Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til kurs i ”Ungdomsbedrift som metode” Ungt Entreprenørskap Troms / Finnmark.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til kurs i ”Ungdomsbedrift som metode” Ungt Entreprenørskap Troms / Finnmark."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til kurs i ”Ungdomsbedrift som metode” Ungt Entreprenørskap Troms / Finnmark

2 Ungt Entreprenørskap I hele Norge - hvert fylke 18 regionskontor Stort nettverk UE Telemark UE Hordaland UE Finnmark UE Troms UE Nordland UE Nord Trøndelag UE Sør-Trøndelag UE Sogn og Fjordane UE RogalandUE Buskerud UE Hedmark UE Oppland UE Østfold UE Oslo Fylkesledd UE Agder UE Møre og Romsdal UE Vestfold UE Akershus

3 Ungt Entreprenørskap Handler om: Framtid, samspill og skaperglede Fremme kreativitet, samarbeidsevne og selvtillit Forberede til fremtidig arbeidsliv

4 Vi trener entreprenørskapsmuskler

5 Internasjonal dimensjon Junior Achievement Young Enterprise Europe 41 land Arrangement Junior Achievement International Ca 100 land Arrangement

6 Entreprenørskap som begrep ”Entreprenørskap handler om å se mulighetene og ha ferdigheter til å gjøre noe med dem”

7 Entreprenørskapskompetanse Personlige egenskaper og holdninger Evne og vilje til å ta initiativ Nytenkning og kreativitet Risikovilje Selvtillit Samarbeidsevne og sosiale ferdigheter Kunnskap og ferdigheter Hva Hvordan

8 Hvorfor er entreprenørskap viktig?

9 70% av dagens bedrifter er borte om 10 år Hvorfor

10 50% av jobbene våre elever skal ut i, finnes ikke i dag

11 30% av elevene som har vært med på UB gjennom ett skoleår, har startet sin egen bedrift før de er 30 år.

12 30,8% fortsetter med samme type bedrift som ungdomsbedriften. 62,3% av disse bedriftene eksisterer fortsatt.

13 Faser i UB året 1.Planlegging, oppstart og etablering 2.Drift 3. Avvikling

14 ID É UTVIKLING Hjernen er på mange måter briljant ukreativ Kreativitet er å bryte mønster

15

16 Kreativitet Påstander: Uten perioder med kaos kan ikke nye tanker og ideer oppstå Utvikling av kreative ferdigheter krever trening, trening og atter trening. Sitatene er hentet fra Erik Lerdahls bok ”Slagkraft. Håndbok i idéutvikling”

17 Faser i idéutvikling 1. Icebreaking og teambuilding 2. Kartlegging av ressurser, muligheter og behov i nærmiljøet 3. Idémyldringsfase 4. Å vurdere ideer 5. Iverksette ideer

18 Gruppeoppgave Fjellklatrere Unge gutter Lærere Sportsinteresserte Teaterelskere Kvinner Hundeeiere Sykepleiere Studenter Pensjonister Bedriftsetablerere Dyre skolebøker Rekker ikke å trene Vil få flere venner Kjedelig å vaske Trøtt på morgenen Kan ikke lese Får ikke være sent ute Redd for sykdommer Langt til jobben Miljøproblem Lite med penger MålgruppeProblem å løse

19 MITT HVERDAGSPROBLEM Bil Båt KattSko VinduGlassHus

20 Katter = Problemer??

21 Finn problemer knyttet til de ordene dere har funnet Katt = tisser i blomsterbed Sko = lukter ille når de står inne i gangen Hus = liker ikke fargen på huset til naboen

22 Aha, jeg fikk en idé! Kattetiss i blomsterbed Lage en blanding på flaske el i sand med lukt som skremmer katter Lage en automatisk alarm som spilles av når katter nærmer seg Lage en automatisk kattefelle som lukker seg i det katten trør inn i bedet Trene opp hund til å jage katter

23 Fase 2: ID É UTVIKLING Å vurdere en idé TidMomenter 1 min Beskriv hva du tenker i forhold til idéen: Morsom, dum? Dette går ikke an!! Megabra! Jaaaa! 5 min Hvilke fordeler har idéen? 5 min Hvilke ulemper har idéen? 5 min Kom med idéer til hvordan dere kan kvitte dere med ulempene 1 min Vil dere bruke denne idéen?

24 En forretningsidé! Kattealarmen – Produsere en alarm som skremmer katter bort fra f.eks. blomsterbed Ha plantene dine i fred – kjøp ”Skriket” fra Kattealarmen UB!

25 Fra idé til forretningsidé Markedsundersøkelse Kartlegge om det finnes et marked for produktet/tjenesten Kunne definere riktig målgruppe Hvilke ønsker og behov har kundene? Finne riktig pris: –Hvor mye er kunden villig til å betale?

26 Presentasjon Det er lov å være kreativ!

27 Drift Styremøter Administrasjon Innkjøp Produksjon Markedsføring Salg Regnskap Delårsrapport Messer

28 Universitetet i Cambridge tilbyr alle Ungdomsbedriftselevene en eksamen i entreprenørskap: Oppgaven er på engelsk og skal besvares på engelsk Koster 250 kroner for eleven Elevene mottar en case fire uker før eksamen Selve eksamen er i mars og tar 1,5 time I 2006 deltok ca elever

29 Inkluderende arbeidsliv har som mål å : Tilrettelegge arbeidet for de som er syke Tettere oppfølging av syke medarbeidere Redusere sykefraværet Øke tryggheten for de ansatte

30 Avvikling Generalforsamling Årsberetning Evaluering Utbetaling av utbytte

31 OVERFØRINGSVERDI  Verdsette og utnytte talenter og kompetanse  Ta ansvar  Kreativitet  Samarbeid  Produksjon  Markedsføring  Design  Prøve og feile  Humor skaper godt arbeidsmiljø  ”Alle kan ikke gjøre alt!”

32 Avgjørende momenter Informasjon ved oppstart Kreativitet og forretningsidé Teambygging og bedriftskultur Mentor samarbeidet Møte andre – nettverksbygging Deltakelse på arrangementer

33 Fordel oppgavene! Får gjort mer når flere drar sammen Flere hoder tenker bedre enn ett Morsommere å være flere i en prosess Etabler E-team

34 UB i skolen – har vi tid til dette? Å bruke Ungdomsbedrift/Elevbedrift som metode er ikke et tillegg til læreplanene, men et redskap til å konkretisere læreplanmålene.

35 Forankring Regjeringens visjon og målsetning: ”Norge skal være et av verdens mest nyskapende land, der bedrifter og mennesker med pågangsmot og skaperevner har gode muligheter til å utvikle lønnsom virksomhet” (Fra idé til verdi ) ”Det norske utdanningssystemet skal bli det beste i verden når det gjelder opplæring i entreprenørskap” (Se mulighetene og gjør noe med dem! - strategi for entreprenørskap i utdanningen ) Regjeringens mål er at stadig flere elever, lærlinger og studenter skal få både praktisk og teoretisk innsikt i entreprenørskap. (Se mulighetene og gjør noe med dem! - strategi for entreprenørskap i utdanningen )

36 Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre Simulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet Legge til rette for elevmedvirkning og for at eleven kan foreta beviste verdivalg og valg av utdanning og framtidig arbeid Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmetoder Legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæring på en meningsfylt måte. Læringsplakaten i K-løftet

37 Muligheter i Kunnskapsløftet Lokal valgfrihet ifht arbeidsformer, læremateriell og organisering Lokal frihet til å disponere inntil 25 prosent av timene i de enkelte fag

38 "Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder". - Ukjent

39 Vi har sagt det til han, men han ville ikke høre

40


Laste ned ppt "Velkommen til kurs i ”Ungdomsbedrift som metode” Ungt Entreprenørskap Troms / Finnmark."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google