus-/røykeslutt Bli bevisst vanene dine Skriv ned hva du spiser (i den aktuelle perioden) hvis du er redd for å legge på deg Unngå «kaloribomber» som sjokolade, chips, kake og brus Vær oppmerksom på alkoholinntaket Energirikt Gjør det lettere å skeie ut med mat Sjekk matvarenes næringsinnhold og se etter Nøkkelhullet

19 18 Unngå vektøkning etter snus-/røykeslutt Vær i fysisk aktivitet Øker forbrenningen Reduserer abstinenser Velg aktiviteter du trives med En spasertur er enkel og god mosjon Fokuser på hverdagsaktivitet Velg trappa framfor heisen, ta sykkel heller enn bil når det er mulig, gå av bussen ett stopp før … En halvtimes aktivitet per dag er bra Mer informasjon på helsenorge.no

20 18 Sett inn egen tekst Sett inn egen tekst/bilde. Plukk gjerne med deg et tre Eller to


Laste ned ppt "Tobakksfri. 1 Introduksjon Kan du fortelle litt om røyke-/snusvanene dine? Hvorfor vil du slutte nå? Hvilke erfaringer har du med tidligere slutteforsøk?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google