Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Blogg og wiki Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Blogg og wiki Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL."— Utskrift av presentasjonen:

1 Blogg og wiki Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL

2 Formål med økta •Formålet med økta er å bli kjent med noen eksempler på hvorfor og hvordan blogg og wiki kan brukes i undervisningen, noe som kan inspirere til utvikling av egen praksis.

3 Målsetninger •Deltakerne skal –Bli kjent med hva som kjennetegner blogg og wikibloggwiki –Få innsikt i muligheter blogg og wiki gir som multimodalt verktøy –Utforske og diskutere eksempler på bruk i skolen

4 Senter for livslang læring4 TradisjoneltKonstruktivistiskLæringsfellesskapet tett relasjon til pensum tett relasjon til elevenes forkunnskap tett relasjon til elevenes kulturelle bakgrunn og forkunnskaper aktivitetene relatert til lærebøker aktivitetene relatert til kilder og materiale som kan manipuleres aktivitetene tett relatert til materiale som konstrueres av elevene selv og som kan manipuleres lærerstyrt undervisning aktivitetsorientert undervisning problem-, case, og aktivitetsorientert undervisning rett svar resonnering med begreper resonnering med begreper i ulike læringsfellesskap individuelt arbeid systematisk arbeid i grupper prøver med vekt på gjengivelse tester med vekt på adekvat forståelse prosjekt- fremleggelser porteføljer drill og øvelser individuell konstruksjon av kunnskap tilgang til informasjon som må omformes ved hjelp refleksjon i lærings-fellesskapet CAIITS, Logo as latin, MikroverdenerCSCL BehaviorismeKonstruktivismeSosialkonstruktivisme, det sosiokulturelle Syn på læring (etter Ludvigsen 1998)

5 Sone for nærmeste utvikling

6 Sammensatte tekster •Sammensatte tekster eller multimodale tekster er tekster der flere uttrykksformer benyttes for å få frem et budskap. Dette kan omfatte alt fra en kombinasjon av bilde og tekst til kombinasjoner av tekst, film og lyd.

7 Verktøy for sammensatte tekster •Wikier •Blogger •Glogger (glogster.com) •Powerpoint •...

8 Hva er en wiki? •Wiki = rask •http://www.youtube.com/watch?v=- dnL00TdmLY

9 En definisjon •En wiki er software som lar mennesker samarbeide om å lage, redigere og linke websider på en enkel måte (Wikipedia 2008)

10 Wiki-funksjonalitet  Kollektiv tekstproduksjon  Diskutere med andre  Oppbevare fagstoff (dokumenter, lenker mm)  Sende mail

11 Kollektiv tekstproduksjon •Alle kan skrive, endre og slette •Alle nye versjoner tilgjengelig med en gang •Tidligere versjoner lagres (versjonskontroll) •Multimodalitet – tekst, lyd, foto, video

12 Mulige praksiser •Wiki for posting av oppgaver og lekser •Egen wiki for prosjektarbeide •Wiki for samarbeid med andre skoler i verden (eTwinning) •Klassen lager wiki-lærebok •... og mange fler!

13 Eksempler

14 Kastellet skole •Wiki om andre verdenskrig

15

16 /

17 sll.wikispaces.net/

18 Blogg

19 Hva er en blogg? •Blogg = web log •http://www.youtube.com/watch?v=NN2I 1pWXjXI

20 Hva er … •Web log •Online, kronologisk samling av innlegg, kommentarer og lenker •Mange sjangere og «avsendere» • Meninger skaper diskurser!

21 Blogg-funksjonalitet •Egen tekstproduksjon (eller gruppens) (tekst, lyd og bilde) - innlegg •Kommentere og diskutere •Sende epost til forfatteren •Lenke opp fagstoff (nettsider)

22 Hvorfor blogge? •Lære seg å skrive og kommunisere •Lærer seg å reflektere faglig og delta i debatt •Få lesere utenfor klasserommet/firmaet/idrettsklubben/landet •Få nettverkt via andre bloggere, faglig og personlig utvikling •Digital kompetanse •Stimulerer til kreativitet

23 Hvordan blogger man? •Oppretter blogg via blogg-tjeneste •Poster innlegg (tekst, lyd og bilde) •Reklamerer for bloggen - nok stoff! - RSS •Leser andres blogger •Kommenterer på andres poster •Lenker opp fra andres poster •Skriver slik at man får feedback •Setter opp bloggroll og andre sideelementer

24 Bloggens elementer •Overskrift •Blogg-post •Permalink (arkiv) •Kommentar / forum •Trackback •RSS-feed •Blogroll •Bio eller About page

25 Erfaringer fra skolen •Reflektere over fag, temaer, karriere, livet... alt mulig •Høy grad av selvstendighet •Nye måter å samhandle på •Kan diskutere på en måte som går utover klasserommet: inkluderer kultur, politikk, andre områder eleven vil utforske •Utvikler en ”egen stemme” - står frem •RSS - kan dele tanker, erfaringer, kunnskap med mange •Elevene lærer like mye av hverandre som av lærer og lærebøker

26 Eksempler

27 sandvikavgs.blogspot.com/

28 /

29 ordet.html

30 /

31 /

32 Glogger

33 •Glogger er et verktøy for å lage postere •Kombinere tekst, lyd og bilde

34

35 Om endring av praksis •Best forutsetning for endring av praksis dersom bruk av digitale verktøy knyttes til vitale strukturer som eksamen, læreplaner og pensum.

36 En lærer sa: «hvor skal jeg begynne?» •«Er (det behov for) ein undervisningsteori som legg til grunn ei didaktisk og fagdidaktisk tilnærming med særskilt fokus på kunsten å undervise i digitale læringsomgjevnader» Krumsvik, i Otnes 2009:230

37 Hvor digitalt kompetent er du?

38 Å være digital betyr •«Å ha et naturlig og reflektert forhold til den digitale verden og dens redskaper og arenaer.» Otnes, 2009

39

40 glogster.com

41 Wiki vs Blogg •Likner … mange like funksjonaliteter •Wiki – flere samarbeider •Blogg – vanligvis en forfatter •Wiki har versjonskontroll av tekst, det har ikke en Blogg


Laste ned ppt "Blogg og wiki Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google