Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad

2 Agenda –Trend og utviklingen av skadereparasjoner i Norge og Sverige siste 5 år –Utfordringer som skade / lakkbransjen og forsikring står ovenfor de kommende år.

3 3 Skadeutvikling på karosseri timer og lakk timer

4 4 Andel jobber hvor bil er på rettebenk og hvor det er behov for målretting

5 5 Hvor mange jobber er under 5 timer

6 Lakk er en økende del av den totale reparasjonskostnaden *) Skader med karosseri jobb < 5 hours *)

7 Deler er en økende del av den totale reparasjonskostnaden

8 8 Utviklingen av snittskaden på arbeid, lakk, nye deler, brukte deler, plastreparasjoner og ”annet”

9 9 Utviklingen av bruk nye deler, brukte deler og plastreparasjoner i Norge og Sverige

10 10 Hva må til for å få god drift på skade og lakk verkstedene framover ? Hjelper det å fylle på i toppen med økte priser, hvis det er hull i bunnen ?? Nei, det blir som og fylle vann i en bøtte som det er hull i. Den blir aldri full. Hva kan vi gjøre med det, kan vi fortsatt effektivisere verkstedsdriften ? Ja, det er fortsatt veldig mye å hente på effektivisering på de fleste verkstedene.

11 Effektivisering – Karosseri og lakk Minimere total verksted tid Total time = Booking time + Verksted tid Verksted tid = Reparasjons tid+ tid “andre” underleverandører Fornøyde kunder og ansatte + kostnadseffektivitet og kvalitet = lønnsomhet

12 12 Veckobeläggning skador (historikk fra Sverige)

13 13 Skade diagnose Rettebenk -linje "Quick repair"-linje Normal-linje Ca 30 % Reparasjonslinje

14 Booking & Planning system FP10242 SD65325 WY58987TU11029 YZ66558 NN32125 AX23456 HR12345 YP65012 ZH98745 LK65311 Dette er en realitet hos mange verksteder I 2011

15 Skadeprosses – planlegging Inbokning skaden Forstå skaden Bestemme rep.metod Takst til forsikringsselskapet Best. reservdeler Samordne og planlegge Sikre leveranse tid fra underleverandører Effektivt utnyttelse av personal - utstyr Unngå unødvendig ventetid Sikre leveranstid til kunden Levering kunde

16 16 Det er mye som skal fungere rundt en effektiv oppretter Forplanlegging Tidsbooking Skadevurdering Rett mann på rett jobb Metodevalg Hvordan skal det gjøres Forbruksmateriell. Lim, skruer, pærer, tektyl, slipepapir Montering Deler, tørketid, monteringsplass Vask/klargjøring Opplæring/ etterutdanning Lønnsystem Målbart = effektivitet HMS Verneutstyr, utlufting, løftebord, orden Samarbeid Planlegging, deler, oppretting, plast, lakk, mekk, glass, Takst Hva skal gjøres Planlegging eksternt Lakk, glass, plast, mekanisk Utrustning Stor/ liten skade Lakkering Innvendig, utvendig, løse deler Reservedeler Forplukk, lagring, etterbestilling, lakk Transport Kontroll/ Utlevering

17 Ex. bad layout - body shop

18 Ex- Good layout - body and paint shop

19 Hvordan tilpasse oss morgendagens struktur og få flere reparasjoner ? Det kondemneres for mange kjøretøy i dag pga at skaden blir for dyr å reparere. I dag kondemneres ca 7,8% av skadene i Norge, mens det i Sverige kondemneres bare ca 5,9% Vi må begynne å se på alternative og verditilpasset reparasjoner som ”spot” repair og ”smart” repair. Vil denne type reparasjoner gå utover den vanlige driften med ”tradisjonelle” reparasjonsmetoder ? Denne type reparasjoner vil heller være et supplement til de ”tradisjonelle” reparasjonsmetodene. Det vil bli færre karosseri og lakk verksteder, da det kreves mer og mer kompetanse og verktøy for å reparere moderne biler Er deleprisene er for høye, for mange biler med ”gode” skader blir kondemnert pga av høye delepriser.

20 Skadeverkstedets struktur - Morgendagens Skadeverksteder små skader Skadeverksteder store skader Skadeverksteder middels skader Mek.-Plast-lakkKar/Mek.-Plast-lackKar Avansert/Mek. -Plast-lakk Ca 50 % av rep.volumet

21 Takk for meg.


Laste ned ppt "Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google