Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAage Dalen Endret for 9 år siden
1
SIFO-Evaluering Styrets vurderinger
2
Grunnleggende premiss 1. Det er positivt at BFD har skjermet et minimum av forskningsmidler til forbruksforskning 2. Det er positivt at Norge har et eget forskningsmiljø for forbruksforskning 3. SIFO er et forskningsinstitutt som skal drive med uavhengig forskning til forbrukerens beste
3
Historisk ”breaking-point” i utviklingen av forskningen i Norge Nasjonale imperativ Kvalitetsreform Kvalitetsreform Konkurranseutsetting Konkurranseutsetting Internasjonalisering Internasjonalisering Internasjonal oppblomstring av forbrukerperspektivet Consumer Culture Theory Consumer Culture Theory Political Consumption Political Consumption Tverrfaglige synergier Tverrfaglige synergier
4
SIFOs posisjon som kunnskapsutvikler Sterk på anvendt forskning og Sterk på anvendt forskning og populær formidling populær formidling Utsatt mht. grunnforskning Utsatt mht. grunnforskning Relativt svak tilknytning til universitets/høgskoleressurser (grunnforskning, utdanning, doktorgrader, rekruttering) Relativt svak tilknytning til universitets/høgskoleressurser (grunnforskning, utdanning, doktorgrader, rekruttering)
5
SIFOs posisjon i konkurranse om forskningsmidler SIFO ligger etter i å tilpasse seg konkurranseutsetting (skjermet?) SIFO ligger etter i å tilpasse seg konkurranseutsetting (skjermet?) Interne legitimeringsrutiner Interne legitimeringsrutiner Låste paradigmer? Låste paradigmer? Rekruttering av strategisk kompetanse Rekruttering av strategisk kompetanse Internasjonalisering av forskningskompetansen Internasjonalisering av forskningskompetansen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.