Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Foredrag Rudshøgda 19. september 2009 Hvordan ”selge” Rotary Rotarys regelverk og praktisk gjennomføring av medlemsopptak Finn Egil Sandmo.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Foredrag Rudshøgda 19. september 2009 Hvordan ”selge” Rotary Rotarys regelverk og praktisk gjennomføring av medlemsopptak Finn Egil Sandmo."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Foredrag Rudshøgda 19. september 2009 Hvordan ”selge” Rotary Rotarys regelverk og praktisk gjennomføring av medlemsopptak Finn Egil Sandmo

2 2 Plan for gjennomføring Litt bakgrunnsstoff Litt bakgrunnsstoff Hvordan ”selge” Rotary Hvordan ”selge” Rotary Formell rekrutteringsprosess Formell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess

3 3 Plan for gjennomføring Litt bakgrunnsstoff Litt bakgrunnsstoff Hvordan ”selge” Rotary Hvordan ”selge” Rotary Formell rekrutteringsprosess Formell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess

4 4 Utfordring Organisasjon av vår type viser synkende medlemstall. Hvorfor? –Internasjonalisering, sekularisering –Moderne mennesker - Begge er utearbeidende - tidspress - effektivisering i arbeidslivet –De vi rekrutterer fra er allerede travle mennesker - ressurspersoner –Arbeidstid – hele døgnet Kampen om folks fritid tilspisser seg

5 5 Sitat ”Vår fortsatte suksess er avhengig av hvordan den enkelte broder opplever Ordenen og dens kultur og dens ledelse. Det dreier som om nærvær, samtale og sosial kvalitet, følelsen å bli satt pris på og være tatt inn i fellesskapet i en organisasjon som er tilpasset vår tid” FRIMURERbladet Nr

6 6 Plan for gjennomføring Litt bakgrunnsstoff Litt bakgrunnsstoff Hvordan ”selge” Rotary Hvordan ”selge” Rotary Formell rekrutteringsprosess Formell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess

7 7 Hvordan ”selge” Rotary Hvorfor er jeg medlem i Rotary. –Samhold med svært engasjerte og interessante rotarianere. Ressurspersoner – arena for å treffe –Sosiale arrangementer og tid sammen før og etter møter (Husorkester) –Lærer stadig nye ting av medlemmer (Egoforedrag, yrkesforedrag, bedriftsbesøk, 3 minuttene) –Internasjonale prosjekter – RF virkeområde. Spes nevne Tyrkiaprosjektet i egen klubb, Poliopluss) –Samfunnprosjekter. Stolt av lokale prosjekter som Bautaen over falne, Tilskudd til ungdom og ikke minst utvekslingsprogrammet til Rotary –Flott og ha en arena for å diskutere moral og etikk – vi kan dele erfaringer og gjøre hverandre gode Flott av å være med i en aktiv klubb

8 8 Klubbens nye komité- struktur* Medl.utvikling og rekruttering Birgitta Opplæring og kommunikasjon Rotary Foundation Samfunns- Prosjekter Distrikts- Programmer Administrasjon Visepresident Oddbjørn Administrasjon Styre ToneRonald Rune Berit President Finn Egil

9 9 Aktive klubber: Beholder og øker medlemstallet Gjennom- fører gode projekter Støtter Rotary Foundation Utvikler gode ledere Service Above Self Klubbens lederplan

10 10 Aktive klubber: Beholder og øker medlemstallet Gjennom- fører gode projekter Støtter Rotary Foundation Utvikler gode ledere Service Above Self Klubbens lederplan Vi må sørge for å rekruttere medlemmer som kan bidra til aktive klubber !!!!!!!!

11 11 Plan for gjennomføring Litt bakgrunnsstoff Litt bakgrunnsstoff Hvordan ”selge” Rotary Hvordan ”selge” Rotary Formell rekrutteringsprosess Formell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess

12 12 Medlemsopptak - regelverk

13 13 Hvem kan bli medlem ?

14 14 Voksne med god karakter og anseelse i sitt yrke. Voksne med god karakter og anseelse i sitt yrke. Ha ledende eller selvstendig stilling. Ha ledende eller selvstendig stilling. Være aktivt virksom innen yrke/klassifikasjon. Være aktivt virksom innen yrke/klassifikasjon. Arbeids- eller bosted innen klubbens område. Arbeids- eller bosted innen klubbens område.

15 15 Prosedyre for nye medlemmer (Iht. Art.13 i normalvedtektene) Skriftlig forslag til styret Skriftlig forslag til styret Styret godtar eller avviser innen 30 dager Styret godtar eller avviser innen 30 dager Kandidaten informeres og gir tillatelse til at navnet kunngjøres i klubben. Kandidaten informeres og gir tillatelse til at navnet kunngjøres i klubben. Det gis 7 dagers frist til innvendinger Det gis 7 dagers frist til innvendinger Kandidaten tas opp etter å ha betalt innmeldingsavgiften Kandidaten tas opp etter å ha betalt innmeldingsavgiften

16 16 Strategi for medlemsutvikling Hva vil vi med klubben ?

17 17 Gjenspeile lokalsamfunnet Yrke Yrke Alder Alder Kjønn Kjønn Religion Religion Etnisk tilhørighet Etnisk tilhørighet

18 18 Plan for gjennomføring Litt bakgrunnsstoff Litt bakgrunnsstoff Hvordan ”selge” Rotary Hvordan ”selge” Rotary Formell rekrutteringsprosess Formell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess Uformell rekrutteringsprosess

19 19 Medlemsopptak – uformell måte Eksempel på hvordan jeg ble rekruttert av en som ble Guvernør i D 2300 og nå er medlem av medlemsutviklings komiteen til D 2300

20 20 Medlemsopptak – uformell måte Eksempel på hvordan jeg ble rekruttert av en som ble Guvernør i D 2300 og nå er medlem av medlemsutviklings komiteen til D 2300 Jens Petter ”solgte” Rotary Jens Petter gjorde meg nysgjerrig Jens Petter informerte om en Aktiv klubb Jens Petter informerte om formell prosess Han lovet meg aldri opptak

21 21 Spørsmål


Laste ned ppt "1 Foredrag Rudshøgda 19. september 2009 Hvordan ”selge” Rotary Rotarys regelverk og praktisk gjennomføring av medlemsopptak Finn Egil Sandmo."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google