Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum 28.-29. oktober.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum 28.-29. oktober."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober

2 Denne timen… Litt info om S/NLFs sikkerhetsarbeide Hvordan jobber S/NLF med hendelser og havarier Analysen av en hendelse Pilotens historie Psykologens ”forklaring”

3 Hvordan jobber S/NLF med sikkerhet? Sikkerhetssystem –Organisasjon –Operative regler og prosedyrer –Utdanning og opplæring –Teknisk vedlikehold Fagsjef Sikkerhets- og utdanningskomite (SUK) Nordisk samarbeid OSTIV

4 SUK Komité med fokus på sikkerhet og utdanning. Rainer Pedersen (avtroppende leder) Bernt Hembre, Tore Kavli, Tor Erik Blaafjell Raymond Dalen m.fl.

5 Havari og hendelser Et av SUKs ansvarsområder Analyserer havarier og hendelser Rapporter –Interne S/NLF rapporter –SHT Bilder GPS-filer

6 Avgir SUK-rapport Faktiske opplysninger En beskrivelse av hendelsen/havariet SUKs kommentar Tilrådninger Her ligger mye lærdom!

7

8

9

10 Hvor finner du…? Rapporteringsskjema Rapportene

11

12 LN-GCX Rapport nr. 19 / 2006 Fakta: Dato: Type hendelse: Utelanding med materiell skade Fly: LN-GCX, LS-3 Sted: Ringebu Pilot: Instruktør, ca. 380 timer Vær: Cavok Antall om bord:1 Personskader: Ingen Skader på fly: Brukket kropp bak ving

13 Hendelse - havari Piloten var på vei nordover mot Frya flyplass da han innser at han må utelande. Han ser seg ut et jorde og legger opp til landing retning ca. 130 º. På baselegg / skrå finale i ca 50 meters høyde bestemmer han seg for å skifte landingsretning til 310 º. Dette fordi han får en følelse av svak medvind og fordi han oppdager en ca 2m høy hekk/buskas der jordet begynner. Den påfølgende landingsrunde blir svært lav og trang. På downvind synker det kraftig å han må kutte inn på baselegg (tilnærmet 180 graders sving). Han kommer lavt inn på finale med høy gjennomsynk og selvfølgelig uten brems. Han flyr med flaps i stilling +4. Flapsen blir så i denne situasjonen håndtert feil og ført frem til full negativ i stede for til +12. Dette medfører at flyet staller og går kontant i bakken med høyre vingetipp først, ca 10 meter før planlagt landingspunkt som er en kryssende vei. Flyet dreier 60 – 70 grader mot høyre og halen knekker av i det hjulene treffer bakken. Etter at flyet stopper blir det stående på hjulet med venstre ving i bakken. Halen blir stående langsmed flykroppen.

14 Vi tar en titt på GPS-fila


Laste ned ppt "Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum 28.-29. oktober."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google