Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Emnekurs fastleger 020414 Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Emnekurs fastleger 020414 Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Emnekurs fastleger Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

2 Eksekutive funksjoner Hjernens administrerende direktør eller dirigent  Arbeidshukommelse  Tidsbegrep  ADHD forårsaker ‘time blindness’, ‘myopia of the future’ – lever ‘her og nå’  Planlegging  Oversikt blir vanskelig – kan føre til angst  Kognitiv fleksibilitet/bytte mellom ulik atferd  Inhibitorisk kontroll/hemme impulser  ’Impulsiv’ tankevirksomhet og handlingsmønster  Indre tale – diskutere med seg selv/overveie alternativer  Fører til at tenkning og adferd blir ’ytrestyrt’  Emosjonell regulering Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

3 Dirigenten har ferie  Vansker med ’indre’ motivasjon og ’indre’ ledelse av tankevirksomhet  Vansker med eget initiativ  lar seg styre/lede av ytre omstendigheter  lar seg påvirke/involverer seg i andres følelser  Vansker med å utnytte tidligere erfaringer for å se framover  Eksekutive funksjoner kan koples til begrepet ’internal locus of control’ - opplevelsen av å ha innflytelse på egen hverdag  ’external locus of control’ kan føre til opplevelse av egen ineffektivitet, lavt selvbilde, og evt angst og depressive reaksjoner

4 Eksekutive funksjoner Thomas E. Browns inndeling Aktivering Fokus Innsats Følelser Minne Handling Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen Organisere Prioritere Komme i gang Tidsbegrep Fokusere Holde på og endre oppm.het Avledbar Distraksjon Opprettholde innsats og arbeid over tid Regulere våkenhet og søvn Takle og regulere følelser Sette følelser i perspektiv, de ’overtar’ tankene Arbeids- og kortids- minne Hente fram lagret kunnskap Regulere handling Impulsivitet Oversikt over situasjonen

5 Executive Networks

6  Emotional impulsiveness – Poor Inhibition  Poor inhibition of inappropriate behavior related to strong emotions  Low frustration tolerance, impatient  Quick to anger and become hostile  Greater emotional excitability, reactivity, & raw expression If Emotional Self-Regulation is Deficient in ADHD, What Would We Expect? (Russel Barcley 2013)

7  Difficulties self-regulating (moderating) emotional reactions to evocative events  Deficient in effortful, cognitive “top-down” regulation of induced emotions (self-soothing, refocusing attention, distraction, etc.)  Difficulties inducing positive, more acceptable mood states (i.e. cognitive re-appraisal, proactive situation selection/modification)  Impaired self-motivation and activation (arousal) when needed to support goal-directed action Barkley, R. A. (1997/2001) ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Barkley, R. A. (2010). Deficient emotional self-regulation is a core component of ADHD. Journal of ADHD and Related Disorders, 1, 3-57.


Laste ned ppt "Emnekurs fastleger 020414 Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google