Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NVF Belegningsutvalget Prosjekt «Bruk og effekt av PMB» (Gir bruk av PMB økt dekkelevetid?) Årsmøte Åland, 10.06.2013 Roar Telle.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NVF Belegningsutvalget Prosjekt «Bruk og effekt av PMB» (Gir bruk av PMB økt dekkelevetid?) Årsmøte Åland, 10.06.2013 Roar Telle."— Utskrift av presentasjonen:

1 NVF Belegningsutvalget Prosjekt «Bruk og effekt av PMB» (Gir bruk av PMB økt dekkelevetid?) Årsmøte Åland, Roar Telle

2 Anvendelse av PMB i 2012 LANDMENGDEANDEL (%)TYPETREND FINLAND700 t PMBHøymodifisert SBS Fortsatt lav SVERIGECa. 6 %Svakt økende DANMARKPMABetydelig, men ikke angitt Lav modifiserings- grad? ISLANDIkke i brukForsøk PMA NORGE t PMB t asfalt Ca. 10 %Moderat modifisering SBS Stabilt eller svakt økende

3 Anvendelse av PMB i 2012 LANDANVENDELSE FINLANDBroer. Normalt også flyplasser og tynndekker, men ikke Bruk i miljøbelegninger (tette konstruksjoner) SVERIGEPå større veier i både slitelag og bindlag. Forsøk i bærelag. DANMARKHøytrafikkerte veier ISLANDIngen bruk NORGEI slitelag på flyplasser og høyt trafikkerte veier

4 Gir bruk av PMB økt levetid ? LAND FINLANDFor veier gir PMB en liten økning i levetid, men ikke nok til å forsvare prisen (ASTO-prosjektet). Stor spredning i resultat. Hvis PMB skal anvendes må det være høymodifisert (ca. 7 % ?) SVERIGEFlere forsøk utført, men konklusjon er usikker. DANMARKFlere prosjekter viser lang levetid. Helsingørmotorvej og motorvej Vejle Nord har ligget over 20 år og Storebælts Vestbro ligger bra etter 18 år. ISLAND NORGEGode erfaringer fra E18 i Vestfold. Enkelte objekter viser liten forskjell. Generelt er det i region Øst en 40 % forbedring i sporutvikling ved bruk av PMB til en økt kostnad på 25 %.

5 Spesifikasjoner for PMB På flyplasser anvendes det amerikanske systemet med PG-klassifisering. Klimabasert med justering for belastning av tunge fly. På veier anvendes EN Hva med PMA ?

6 Erfaringer fra kvalitetskontroll av PMB Varierende oppfatning av dagens kontroll Mykningspunkt og Fraass bruddpunkt er mindre egnet for PMB enn ordinært bitumen. Usikkerhet med hensyn på lagringstest (tubetesten) Vurderer Multiple Stress Creep Recovery (MSCR)

7 Veien videre Behov for flere vurderinger med hensyn til forholdet mellom levetid og pris. Oppfølgings-program. Bruk av riktig PMB (polymermengde/egenskaper) på riktig sted (veitype, slitelag, bindlag, bærelag) Innføre bedre metoder som er egnet for PMB og samsvarer med egenskaper målt på veien. Behov for å vurdere bruken av PMB vs PMA. Effekt og kontraktsmessig. Feil polymer og feil bruk kan forårsake en redusert bruk av PMB i fremtiden.


Laste ned ppt "NVF Belegningsutvalget Prosjekt «Bruk og effekt av PMB» (Gir bruk av PMB økt dekkelevetid?) Årsmøte Åland, 10.06.2013 Roar Telle."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google