Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Kaja Asheim Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Kaja Asheim Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:"— Utskrift av presentasjonen:

1 © Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Kaja Asheim Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:

2 side 2 Hvorfor varemerke og design?  Selve oppfinnelsen beskyttes jo av patentvernet.  Finnes det tilleggsverdier?  Kan du forhindre at andre snylter på eller ødelegger ditt gode navn og rykte?

3 side 3 Alle gode ting er TRE… Teknikken er patentert Utseendet er designbeskyttet Navnet på produktet er varemerkebeskyttet STARTLOOP AS

4 side 4 Derfor beskytter man industrielle rettigheter Antatt verdi: 70 mrd. USD!!! Utgift ved varemerkeregistrering i Norge: 2300 kroner Samme innhold, økt omsetning med 31% ved innførselen av plastflasken Designregistrering i Norge: 1300 kroner

5 side 5 Merkevare = goodwill  Bygges på:  Kvalitet (patent)  Gjenkjennelighet (varemerke og design)  Hvordan sikrer du at goodwillen tilfaller deg?  Ikke la andre aktører forveksles med deg  Merkevaren er en følelse som må knyttes opp til noe konkret.  Varemerker kan vare evig

6 side 6 Hvilke typer varemerker finnes? Kellogg´s Nordea ONCE YOU POP…YOU CAN`T STOP

7 side 7 Hva er felles for disse / hva er et varemerke? Et varemerke er et kjennetegn for varer og eller tjenester som er egnet til å peke ut kommersiell opprinnelse.

8 side 8 Hvordan beskytte et varemerke  Varemerkeloven gir innehaver en enerett til kommersiell utnyttelse ved: - registrering - innarbeidelse  ® / TM ?

9 side 9 Fordeler ved registrering  Sikkerheten er stor for at du har en enerett  Vern i hele Norge  Lite kostnadskrevende  Patentstyret overtar noe av den praktiske håndhevelsen av vernet  Taktisk effekt  Grunnlag for avtaler (dokumentert rettighet)

10 side 10 Holder det ikke med domene- og foretaksregistrering?  Domenenavn: Kun en internettadresse  Ingen juridisk enerett slik som varemerke og firma  Registrering i register hos NORID for no.domene.  Foretaksnavn (firma): Offisielt navn på bedriften  Virksomhetens forretningsnavn, andre interesser enn vm.  Ingen gransking mot forvekselbare firmanavn. Pga ikke garantifunksjon uten org. nr.  Varemerke: Kjennetegn for varer/tjenester  Registrering hos Patentstyret gir vern i hele landet  Gir et sterkt vern – mot forvekselbare merker  Gir også vern mot forvekselbare domeneregistreringer og firmaregistreringer

11 side 11 Hvorfor nektes noen varemerker registrering?  2 hovedgrunner:  Pga. manglende særpreg  Pga. tidligere registrerte varemerker

12 side 12 Registreringshindring: - manglende særpreg, § 13  Varemerket må ikke bare gi uttrykk for varens/tjenestens: - art - kvalitet - formål - pris - sted eller tid for tilvirkning

13 side 13 Eksempler på dårlig varemerker:  Oslo Rørleggerservice ( Rørleggertjenester )  Bakern ( Bakertjenester og bakerivarer )  Glem ikke din tunge! ( Toalettpreparater )  Hot & fast ( Matvarer )

14 side 14 Grader av særpreg BioID (biometrisk identifikasjonsutstyr)? Baby-dry (bleier)? Ektemann til leie (vedlikeholdstjenester)? Alfakrøll (frisører/IT-tjenester)? Swix Sterkt Suggestivt Svakt Beskrivende registrerbart ureg.bart Godt Brød

15 side 15 ”sterkt”/”svakt” – hva vil det si?  Både sterke og svake registrerbare merker har vern  Hvor nærme kan andre merker komme uten å være egnet til å forveksles?

16 side 16 Registreringshindring -forvekselbare merker (§ 14)  Med en annens navn, firma eller varemerke som er vernet  Vurderingstemaet: - hvor like er merkene (kjennetegnslikhet) og - hvor like er varene/tjenestene som merkene gjelder for (vareslagslikhet)  Omsetningskretsen  Helhetsvurdering

17 side 17 Forvekselbare merker? Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) VELUX Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) Annen avdeling avgjørelse nr fra 2001

18 side 18 Forvekselbare merker? Reg. nr Begge merker gjelder div varer i klasse 32 BONAQUA Reg. nr Annen avdeling avgj. nr AQUABONA

19 side 19 Andre registreringshindringer i § 14  Strider mot lov, offentlig orden eller er egnet til å vekke forargelse Apotekloven Hakekors, Osama Bin Laden?  Er egnet til å villede: BILTILSYNET N.L.C. Nashville Leather Company  Villedende fordi innehaver var et tysk selskap  Inneholder noe som kan oppfattes som en annens firma, navn eller portrett Drillo-is (oppfattes som Egil Olsen, som gav samtykke)

20 side 20 Etter registrering, pass på varemerket ditt.  Kom med protester og innsigelser mot forvekselbare varemerker og firmaer  Bruk TM eller ®  Unngå degenerering!

21 side 21 Degenerering  Hva har skjedd med  Thermos  Linoleum  Rollerblades  Kiwi

22 side 22 Hvordan søke om varemerkeregistrering? Søknadsskjema: 45 vare- og tjenesteklasser

23 side 23 Design

24 side 24 Hva er design? -”design er en liten lykkeopplevelse” Mette Marit - produktutforming, formgivning Stortinget

25 side 25 Hva er et produkt i lovens forstand? Utseende på gjenstander To- og tredimensjonale

26 side 26 Dekor, ornament, grafisk design

27 side 27 Reg.nr Flaske Reg.nr Spillbrett Reg.nr Sekkestol Reg.nr Grafisk symbol Reg.nr Nettside Reg.nr Bil

28 side 28 Deler av et produkt? Armlene Ryggplate Stolben Nakkestøtte

29 side 29 Sammenstilling av gjenstander Kilde: Karim Rashid

30 side 30 Design beskytter ikke funksjon

31 side 31 I tillegg til at din design må være et produkt, må:  Designen være ”ny”  Identisk design ikke tidligere allment tilgjengelig  For relevante fagmiljøer innen EØS  Unntak: forutsetning om fortrolighet  Unntak: ”grace period”  Designen må ha ”individuell karakter”  Annet helhetsinntrykk enn tidligere tilgjengelig design  Frihet i utformingen har betydning

32 side 32  Sykkelstolen (helheten)  Ryggplaten  Fotstøtten Beskytt helhet og viktige designelementer Hamax – Kiss og Sleepy  Hva er nytt?

33 side 33 Kilde: EKSEMPEL

34 side 34

35 side 35

36 side 36 Industrielt rettsvern – tre ting på en gang


Laste ned ppt "© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Kaja Asheim Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google