Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole."— Utskrift av presentasjonen:

1 Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole

2 Digital eksamen – som skapt for kommunikasjon Skolenes tildelte budsjett for materiell og utstyr har ikke vært endret på mange år. Ressurssituasjonen er derfor svekket som følge av prisstigning, generelle kutt og endrede behov. For den enkelte skole betyr dette redusert bemanningen. Det vil si færre undervisningstimer og større elevgrupper. Det står i kontrast til den forventede økning av individuell tilpasning. Drop out frekvensene viser at vi har langt igjen. IT utviklingen – fra komponent til system

3 Drop out Bortvalg, falle ut, fryse ut, letteste vei ut… Tall fra 7 østlandsfylker viste at 65% av elevene besto i løpet av 5 år (ca 50% studiekompetanse og 15% yrkeskompetanse). Av de resterende 35% var det ca 20% som strøk og 15% som sluttet Vår utfordring: Hvordan skape et skole- og læringsmiljø som gir bedre resultater? Viktige virkemidler er skolestruktur, inntak og økonomi.

4 Drop out Bortvalg, falle ut, fryse ut, letteste vei ut… Vår utfordring: Hvordan skape et skole- og læringsmiljø som gir bedre resultater? Viktige virkemidler er skolestruktur, inntak og økonomi.

5 Vi har ikke kapasitet til at alle kan komme inn på sitt første valg. Hvem skal vi dirrigere - og etter hvilke prinsipper (geografi, karakterer eller …) ?? Karakterbasert eller geografisk inntak?

6 Opplæringens mål er å ruste barn, unge og voksne til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre. Opplæringen skal kvalifisere for produktiv innsats i dagens arbeidsliv, og gi grunnlag for senere i livet å kunne gå inn i andre yrker som enda ikke er skapt. Utgangspunktet for oppfostringen er elevenes ulike personlige forutsetninger, sosiale bakgrunn og lokal tilhørighet. Opplæringen skal tilpasses den enkelte. Større likhet i resultatet skapes gjennom ulikhet i den innsats som rettes mot den enkelte elev. (innledning til generell del av læreplanen) Karakterbasert eller geografisk inntak Mål for opplæringen

7 Vi tror på sammensatte skoler, inkluderende skoler, faglig oppdaterte skoler og samarbeidende skoler. Dere velger strategien! Karakterbasert eller geografisk inntak Mål for opplæringen

8 100 medarbeidere ved Kvadraturen skolesenter er over 55 år. På forespørsel sier 2/3 at de vil gå av med AFP ca 45% vil vurdere situasjonen hvis det kommer nye seniorpolitiske tiltak som økt ferie og bedre tilpasset arbeidstid eller belastning Seniortiltak

9 SMI skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole


Laste ned ppt "Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google