Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles."— Utskrift av presentasjonen:

1 Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles interesser og utfordringer –Diskusjon

2 Selskapers rolle – tradisjonelt syn “There is one and only one social responsibility of business – to use its resources and engage in activities designed to increase its profits so long as it stays within the rules of the game” Milton Friedman (1963)

3 I dag: Endret business-klima Det forventes mer av næringslivet Hvorfor: •globalisering •CNN-society •svakere myndigheter, sterke selskaper

4 Hva forventes av næringslivsaktører? •Millennium Poll (25.000 informanter, 23 land, 6 kontinenter) avdekket: –2 av 3 ønsker at selskaper skal bidra til bredere samfunnsmessige mål –1 av 2 følger med på selskapers ‘sosiale’ oppførsel –1 av 5 belønnet/straffet selskapers handlemåte siste år

5 CSR – hva er det? •et frivillig fokus på sosiale og miljømessige aspekter av egen virksomhet •lønnsomhet bedømt i et lengre tidsperspektiv •økte bestrebelser på å tilpasse selskapsmål med samfunnsmål Economic performance Environmental performance Social performance Sustain- ability

6 Økt fokus på interessenter Lokalsamfunn Egne ansatte Investorer Kunder Aksjonærer Myndigheter NGO’er Selskap Leverandører/ forrestnings- forbindelser -identifisering -dialog -partnerskap

7 ‘Voice of society’ Reguleringer Leverandørkjedeansvar og - press Økt investorfokus First mover-fordeler og økt konkurranse om arbeidstakere Krav om økt åpenthet og rapportering Nye framvoksende tema Industripress CSR Source: Warwick Business School Hva er driverne for sosialt ansvar?

8 DNV og CSR 2001: •DNV CSR Research Project 2002: •Integrert i DNVs Ledertrening (Liberia-case) •Executive board plasserer CSR på ti-på-topp liste over viktigste tema i strategisk plan 2003: •CSR i DNV- corporate prosjekt •Global CSR Service Manager 2005: •DNV publiserer fullstendig triple- bunnlinje rapport

9 Paradoks: Globalisering gjør andre industrier likere shipping- industrien ? Selskaper i andre industrier synes å lede an med å definere og kommunisere et samfunnsansvar

10 Oppsummering: CSR: Realitet, ikke motebegrep, men mye buzz… Tydelig sektorfokus nødvendig! Fellesinteresser Rederiforbundet/DNV: •Rederiforbundets kunder og DNV –relaterte omdømmehensyn •Forståelse av CSR for shipping industrien •Referanseprosjekter for CSR (scrapping av skip)


Laste ned ppt "Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google