Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne – forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn – gjøre.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne – forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn – gjøre."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne – forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn – gjøre rede for sentrale trekk ved samisk historie

2 Hva? – Mennesker begynner å dyrke planter og temme dyr Hvorfor? – På grunn av overbefolkning måtte sankere og jegere finne nye måter å livnære seg på Hvor? – Det første jordbruket oppstod sannsynligvis i Den fruktbare halvmåne i Midtøsten Jordbruk: Hva – hvorfor – hvor – når − hvordan?

3 Når? – Mer enn år siden, til Norge for 6000 år siden Hvordan? – Svibruk, husdyrnomader, plogbønder Jordbruk: Hva – hvorfor – hvor – når − hvordan?

4 Demografiske: – Flere mennesker Sosiale: – Nye yrkesgrupper Økonomiske: – Større mulighet for overskudd, privat eiendomsrett, større forskjeller på folk Religiøse: – Fruktbarhetskultus Jordbrukets konsekvenser

5 Biologiske: – Først flere sykdommer, så bedre immunitet Økologiske: – Større planter og mindre dyr, arter utryddes, jordsmonn forringes Politiske: – Tributtsamfunn (kapittel 5) Jordbrukets konsekvenser

6 – Det største kontinentet med flest planter og dyr som lot seg dyrke og temme – Øst-vest-aksen gjorde at mennesker, dyr og planter lettere kunne spre seg Eurasias fordeler


Laste ned ppt "Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne – forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn – gjøre."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google