Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker"— Utskrift av presentasjonen:

1 i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i læring av matematikk. Disse stavene kan brukes gjennom hele grunnskolen. i:SEE Conceptual Learning DA

2 Stavene i Matteboksen har navn etter den belgiske
Cuisenairestaver Stavene i Matteboksen har navn etter den belgiske læreren Emilie Georges Cuisenaire som ble født i 1891. Han utviklet stavene for å hjelpe elever til å få større forståelse for matematikkfaget. Det viste seg raskt at elever som brukte stavene oppnådde bedre resultater enn elever som ikke brukte dem. Dette bekrefter det forrige bildet om antall og tallord. Det er viktig for eleven å huske tallordene på norsk, og antallet disse symboliserer. i:SEE Conceptual Learning DA

3 i:SEE Conceptual Learning DA
Hver stav kan symbolisere det du ønsker i forskjellige matematiske temaer I ”Matteboksen” er cuisenairestavene sortert i 11 små adskilte rom. Staver med samme farge er samlet i hvert sitt rom i boksen. Dette gir oversikt og system for elevene og gjør det enklere å bruke stavene. Fargene kan symbolisere ulike verdier avhengig av hvilket tema man jobber med. Tallsymbolene står istedenfor konkrete antall. Istedenfor å bære med seg et bestemt antall av noe, sier vi tallordet og skriver tallsymbolet. i:SEE Conceptual Learning DA

4 Ved å bruke stavene i ”Matteboksen” vil eleven enklere kunne lære:
Klokken Geometri Addisjon Det metriske system Subtraksjon Algebra Multiplikasjon Ligninger Divisjon Positive og negative tall Brøk, desimal og prosent Alle temaene gjennomgås systematisk med gode fargeillustrasjoner i ”Veiledning og oppgaver til Matteboksen”. I denne presentasjonen lærer du om stavenes farger og hvilket antall fargene symboliserer. Dette bekrefter det forrige bildet om antall og tallord. Det er viktig for eleven å huske tallordene på norsk, og antallet disse symboliserer. i:SEE Conceptual Learning DA

5 ”Multiplikasjonsbåndet”
Bruk ”Multiplikasjonsbåndet” for å bli kjent med hvilke antall de ulike stavfargene kan symbolisere. Dette bekrefter det forrige bildet om antall og tallord. Det er viktig for eleven å huske tallordene på norsk, og antallet disse symboliserer. i:SEE Conceptual Learning DA

6 Eksempel på hva stavfargene kan symbolisere
Legg en hvit stav som symboliserer antallet 1 slik som vist på illustrasjonen. Ved å lære seg stavfargene, blir det enklere å bruke dem senere - nå eleven for eksempel skal lære addisjon, subtraksjon osv. i:SEE Conceptual Learning DA

7 Eksempel på hva stavfargene kan symbolisere
Legg to hvite staver - eller én rød som her symboliserer antallet 2 - langs båndet som på illustrasjonen. Ved å lære seg stavfargene, blir det enklere å bruke dem senere - nå eleven for eksempel skal lære addisjon, subtraksjon osv. i:SEE Conceptual Learning DA

8 Eksempel på hva stavfargene kan symbolisere
Legg så tre hvite staver - eller én lys grønn som her symboliserer antallet 3 - langs båndet. Fortsett slik med de øvrige fargene opp til 10. i:SEE Conceptual Learning DA

9 Antall, tall- og mengdeforståelse
Øv på å se ulike antall ved hjelp av fargekodene inntil dette er lært. Da er det er ikke nødvendig å telle hver gang for å vite hvor mange 1’er staver en annen stav består av. Øv tallforståelse ved å legge et ukjent antall 1’erstaver på en telleplate og gjøre et overslag over antallet (mengden). Ikke telle, men vurdere ut fra tall- og mengdeforståelse. Ved å lære seg stavfargene, blir det enklere å bruke dem senere - nå eleven for eksempel skal lære addisjon, subtraksjon osv. Overslag: Omtrentlig, skjønnsmessig beregning. i:SEE Conceptual Learning DA

10 Gode verktøy for å lære å telle
Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Matteboksen med cuisenairestavene Multiplikasjonsbåndet i:SEE Conceptual Learning DA

11 Eksempel på bruk av Matteboksen med cuisenaire-stavene
De hvite kubene symboliserer 1’ere, og sirkelen en gruppeplate Tell 1 og 1 inn i gruppeplaten. Fortsett opp til 10 sammen med barnet Vi sier ”0 og 1 til, blir 1” Vi sier ”2 og 1 til, blir 3”. Vi sier ”1 og 1 til, blir 2”. 1 2 3 i:SEE Conceptual Learning DA

12 i:SEE Conceptual Learning DA
GJØR TELLING TIL EN LEK Tell først en og en av gangen Tell antall mennesker Tell antall hoder, øyne, neser, ører, tenner osv hos hvert menneske Tell antall kroppsdeler Tell antall fingre og tær osv Når barnet har lært å telle en og en av gangen kan det fortsettes slik: Tell to og to av gangen, to øyne, to ører, to armer, to ben osv Tell fem og fem av gangen, fem og fem fingre, fem og fem tær osv Tell ti og ti av gangen, 10 fingre, ti tær, ti tenner i overkjeven osv Når barnet har forstått tellingen kan for eks. prikker symbolisere antallet de fant for så å lære dem symbolene for antallet, tallene. Her bør det kanskje stå: Hvor i rekka har gutten plass?(Har han plass som nr 2 fra venstre, eller som nr 3 fra høyre? Forholder vi oss til posisjonssystemet og starter fra høyre når vi snakker om plass her?) i:SEE Conceptual Learning DA

13 Bruk av Matteboksen sammen med Multiplikasjonsbåndet
Oppsummering Bruk av Matteboksen sammen med Multiplikasjonsbåndet hjelper eleven til å bli kjent med stavenes ulike verdier. Bruk av cuisenairestaver gjør at eleven slipper å telle antall for eksempel 1’ere, men isteden ser antallet ved hjelp av fargen. Matteboksen kan brukes til bl.a. lære å telle, å se konkrete antall ut fra stavenes farger, å vurdere antallet av en mengde for å anslå / gjøre et overslag. Ved å lære seg stavfargene, blir det enklere å bruke dem senere - nå eleven for eksempel skal lære addisjon, subtraksjon osv. i:SEE Conceptual Learning DA


Laste ned ppt "i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google