Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nytt fra IF 2009. Innhold • Justeringer på www.folkehogskole.nowww.folkehogskole.no • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nytt fra IF 2009. Innhold • Justeringer på www.folkehogskole.nowww.folkehogskole.no • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nytt fra IF 2009

2 Innhold • Justeringer på www.folkehogskole.nowww.folkehogskole.no • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen • Informasjonsressurser på skolene • Tilbakemeldinger fra Bjørnholt videregående skole • Sommerkampanje

3 Justeringer på www.folkehogskole.no Endringer på forsiden inklusive en liste med lenker til fag ga følgende resultat (april/ mai 2009 sammenlignet med april/ mai 2008): •50% økning i antall besøk •150% økning i antall sidebesøk •14% nedgang i bouncerate •50% økning i besøk fra søkemotor •Googler på flere ord, deriblant fag og skolenavn :

4 Messer •Deltok på 11 messer. •Kommer til å delta på samme antall neste år. •Har forsøkt å forhandle pris

5 Aftenposten-bilag • Bilaget ble lest av 40% av mottakerne innenfor 24 timer. 44% av dem som ikke hadde lest det, planla å lese det siden. 34% av dem som hadde lest det, planla å lese det igjen. Dette er rett i underkant av Aftenpostens egne redaksjonelle Jobb- og utdanningsbilag som har bredere målgruppe. • Bilaget hadde størst oppmerksomhet i aldersgruppene 16 – 29 år og 50+ • 67% opplevde at de lærte noe nytt. Dette er høyere enn for Aftenpostens egne utdanningsbilag. • Bilaget har bortimot samme troverdighet som Aftenpostens egne redaksjonelle bilag. • Bilaget oppfattes som like tiltalende som Aftenpostens egne bilag. • Annonsene ble i høy grad oppfattet som informasjon og ikke ”støy”. • 30% av gruppen 16 – 29 år ble inspirert til å søke mer informasjon om folkehøgskolen •Test av annonser viser høy oppmerksomhet. Annonsen fra for eksempel Pasvik fikk like mye oppmerksomhet som en helsides annonse i hovedavisen.

6 Aftenposten-bilag Mål med bilaget: • Flere søkere • Nå ut med flere typer historier/ velge historiene selv • Nå foreldre, rådgivere og beslutningstakere Veien videre: • Ikke bilag? • Samme som i år? • Bilag i fem regionaviser med 1.453.000 lesere?

7 Studentum • Frustrasjon hos skolene? • Sjekk statistikk! • Ikke besluttet hva IF/ IKF gjør.

8 Studiestart • Frustrasjon hos Studiestart • Dyrere neste år • Viktig at skolene stiller opp • Svært sentral kanal

9 Folkehøgskolekatalogen

10 Informasjonsressurser på skolene • 30 skoler svarte • De tre viktigste kanalene for å tiltrekke seg elever er: skolens egen hjemmeside, kontakt med tidligere elever og skolens side på www.folkehogskole.nowww.folkehogskole.no • Dette korresponderer ganske bra med ressursbruken for der er det skolens egen hjemmeside, skolens side i folkehøgskolekatalogen og skolens side på www.folkehogskole.no det brukes ressurser på. www.folkehogskole.no • 14% av skolene har ikke satt av penger på årets budsjett til egne hjemmesider. De to største gruppene er 38% som har satt av 20.-50.000 kroner og 17% som har satt av 50 – 100.000 kroner til internett på årets budsjett. • Den største gruppen, nesten 40%, har satt av 20 – 50.000 kroner til brosjyrer i år. • Når det gjelder messer så har over 50% ikke det på budsjettet i år. 20% har brukt mellom 20 og 50.000 kroner på brosjyrer. • På annonser i papirmedier har 85% av skolene budsjettert med mindre enn 20.000 kroner. • Nesten alle skoler har tenkt seg å bruke mindre enn 20.000 kroner på nettannonser i år – med den største gruppen (30%) som vil bruke 1 – 5000 kroner • ¾ av skolene produserte ny skolebrosjyre i fjor.

11 Bjørnholt videregående Fem elever på medielinje så på 4 skolers nettsider og brosjyrer. Savnet: •Bilder av internat •Bilder av undervisningslokaler •Informasjon om området •Informasjon om pris •Informasjon om innholdet i linjene •Informasjon om hvor skolen ligger Konklusjon: Skal tilbringe 9 måneder der – vil vite hva jeg går til. Hang seg opp i: •Kvalitet på bilder – spesielt hvis den varierer •Tekstmengde (ikke for langt) •Nynorsk (ei jente) Likte: •Kul design •Grundig informasjon (uten lange tekster) •Gode bilder •Var jevnt over nok så positive

12 Karoline Tetzlaff Hauge Var en uke i utplassering fra medielinje på Bjørnholt videregående skole (spesialisering i web) • Gikk gjennom alle skolenes hjemmesider minus to som var under arbeid. • Alle skoler får sin vurdering • Nok så grundig gjennomgang – overleveres slik de er skrevet av Karoline • Laget fra uken etter påske til i forrige uke • Gjennomgående ganske gode ”karakterer” • Bare en persons vurderinger

13 Sommerkampanje • Kan være flere som ikke kommer inn på universiteter og høgskoler • Samme grafisk uttrykk – nye bilder • Dagbladet • VG • Aftenposten • Spirit • MediaNord, Samkjøring, nord, øst og Rogaland • Utdanningsmagasinet

14


Laste ned ppt "Nytt fra IF 2009. Innhold • Justeringer på www.folkehogskole.nowww.folkehogskole.no • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google