Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMartine Thorbjørnsen Endret for 9 år siden
1
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping
2
Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA
3
Hvorfor PAL? 1.Det er for mange ulykker! (LT) 2.Det er for mange ulykker! (NAK/NLF) 3.Aktiviteten kveles av byråkrati! (EAA, AOPA, NAK / NLF) 4.Det er unødvendig dyrt! (EAA, AOPA, NAK / NLF)
4
Hva skal PAL? 1.Bedre sikkerheten 2.Bedre utøvernes ferdigheter 3.Økt aktivitet
5
Hvem har ansvaret? For norsk luftsport 1.Departementet Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet Fører tilsyn med aktørene 3.NAK / NLF 4.Seilflyseksjonen 5.Klubben 6.Fartøysjefen
6
Dagens situasjon Departementet LT NAK /NLF Lov om Luftfart Bestemmelser for sivil luftfart Hovedavtale mellom Luftfartsverket og NAK - Avtale fra 1996 i svært generelle former Spesialavtale for seilflyging - Aldri inngått
7
Konsekvenser Dagens praksis mangler lovhjemmel Dagens praksis er ”ULOVLIG”!
8
Alternativer 1.LT tar over alle aktiviteter i NAK / NLF 2.LT gir NAK / NLF tillatelse –Lovhjemmel –NAK / NLF må ha godkjennbar org. 3.Forbud
9
Hvem får ansvaret? Departementet LT NAK /NLF v/Generalsekretær Seilflyseksjonen v/Fagsjef Klubben v/???????? Fartøysjefen Kvalitetssjef NAK/NLF
10
PAL SSNW?SSNW?Vinn eller forsvinn!
11
Hva innebærer driftstillatelse for S/NLF?
12
Hva regulere vår aktivitet i dag Luftfartsloven BSL D 4-1 Forskrift om bruk av seilfly BSL D 4-4 Forskrift om slepeflygning BSL D 4-6 Forskrift om motorseilfly S/NLFs håndbøker Seilflyhåndboken (SHB) Instruktørhåndboken (IHB) Vedlikeholdshåndboken (VHB) Klubbhåndbøker ????
13
Hva ligger foran oss? Endring i Luftfartslov Ny BSL D 4-1 –Denne inkluderer også 4-4 og 4.6 –”Tilpasses” vår virksomhet NLF/NAK søker om driftstillatelse S/NLF kvalifiserer seg til driftstillatelse Klubbene søker og kvalifiserer seg til driftstillatelse.
14
S/NLF - driftstillatelse Virksomhetsbeskrivelse –Inklusiv håndbøker –Ytterligere standardisering Etablere ansvarsstruktur administrativt og operasjonelt Rapportering og avvikshåndtereing
15
Klubben - driftstillatelse Etablere en ansvarsstruktur administrativt og operativt. Kvalifisert personell - operativt Standardisering av drift - Virksomhetsbeskrivelse - Klubbhåndbok - Økonomi - MeLWin som verktøy! Kvalitetssikringsansvarlig? Søknads- og godkjenningsprosess
16
NLF styret S/NLF styret Administrativ leder Klubb / Styret Andre klubbleder Avdelingssjef S/NLF Flygesjef
17
Hvorfor skal vi? Juridisk forankring og dekning for vår aktivitet. Operativt handlingsrom - Disiplinæroppfølging Ervervsmessig flyging - Ta betalt for tjenester Kvalitetsheving i alle ledd Økt flysikkerhet
18
Hva kan bli vanskelig? Vi skal forandre noe som tilsynelatende har fungert godt og som har gjort det i 40 år! ”Følelsen” av mer styrt aktivitet Et stykke jobb å gjøre i både seksjon og klubber Vi kan oppleve at noen klubber ikke tar jobben Større ansvar på frivillige personer Konkurrerende organisasjoner!
19
Hva nå? NAK/NLF har gitt sin tilslutning S/NLF har gitt sin tilslutning Klubben???? Vi har konkludert med at vi selv ønsker å organiserer egen aktivitet Vi tar jobben!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.