Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sertifisering og indikatorer Senter for bedriftenes samfunnsansvar - BI Seminar 25/1-2002 Petter Vilsted DNV.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sertifisering og indikatorer Senter for bedriftenes samfunnsansvar - BI Seminar 25/1-2002 Petter Vilsted DNV."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sertifisering og indikatorer Senter for bedriftenes samfunnsansvar - BI Seminar 25/ Petter Vilsted DNV

2 Videre: •Kort presentasjon av DNV og CSR •Sertifisering •Indikatorer •CSR styringssystem –samarbeidsprosjekt NSB, VF og DNV

3 DNV •Stiftelse –En uavhengig stiftelse opprettet 1864 •Formål –Sikre liv, verdier og miljø •Visjon –Å være våre kunders første valg i alt vi gjør Klassifisering Konsulentvirksomhet Sertifisering 38% 34% 26 %

4 DNV

5 Forskningsprosjekt på CSR •Forskningsgruppe på 5 personer •Formål: - kunnskapsbygging - få kjennskap til kunders behov gjennom Joint Industry Projects - initiere større EU-projekt på CSR - utvikle og tilbakeføre tjenester til DNV

6 DNV og CSR-forståelse Economic performance Environmental performance Social performance Sustain- ability World Business Council for Sustainable Development

7 DNV og CSR - tjenester •Hva DNV har av tjenester: •ISO •EMAS •OHSAS •Forest Steward Council •Miljørådgivning •SA 8000 •Reputation Management •2 parts revisjoner •Verifisering av årsrapporter •Assessment av ‘performance’ •Mulige CSR-tjenester: •CSR rådgivning - Management system - Business Risk Management - Project Risk Management •Kombinerte revisjoner •SRI (Social responsible investment) •Verifikasjon av web- opplysninger

8 DNV og CSR internt •DNV har selv betydelige CSR utfordringer. •Pågående internt arbeid - verdigrunnlag - opplæring - rapportering - partnerskap

9 Sertifisering/standarder Gir de forbedring eller mest fordyrende og veksthemmende?

10 Sertifikater Ekstern betydning •kommunikasjon •kvalifisering •omdømme Intern betydning •krav til ledelsessystem •gir retning på forbedringsarbeid •bidrar til mer kontinuerlig fokus

11 DNVs Sertifiseringsprosess Re-sertifisering Periodiske revisjoner •Dokumentgjenomgang •Første besøk •Revisjon • Dokumentgjenomgang • Førstegangs besøk • Førstegangs revisjon Avvik Oppfølgingsrevisjoner Sertifisering

12 All PR er god PR?

13 SA 8000 •SA 8000 er en universell standard for selskaper som søker å ivareta grunnleggende arbeidstaker- rettigheter •SA 8000 er en reviderbar standard basert på modellen for ISO 9000 og ISO •DNV har verdensomspennede akkreditering for SA 8000 og har en markedsandel på 30%

14 SA 8000 SA 8000 fokuserer på måten business drives: •Barnearbeid •Tvangsarbeid •Helse og sikkerhet •Organisasjonsfrihet •Diskriminering •Disiplinær praksis •Arbeidstid •Kompensasjon Samt stiller krav til prosess/ledelsessystem:

15 Vurdering av SA 8000 Styrker: •Bygger på prinsipper med sterk legitimitet (FN, ILO etc). •Fordrer lokalkunnskap (DNV har 130 lokale kontorer) •Alene om å sette faktiske krav til business framferd Svakheter: •Preget av ‘absolutter’ •Noen av kravene kan være ‘vanskelig å svelge’ •Sertifiseringsprosessen er manipulerbar •Omdømmerisiko både for sertifisert og for sertifiseringsorgan

16 Forbedring eller forstyrrende/fordyrende? •Mikronivå: - SA 8000 nyttig for bedrifter med produksjonskjeder inn i sensitive områder - Fyller behov for bedrifter sårbare for omdømmeomkostninger - Men forbedring for de standarden skal beskytte? •Makronivå: - Middelvei mellom reguleringer og totalt fristilt marked - Med på å skape ansvarlighet (accountability) i globalisert tidsalder - Fordekte hindringer for vekst i tredje verden? SA 8000 er enkel å kritisere, men allikevel vanskelig å erstatte med noe bedre!

17 Kommende CSR -standarder? •AA1000 •ECS2000 •CSR ISO-standard? •EU-utviklet standard?

18 Indikatorer •Hører indikatorer hjemme i CSR-arbeid? •Hvordan ta i bruk indikatorer på CSR?

19 CSR-motivasjon i endring

20 ABB’s new social policy - 13 principles 1. ABB in society 2. Human rights 3. Children and young workers 4.Freedom of engagement 5. Health and safety 6. Employee consultation and communication 7. Equality of opportunity 8. Mobbing and disciplinary practices 9. Working hours 10. Compensation 11. Suppliers 12. Community involvement 13. Business ethics In line with UN Global Compact Hvordan sikre at social policy faktisk etterleves?

21 Hvorfor indikatorer? •Fra ord til handling •Innsyn/transparency •Mer effektiv rapportering •What gets measured gets done! •Gir konkrete fokus for forbedringsinnsats (men fare for målforskyvning) •Prosessen med å identifisere indikatorer har egenverdi •Muliggjør benchmarking (ansvarlighet/accountability)

22 Indikatorer og benchmarking

23 Utfordringer i fht. indikatorer •Ressurskrevende •Avgrensningsproblemer (hva med multinasjonale selskaper?) •Indikatorer som styring eller temperaturmåler? •Konkrete målsetninger til indikatorene? •Indikatorene skikkelig integrerte (passiv rapportering)?

24 Det ‘store’ spørsmålet: Skal et enhetlig og samlet indikatorsett etterstrebes (GRI) eller ligger verdien i at bedrifter selv finner indikatorer?

25 CSR Styringssystem Indikatorer uten styringssystem er verdiløse!

26 A commitment to CSR ‘means instilling it fully in business culture, from planning, implementation and staff policy to day-to-day decision making’. This ‘holistic’ approach should be backed up by social accounting, reporting and auditing, but a‘global consensus’ on reporting formats and verification standards is still to emerge (EU Green paper: 15) ? Hvorfor styringssystem?

27 Prosjekt: CSR styringssystem/indikatorer •CSR og Sustainability •Indikatorer for CSR •CSR styringssystem Plan Do Check Act Miljø Økonom i Sosialt Ansvar

28

29 SPØRSMÅL & SVAR SPØRSMÅL & SVAR SPØRSMÅL & SVAR SPØRSMÅL & SVAR SPØRSMÅL & SVAR


Laste ned ppt "Sertifisering og indikatorer Senter for bedriftenes samfunnsansvar - BI Seminar 25/1-2002 Petter Vilsted DNV."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google