Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
2
Hvorfor domineres klasserommet av gutter?
3
Situasjonsbeskrivelse Elevene gjennomfører en samarbeidsoppgave De skulle samarbeide om å lage en powerpoint presentasjon. Begge skulle være delaktige Begge skulle skrive og lære seg å hente fram bilder. Dette samarbeidet fungerte ikke!
4
Teori Guttenes dominerende adferd kan godt betegnes som hersketekniker. Mesteparten av tiden der elevene prater, er det gutten som har ordet. Mange lærere fortrekker å undervise gutter, fordi de viser mer interesse, selv om jentene er lettere å hanskes med.
5
Først og fremst er det de to kjønnenes adferd som er forskjellig, men at denne ulikheten igjen fører til forskjellsbehandling av lærerne, og slik blir forsterket. (Bjerrum Nielsen og Rudberg)
6
Undersøkelser med lærere viser at forskjellsbehandling er ubevist fra læreren sin side. Lærerne i slike undersøkelser hevder at de ikke forskjellsbehandler.
7
Andre observasjoner Gateorientering Gymtime Sykkeltur - oppvask Guttene var mest aktive i klasserommet
8
Statistikk
9
Diskusjon Hva skal/må vi gjøre som lærere for å fremme jentene i klasserommet? Hvordan får vi mer engasjerte jenter? Ser vi noen feller vi kan gå i som lærere?
10
Observert av praksisgruppe 8, Silje Merete Ketil Guro
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.