Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Blogging i forskningsformidling NTNU Formidlingsforum Frokostmøte 1.november 2007 Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Blogging i forskningsformidling NTNU Formidlingsforum Frokostmøte 1.november 2007 Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap."— Utskrift av presentasjonen:

1 Blogging i forskningsformidling NTNU Formidlingsforum Frokostmøte 1.november 2007 Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap

2 I dag  Hva er en blogg?  Eksempler på forskningsblogger  Letizia: en ekte forskningsblogger…  Noen kritiske spørsmål  Diskusjon

3 Litt om meg  Phd-stipendiat innen datastøttet samarbeid/læring (NTNU Program for Læring og IKT)  Utdanning: siv.ing.datateknikk (NTH), hovedfag ped (UiO)  Jobb: SINTEF og NITH (IT-høgskole)

4 Mange måter å nå ut på via internettet  Hjemmeside  Wiki  Blogg  Facebook, MySpace,..  Epost  …  Web 2.0 Internettet har nå mer interaksjon og mer brukergenerert innhold enn før. Internettet har nå mer interaksjon og mer brukergenerert innhold enn før.

5 ’Blogg’ i følge Wikipedia  En blogg (av engelsk språk blog, en kortform av web log, av web, «vev» og log, «logg») engelsk språkloggengelsk språklogg  En oppdatert internettside hvor én eller flere forfattere ytrer synspunkter og forteller omverdenen om det som skjer. internettside  Innleggene dateres som oftest i omvendt kronologisk rekkefølge kronologisk  Der noen weblogger er rene dagbøker for bloggskribenten, er andre mer tematisk, profesjonelt eller kunstnerisk vinklet. Blogger gjør også ofte ivrig bruk av pekere til andre nettsteder og ikke minst andre weblogger. dagbøker

6 Blogging  Mange former for innhold er mulig Tekst Tekst Bilder Bilder Lydfiler Lydfiler Videosnutter Videosnutter Presentasjoner (slides) Presentasjoner (slides) Lenker til andre blogger Lenker til andre blogger Lenker til hva som helst… Lenker til hva som helst…  Kommentarer  Strukturering av innhold Kategorier og tagging Kategorier og tagging  Varsling til lesere om nytt innhold i bloggen RSS feed RSS feed

7 Blogg som del av større arbeidsomgivelse  Prosjektstyringsverktøy  Learning Management System (som Sakai)  Sosial programvare (som MySpace)  …  Integrering av verktøy som blogg, wiki, diskusjonsforum og instant messaging (chat) i større arbeidsomgivelser blir mer og mer vanlig

8 Hvorfor blogge?  ”Blogs combine the immediacy of up-to-the- minute posts, latest first, with a strong sense of the author’s personality, passions, and point of view” (Nardi m.fl. 2004)  Motivasjon for den enkelte Dokumentere eget liv Dokumentere eget liv ’Commentary’ ’Commentary’ Katarsis Katarsis Muse Muse Community forum Community forum

9 Hvordan vet du om du når et publikum med bloggen din?  Du kan søke, f.eks. med Google  Du kan installere programvare som sjekker hvem som er inne på siden, og hvor mange som har vært der sjekker hvem som er inne på siden, og hvor mange som har vært der finner hvilke andre blogger som lenker til din blogg finner hvilke andre blogger som lenker til din blogg  Andres kommentarer til dine innlegg i bloggen  Kontakt via andre kanaler (eks. epost)

10 Blogger som formidler forskning, eksempler  (bloggen til en blogg-forsker) Jill Walker Rettberg vant pris for forskningsblogging: Jill Walker Rettberg vant pris for forskningsblogging:  (undervisningsrettet)  (phd-student)  (om forskningsrelaterte aktiviteter hos Google)  (knyttet til et forskningsprosjekt)  (personlig: liv og forskningsaktiviteter)  (personlig/faglig/politisk)  (personlig/faglig/politisk)  (tidsskriftsblogg)

11 Samling av forskningsblogger: ScienceBlogs  ”ScienceBlogs was created by Seed Media Group. We believe that science literacy is a pre-condition for progress in the 21st century. At a time when public interest in science is high but public understanding of science remains weak, we have set out to create innovative media ventures to improve science literacy and to advance global science culture.”  =rightcol&utm_medium=link&utm_content=topmodule =rightcol&utm_medium=link&utm_content=topmodule =rightcol&utm_medium=link&utm_content=topmodule

12 Letizias blogg  (egne slides)

13 Letizias blogg  …forskningsformidling?

14 Hva vil du oppnå med forskningsbloggen?  Form, funksjonalitet og innhold bør tilpasses bloggens formål  Du kan gjøre grep for å understøtte formålet ved for eksempel å oppsøke større eller mindre grad av synlighet på internettet oppsøke større eller mindre grad av synlighet på internettet legge opp til større eller mindre grad av toveis kommunikasjon legge opp til større eller mindre grad av toveis kommunikasjon la innholdet være mer eller mindre strukturert og formelt, la innholdet være mer eller mindre strukturert og formelt, gi bloggen ulik visuell utforming gi bloggen ulik visuell utforming etc. etc. etc. etc.  …men bloggens formål og utforming kan selvsagt endres underveis.

15 Bloggens formål (I)  For din egen del: Formulere, kreere, reflektere, dokumentere, sosialisere…?  Vs. leseren: Popularisere, informere, inspirere, provosere, agitere, reklamere…?  Med resultat: Briljere, influere, dominere, ….regjere..?  Hvilke lesere? Venner og bekjente? Venner og bekjente? Akademisk nettverk? Akademisk nettverk? Brukere? Brukere? Meningsfeller? Meningsfeller? Den interesserte lekmann? Den interesserte lekmann?

16 Bloggens formål (II)  Enveis eller dialog? Ønsker du å skape et community? Ønsker du å skape et community?  Hvem vil du representere / fremstå som? Privatpersonen? Privatpersonen? Den ansatte? Den ansatte? Den faglige ekspertise? Den faglige ekspertise?  Felles blogg? For prosjektet, forskningsgruppen etc. For prosjektet, forskningsgruppen etc.

17 Noen problemstillinger til ettertanke  Antall arenaer man kan være aktiv på er begrenset Vil bloggingen erstatte noe annet eller komme i tillegg? Vil bloggingen erstatte noe annet eller komme i tillegg?  Felles blogg – vil det fungere? Eierskap vs. motivasjon? Eierskap vs. motivasjon?  Åpenhet og risiko Kan man legge ut arbeid som ikke er formelt publisert? Kan man legge ut arbeid som ikke er formelt publisert? Arbeid man har gjort sammen med andre? Arbeid man har gjort sammen med andre? Arbeid som er publisert andre steder? Arbeid som er publisert andre steder?  Bloggen som en ‘salig blanding’ Liv og jobb, prosess og produkt, fag og politikk… Liv og jobb, prosess og produkt, fag og politikk… En vanesak for (ny generasjon av) lesere å holde dette fra hverandre? En vanesak for (ny generasjon av) lesere å holde dette fra hverandre? Strukturering hjelper (jfr. Letizia’s tagging) Strukturering hjelper (jfr. Letizia’s tagging)

18 Det må være en personlig driv!  Min påstand: En forskningsrelatert blogg, for å bli aktivt oppdatert og lest, må være basert på et ønske om å skrive i dette formatet, og dernest enten ønske om å dele prosess/resultater knyttet til liv og/eller forskning ønske om å dele prosess/resultater knyttet til liv og/eller forskning Målgruppe: eksisterende og fremtidig personlig og akademisk nettverk (og/) ellerMålgruppe: eksisterende og fremtidig personlig og akademisk nettverk (og/) eller politisk interesse (for eksempel miljøvern eller rekruttering av studenter til realfagsstudier) politisk interesse (for eksempel miljøvern eller rekruttering av studenter til realfagsstudier) Målgruppe: likesinnede og dem som kan bli det (verving) (og/) ellerMålgruppe: likesinnede og dem som kan bli det (verving) (og/) eller kommersiell interesse (produkt, konsulenttjenester) kommersiell interesse (produkt, konsulenttjenester) Målgruppe: eksisterende og fremtidige kunderMålgruppe: eksisterende og fremtidige kunder

19 Så: hva oppnår du med en blogg ..som du ikke oppnår ved bruk av andre medier, for eksempel en kombinasjon av en hjemmeside, LinkedIn og/eller Facebook?

20 Kilder / litteratur  B. Nardi m.fl.: Why We Blog. Communications of the ACM, 47:12, 2004 


Laste ned ppt "Blogging i forskningsformidling NTNU Formidlingsforum Frokostmøte 1.november 2007 Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google