Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis."— Utskrift av presentasjonen:

1 Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.

2 Hvorfor domineres klasserommet av gutter?

3 Situasjonsbeskrivelse Elevene gjennomfører en samarbeidsoppgave De skulle samarbeide om å lage en powerpoint presentasjon. Begge skulle være delaktige Begge skulle skrive og lære seg å hente fram bilder. Dette samarbeidet fungerte ikke!

4 Teori Guttenes dominerende adferd kan godt betegnes som hersketekniker. Mesteparten av tiden der elevene prater, er det gutten som har ordet. Mange lærere fortrekker å undervise gutter, fordi de viser mer interesse, selv om jentene er lettere å hanskes med.

5 Først og fremst er det de to kjønnenes adferd som er forskjellig, men at denne ulikheten igjen fører til forskjellsbehandling av lærerne, og slik blir forsterket. (Bjerrum Nielsen og Rudberg)

6 Undersøkelser med lærere viser at forskjellsbehandling er ubevist fra læreren sin side. Lærerne i slike undersøkelser hevder at de ikke forskjellsbehandler.

7 Andre observasjoner Gateorientering Gymtime Sykkeltur - oppvask Guttene var mest aktive i klasserommet

8 Statistikk

9 Diskusjon Hva skal/må vi gjøre som lærere for å fremme jentene i klasserommet? Hvordan får vi mer engasjerte jenter? Ser vi noen feller vi kan gå i som lærere?

10 Observert av praksisgruppe 8, Silje Merete Ketil Guro


Laste ned ppt "Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google