Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.

2 Innhold Hva gjør en nyhet til en nyhet i lokale medier?
Intervjutrening Idéutvikling: Stunt i ditt nærmiljø!

3 Konflikt/kuriøst/kjendis
Nyhetskriterier DEN LOKALE VINKELEN! V I S A Kort Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Aktuelt Konflikt/kuriøst/kjendis I lokale medier er det særlig den lokale vinklingen som er viktig, for eksempel en lokal aktivitet, person eller liknende. Saken bør være vesentlig for de som bruker mediet, og de bør kunne kjenne seg igjen (identifisere seg) med noen av personene i saken. Sensasjoner regnes ofte som nyheter, det samme gjelder aktuelle saker. Saker som inneholder et konfliktelement slår gjerne an i pressen. Og ikke minst kuriøse saker passer fint i lokale medier. Har for eksempel noen i lokalmiljøet gjort noe kuriøst/annerledes/oppsiktsvekkende for å samle inn penger til Kirkens Nødhjelp-aksjonen? Få gjerne med en lokal kjendis på laget, for eksempel til å gå med bøsse!

4 Hvordan forberede et intervju?
Planlegg 2 eller 3 poeng du ønsker å få fram Et mål kan for eksempel være å kommunisere: Hva er situasjonen? Hva skjer? Når? Hvorfor er lokalsamfunnet engasjert? Hva gjør Kirkens Nødhjelp Tenk gjennom: Kan det komme kritiske spørsmål? Forbered svar. Øv!  Jan forteller om sine erfaringer. Deretter går vi gjennom ”løsningen”. Folk kan komme med ideer til hva som kan være konkrete poenger knyttet opp til et intervju ”dagen før dagen”. For eksempel ”Du er lokal aksjonsleder – hva bør du få fram?” Forbered deg. Noter stikkord. Hvis det blir tid, kan vi la folk øve i par.

5 Vanskelige spørsmål Dersom du får spørsmål du ikke kan svare på eller du står fast, kan du gjøre en avledningsmanøver: Det viktigste nå er…. Det viktigste budskapet er… Nå er det viktig å fokusere på… Vårt håp er at….

6 I intervjusituasjonen
Gjenta ”Kirkens Nødhjelp” så ofte du kan På tv/radio: Snakk rolig og tydelig, bruk pausene Bruk et enkelt språk Ha et rolig kroppsspråk

7 Ideer? Stunt i ditt nærmiljø Lag en skisse for stuntet:
Hva er konseptet? Hvem, hva, hvor, budskap Tenk nyhetskriterier Praktiske forberedelser: Materiell og folk Innsalg til lokale medier Hvilke medier? Salgsargumenter (lag stikkord) Hvilke ideer har dere til stunt? (Vi tar en kjapp idémyldring i plenum. Få opp noen gode ideer. Gjerne knyttet til flaskepost-kampanjen. Folk kan jobbe én og én, evt i par dersom dere er fra samme lokalmiljø.

8 Oppsummering!


Laste ned ppt "Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google