Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMaren Fredriksen Endret for 9 år siden
1
CBT ved ADHD hos voksne En kort gjennomgang av litteraturen
Bjørn Gjervan FFE Psykiatrisk klinikk, HNT Psykologisk Institutt, NTNU
2
Innhold Kort definisjon av begrepet CBT Oversikt med utvalgte studier av CBT ved ADHD hos voksne Forsøk på konklusjon Oversikt over ADHD spesifikke måleinstrumenter i de presenterte studiene
3
Begrepet Cognitive Behavioral Therapy (CBT)
CBT baseres på den kognitive modellen for emosjonell respons CBT er et generelt begrep som omfatter flere lignende terapiformer CBT tar utgangspunkt i tankenes betydning for emosjoner og atferd (Tanker former følelser og atferd. Ved å endre vår måte å tenke på kan vi endre følelser og atferd selv om situasjoner ikke endres)
4
Begrepet Cognitive Behavioral Therapy (CBT)
Det er flere tilnærminger til CBT; Bl.a. Rational Emotive Behavioral Therapy, CognitiveTherapy, Dialectic Behavioral Therapy, Mindfulness Based Cognitive Therapy m.fl. I tillegg kommer varianter med friere bruk av ulike elementer fra disse modellene Psykososial behandling ved ADHD faller ofte inn under slike komponerte tilnærminger
5
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Rostain and Ramsay A Combined treatment approach for adults with ADHD – results of an open study of 43 patients. Journal of Attention Disorders, 2006 Metode: Ikke randomisert kontrollert studie (RCT). N=43 Pre- og post målinger (ikke follow-up) Varighet: 6 måneder; 16 psykoterapi sesjoner Hensikt: Undersøke effekten av kombinasjonsbehandling (sentralstimulanter (CS)/CBT) Intervensjon: Psykoedukasjon, mestringsstrategier for symptomer, adaptiv atferdsendring, bruk av egne og eksterne ressurser Resultat: Signifikant bedring på alle kliniske mål
6
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Rostain and Ramsay A Combined treatment approach for adults with ADHD – results of an open study of 43 patients. Journal of Attention Disorders, 2006 Måleinstrumenter i studien: BADDS: Brown Attention Deficit Disorder Scale-Adult Version CGI: Clinical Global Impression CGI-A: Clinical Global Impression for ADHD BDI-II: Beck Depression Inventory-II BAI: Beck Anxiety Inventory BHS: Beck Hopelessness Scale HAM-D: Hamilton-Depression HAM-A: Hamilton-Anxiety
7
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Safren, SA. et al. Cognitive-behavioral therapy for ADHD in medication-treated adults with continued symptoms. Behavior, Research and Therapy, 2005 Metode: RCT, N=31, Betingelser: 1; CS + CBT (n=16), 2; kun CS (n=15) Pre- post måling, ikke follow-up Varighet: Modul 1; 4 sesj., modul 2; 3 sesj., modul 3; ikke rapportert Hensikt: Undersøke effekt av kort CBT for CS behandlede pasienter med restsymptomer Intervensjon: Modul 1; psykoedukasjon + organisering og planlegging, modul 2; reduksjon av distraherbarhet, modul 3; kognitiv restrukturering. I tillegg var det 3 andre valgbare moduler Resultat: CBT/CS gruppen hadde større bedring på alle kliniske mål, men minst på depresjon (BDI)
8
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Safren, SA. et al. Cognitive-behavioral therapy for ADHD in medication-treated adults with continued symptoms. Behavior, Research and Therapy, 2005 Måleinstrumenter I studien: ADHD Rating Scale: Klinikerrapportert symptomalvorlighet CGI: Clinical Global Impression HAM-D: Hamilton-Depression HAM-A: Hamilton-Anxiety CSS: ADHD Current Symptom Scale, selvrapportering BDI: Beck Depression Inventory BAI: Beck Anxiety Inventory
9
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Bramham, J. et al. Evaluation of group CBT of adults with ADHD. Journal of Attention Disorders, 2009 Metode: Kontrollert, ikke randomisert studie, N=78 Betingelse 1: CBT+ CS n=41 ,2: venteliste + CS, n=37. Varighet: 3 mnd Hensikt: Å undersøke pasientaksept og effektivitet av en kort gruppebasert CBT behandling Intervensjon: CBT for voksne med ADHD med psykoedukasjon, sinne- og frustrasjonsmestring, endring av stemning, tanker og atferd, relasjonsferdigheter og organisering Resultat: Bedre kunnskap om ADHD, problemløsning og selvfølelse sammenlignet med kontrollgruppen
10
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Bramham, J. et al. Evaluation of group CBT of adults with ADHD. Journal of Attention Disorders, 2009 Måleinstrumenter i studien: Evaluation Questionnaire: Selvrapportert nytte av behandling HADS: Anxiety and Depression Scale Culture Free Self-Eseem Inventory : Total self-esteem skåre General Self-Efficacy Scale: Måler opplevd kapasitet til å mestre hverdagsproblemer og tilpasning etter ulike typer belastende hendelser
11
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Maarit Virta et al. Adults With ADHD Benefit From Cognitive- Behaviorally Oriented Group Rehabilitation: A Study of 29 Participants. Journal of Attention Disorders, 2008 Utvalg/metode: N=29; fordelt på 4 grupper. Ikke RCT Data fra 3 mnd. før behandlingsstart (T1) til oppstart (T2) ble sammenlignet med resultater ved avslutning (T3) Varighet: 10 eller 11 uker/sesjoner Hensikt: Undersøke effetivitet av et CBT-orientert psykologisk gruppe-rehabiliteringsprogram for voksne med ADHD Intervensjon: CBT: Psykoedukasjon og teknikker for endring og bedring av typiske ADHD relaterte problemer i grupper (motivasjon, organisering, oppmerksomhet, sinne, hukommelse mm.) Resultat: Symptomreduksjon i 16 ADHD relaterte områder i SCL-90, BADDS total skåre og domener for aktivering og affekt
12
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Maarit Virta et al. Adults With ADHD Benefit From Cognitive- Behaviorally Oriented Group Rehabilitation: A Study of 29 Participants. Journal of Attention Disorders, 2008 Måleinstrumenter i studien: DSM-IV total: Sjekkliste for ADHD symptomer, 18 items BDI-II: Beck Depression Inventory-II SCL Symptom Check List BADDS: Brown Attention Deficit Disorder Scale- Adult Version
13
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Maarit Virta et al. Short cognitive behavioral therapy and cognitive training for adults with ADHD – a randomized controlled pilot study. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 2010 Utvalg/metode: RCT. N=19 + kontrollgruppe (N=10) Betingelser: CBT vs kontroll, CT (kognitiv trening) vs kontroll og CBT vs CT Varighet: 10 uker/10 sesjoner Hensikt: Undersøke egnethet og effektivitet av kortvarig CBT og CT Intervensjon: ADHD symptomer, oppmerksomhet, motivasjon og initiering, organisering og planlegging, stressmestring og avspenning, selvfølelse, valgfrie tema, kontinuitet og avslutning av rehabiliteringen. Resultat: Noe bedring hos 7 i CBT, 2 i CT, 3 i kontrollbetingelsen. Ingen behandlingsrelatert bedring i kognitiv utførelse
14
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Maarit Virta et al. Short cognitive behavioral therapy and cognitive training for adults with ADHD – a randomized controlled pilot study. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 2010 Måleinstrumenter i studien: BADDS: Brown Attention Deficit Disorder Scale - Adult Version ASRS: WHO’s Adult ADHD Self-report Scale SCL-90: Symptom Check List BDI-II: Beck Depression Inventory-II Q-LES-Q: Quality of Life Enjoyment and satisfaction Questionnaire CGI: Clinical Global Impression CNSVS: CNS vital signs
15
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Solanto, MV. Development of a New Psychosocial Treatment for Adult ADHD. Journal of Attention Disorders, 2008 Utvalg/metode: N= 38. Ikke RCT Varighet: 8 – 12 sesjoner/uker Hensikt: Bedre funksjon i forhold til administrering av tid, atferdsaktivering, prokrastinering, organisering og planlegging Intervensjon: Gruppebehandling, MCT(?) CBT Resultat: Bedring, særlig av uoppmerksomhet , administrering av tid og organisering og planlegging
16
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Solanto, MV. Development of a New Psychosocial Treatment for Adult ADHD. Journal of Attention Disorders, 2008 Måleinstrumenter i studien: CAARS-S: L: Conners Adult ADHD Rating Scale – Self-report: Long BADDS: Brown Attention Deficit Disorder Scale - Adult Version ON-TOP: On Time Management, Organization, and Planning Scale
17
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Solanto, MV. Development of a New Psychosocial Treatment for Adult ADHD. Journal of Attention Disorders, 2008 Kommentar: Studien og artikkelen er kritisert av A. Wells og P. Fisher på grunn av feilaktig bruk av begrepet Meta-cognitive Therapy under overskriften: Meta-Cognitive Therapy Without Metcognition: A case of ADHD (doi: /appi.ajp r) Kritikken er tatt til følge og har ført til at begrepet er tatt ut av et behandlingsprogram som er under utarbeidelse
18
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Stevenson, C., et al. A Self-directed Psychosocial Intervention with Minimal Therapist Contact for Adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder Clinical Psychology and Psychotherapy, 2003 Utvalg/metode: RCT, N= 17 + kontrollgruppe fra venteliste (N= 18) 2 måneders follow-up måling Varighet: 8 uker Hensikt: Redusere ADHD symptomer Intervensjon: Pasientadministrert psykososial intervensjon med minimal terapeutkontakt Resultat: Redusert ADHD symptomatologi, økte ferdigheter i organisering, bedret selvfølelse, bedre sinnekontroll. Komorbid angst og depresjon, høyt stressnivå, og lærevansker påvirket ikke behandlingsresultatet
19
CBT-studier; behandling av ADHD hos voksne
Stevenson, C., et al. A Self-directed Psychosocial Intervention with Minimal Therapist Contact for Adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder Clinical Psychology and Psychotherapy, 2003 Måleinstrumenter i studien: ADHD symptomer: Skalerte diagnosekriterier for ADHD Organisering. Child Organizational Skills Measure adapted for adults Selv-følelse: Davidson and Lang Self Esteem Measure State and Trait Anger: State-Trait Anger Expression Inventory (STAXI)
20
CBT-studier; konklusjoner
Selv om noen måleinstrumenter er ”klassikere” er det relativt stor variasjon i de utfallsmål som er brukt. Varigheten av CBT intervensjonen varierte mellom studiene fra 8 – 16 terapisesjoner Hovedkonklusjon: CBT var virkningsfull i alle studiene som ble gjennomgått. Både ADHD symptomer, atferds- og funksjonsproblemer ble påvirket positivt. Det er særlig interessant å se på studien til Stevenson et al., 2003 med lite tidsbruk fra terapeuters side og gode resultater I noen av studiene det det også rapportert effekt i forhold til komorbid angst og depresjon
21
CBT-studiene: ADHD spesifikke mål
ADHD Rating Scale: Klinikerrapportert alvorlighet på bakgrunn av grad av tilstedeværelse av de 18 kriteriene i DSM-IV ASRS: Selvrapportert hyppighet av og grad av de 18 symptomkriteriene i DSM-IV BADDS: Klinikerrapporterte ADHD symptomer hos voksne, evne til å initiere og organisere oppgaver, opprettholde innsats og energi, fullføre oppgaver, emosjonell regulering, arbeidshukommelse. Fire subskalaer: Aktivering, oppmerksomhet, innsats (effort), affekt og hukommelse
22
CBT-studier: ADHD spesifikke mål
CAARS-S: Selvrapportering av kjernesymptomene (de kriteriene i DSM-IV), atferdsproblemer og problemer knyttet til selvoppfatning CNSVS: Nevrokognitivt testbatteri. Verbal hukommelse, visuell hukommelse, ”finger tapping”, ”symbol-digit coding”, Stroop-test, ”the shifting attention test”, ”the continuous performance test. CSS: ADHD Current Symptom Scale, selvrapportering (stort sett identisk med ASRS) Culture Free Måler selv-rapportert selvfølelse Self-Esteem:
23
CBT-studier: ADHD spesifikke mål
General Self-Efficacy: Måler selvrapportert opplevelse av evne til mestring (efficacy) relatert til stress og vanskeligheter ON-TOP: On Time Management, Organization, and Planning Scale måler selvrapportert oppfatning av egne ferdigheter i forhold til planlegging og organisering Child Organizational Skills Measure, adapted for adults: Måler ferdigheter i organisering Q-LES-Q: Quality of Life Enjoyment and Satisfaction Questionnaire indikerer selvrapportert fornøydhet med helse, arbeid/aktiviteter, følelser og sosiale relasjoner
24
CBT-studier: ADHD spesifikke mål
SCL-90, ADHD områder: Sumskåre for 16 items som er karakteristiske for ADHD i SCL-90. Davidson and Lang Er funnet spesielt sensitivt ved måling Self Esteem Measure: av selvfølelse hos voksne med ADHD STAXI: State-Trait Anger Expression Inventory måler både trekk og hvordan pasienten håndterer og mestrer sinne
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.