Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BARNESAMTALEN FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BARNESAMTALEN FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC."— Utskrift av presentasjonen:

1 BARNESAMTALEN FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC

2 Ulike samtaler med barn: Den formelle samtalen Den uformelle samtalen Vi snakker TIL barnet Vi snakker MED barnet Vi snakker OM barnet Samtalen barn i mellom Å få barnet til å fortelle

3 Den GODE samtalen er preget av: Empati Anerkjennelse Barnet føler seg sett.

4 Den GODE samtalen har ALLTID ET POSITIVT UTGANGSPUNKT

5 VERDISYN: hensikt – HANDLING - effekt

6 EMPATI: Empati – handling = Sympati

7 ANERKJENNELSE: p = P - h ”Nåværende potensial er mitt fulle og hele potensial uten alle hindringer”

8 Feedback Feedforward

9 ”Å føle seg sett” Det skjer når noen ser den jeg er!

10 Den ”formelle” samtalen Tidsperspektiv Innkallelse Taushetsplikt Orientering til foreldrene

11 Kommunikasjon: Hvem skal snakke mest i barnesamtalen?

12 Ulike former for samtaler. Parallell samtalen Overtagelsen Diskusjonen Hvem lytter jeg til i denne type samtale?

13 Jeg vil ALLTID svare med utgangspunkt i den jeg lytter til Det er forskjell på å HØRE og å LYTTE

14 En samtale: En stiller spørsmål En svarer En lytter

15 Vi kan stille to ulike spørsmål: Åpne Lukkede

16 Lukkede spørsmål er avklarende spørsmål: Har du……. Vil du……… Kan du…….

17 Lukkede spørsmål starter gjerne med et hjelpeverb og har ofte JA eller NEI som svar

18 Åpne spørsmål starter med: spørreordene HVA, HVEM, HVILKEN, NÅR, HVOR men vi skal helst ikke bruke HVORFOR. Hva er grunnen til det?

19 HV… ord + verb + DU = SANT

20 Å lytte kan vi gjøre på 3 ulike måter eller på 3 ulike nivåer

21 Å lytte på nivå 1 Jeg hører hva du sier, men er mest opptatt av de assosiasjoner jeg selv får ved det du sier. Jeg får lyst til å fortelle en tilsvarende historie Jeg får lyst til å gi deg råd Mitt svar inneholder ofte ordet ”jeg”

22 Å lytte på nivå 2: ”Jeg legger meg selv til side” Jeg tar tak i sentrale ord som den andre sier og utforsker disse Jeg vet at ”barnet alltid svarer rett på det spørsmålet det tror det har fått” (piaguet)

23 Å lytte på nivå 3: Jeg lytter etter det ”usagte” Jeg leser kroppsspråk, tolker pauser og lignende Jeg bruker min intuisjon

24 BRUK AV STILLHET

25 Et barn trenger 7 sek på å svare En voksen klarer å vente i knappe 3

26 Å holde samtalen på ulike nivåer: Nivå 1 – på det kognitive plan Årsak – Virkning Nivå 2 – det følelsesmessige plan Hvordan ser det ut fra barnets ståsted?

27 AV BARNESAMTALEN, EKSEMPLER VERDIEN

28 Å snakke TIL barn

29 Virkningen av ordet NEI i rommet Kan jeg ”snakke” til barn uten å bruke ord?

30 Hva kan vi gjøre når vi ønsker å endre adferd til barn/barnegruppen? Vi vet at det hjelper lite å ”si det til dem”?

31 Rammebetingelser - en viktig ”pedagog”

32 Vi vet også om eksempelets makt

33 Hvordan snakker vi OM barn? Hvordan velger vi å ”italesette” barnet?

34 Samtalen barn – barn eksempler

35 I en samtale i barnehagen med foreldre eller barnet er du: Overlegen Underlegen Likeverdig

36 Fasilitere Den du innkaller til samtale føler seg i sentrum og skal være i sentrum

37 Forslag til litteratur: ”Barnesamtaler” av Emilie Kinge, Gyldendal ISBN


Laste ned ppt "BARNESAMTALEN FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google