Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAndreas Karlsen Endret for 9 år siden
1
Velkommen til Markedskonferansen 2010 Einar Westre, Direktør Nett og Marked
2
Kraftmarkedet i utvikling – mange tema Områdepriser i Norge og Norden Harmonisering av sluttbrukermarkedene i Norden Ny teknologi driver frem nytenkning for måling ( AMS ) og avregningstjenester (en eller et fåtall avregningssentraler, tjenestemarked). Fornybardirektivet og mulig felles sertifikatmarked med Sverige ”Samvirke” OG og elsertifikater Markedsføring og kundebehandling Markedsintegrering med det europeiske kontinentet
3
Områdepriser - regionalisering av sluttbrukermarkedet Reaksjoner fra kunder på ulik pris ? Bransjen kan få et omdømmetap Konkurransetilsynet viser regionale priser. Nye prisområder i Norden
4
Harmonisering av sluttbrukermarkedene i Norden Sentrale utfordringer i harmoniseringsarbeidet: Enkelhet – kunden forholder seg til kun markedsaktøren, fellesfaktura via markedsaktøren. DSO ene har et tydelig ansvar for facilitering av markedet på nøytral måte – men hva med incentivene for moderne løsninger? Økt informasjonsmengde som skal utveksles mellom DSO og leverandør, kortere tidsfrister, info utveksling over landegrenser. Kundekontakt vedrørende nettleieforhold og kraftmarkedsspørsmål. Kompetanse utfordringer
5
Ny teknologi bidrar til at kundenes behov og ønsker blir mer variert AMS – adgang for kunder og tredjepart til forbruksdata i sann tid Aktive forbrukskunder - lokal produksjon Energieffektivisering Beskrivelse Vindmølle som produserer 2000W. 39900,- Kilde : Finn. no
6
Energimerkeordningen – et virkemiddel for energieffektivisering
7
Reviderte rutiner for stenging av strømanlegg er under arbeid : Ingen endringer i Forbrukerkjøpsloven eller Nettleieavtalene for privatkunder, men vi får presiseringer på rutinenivå : - Temperaturavgrensinger for stenging - Beløpsgrense – vesentlighetsbegrepet - Begrensninger på helg og høytider / ferie - Bekymringsmelding til kommunen 3 virkedager dager etter stenging Nyhet !
8
Kundeservice – endringer i roller? Noen sentrale utfordringer : Nettselskapene som nøytral tilrettelegger - incentiver til modernisering / større grad av automatiserte tjenester. Markedsaktørene - vil de ta over et større ansvar for kundeservicen: Felles faktura, spørsmål vedr. kvalitet, avgifter.
9
Energi Norge ønsker dere en god konferanse ! Et velfungerende kraftmarked med kundene i fokus!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.