Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mat, måltider og følelser. Forberedelse •Mat er ikke en enkel hendelse av spiselige ting som tygges og svelges •Mat er kultur, tradisjon, følelser, vaner,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mat, måltider og følelser. Forberedelse •Mat er ikke en enkel hendelse av spiselige ting som tygges og svelges •Mat er kultur, tradisjon, følelser, vaner,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mat, måltider og følelser

2 Forberedelse •Mat er ikke en enkel hendelse av spiselige ting som tygges og svelges •Mat er kultur, tradisjon, følelser, vaner, kompliserte biologiske prosesser

3 Mat, måltid og følelser •Sult/metthet •Overspising •Måltider – glede/konflikt •Kresne spisere •Småspising •Tid

4 Sult/metthet •Når vi spiser strekkes mageveggen, dette sender et signal til hjernen som sier du er mett •Det tar ca 20 min fra du begynner å spise til magen registrerer metthet – spiser du raskt får ikke magen tid til å registrere inntaket •DERFOR:

5 Sult/metthet •Måltid må vare minst 20 min •Ta tid til å kjenne etter om du /barnet er mett før dere forsyner dere på nytt •Spis saktere – nyt maten, snakk om den, bevisstgjør hva dere spiser – ikke MAS

6 Sult og metthet •Hva er forskjellen på å være sulten og å ha lyst på mat? •Tren på å kjenne og bevisstgjøre følelsen av sult, metthet og lyst. •Tilby noe sunt for å stille sulten – da begrenser du ikke matinntaket men bestemmer balansen av ”drivstoff”

7 Sult – en vanskelig følelse •Sultfølelsen likner på engstelse/uro/nervøs •Engstelig for å bli sulten? – passer på å spise i tilfelle man blir sulten – ikke når man er sulten. Lager ekstra mat i tilfelle det ikke er nok •Spiser når man er engstelig/urolig •Spise når du kjeder deg? •Kan følelsen være noe annet?

8 Mett – en god følelse •Metthetsfølelsen er tilfredsstillelse •Den demper uro - gjør deg rolig, søvnig og slapp •Finn andre aktiviteter som gir deg det samme – ringe en venn, drive med hobbyen din, til lysten på mat har gått over

9 Overspising •Serveres dobbel porsjon til barn spiser de over 70% mer enn de ellers ville gjort og følt seg mette – dvs du kan spise og føle deg mett på en mindre porsjon enn du tror •Større porsjoner gjør at du ignorerer metthetsfølelsen og spiser mer enn du trenger DERFOR:

10 Overspising •Velg mindre tallerken – eller del porsjonen i to og forsyn deg to ganger •Fjern fristelser som store porsjoner, mat på bordet, rester etter måltid •Forsyne seg igjen? Ikke bare godbiter!

11 Overspising •Distraksjon mens du spiser gjør at man spiser mer! •Spiser du foran TV, data, bok registrerer du ikke metthetsfølelsen før du er ”overmett” •DERFOR: Mat tilhører måltidet, TV, data kommer etterpå

12 Måltider •La hele familien spise det samme •Spis sammen og hold måltidene atskilt fra andre aktiviteter som fjerner fokus fra måltidet (TV, data, stress, lekser, lesing) •Det er lov å la mat ligge igjen! •Lag mat sammen •Rydd bort maten og kast med en gang måltidet er over

13 Måltider •Sitt til bords under måltidene. •Spis sakte og tygg godt •Lag mindre middag for å unngå rester •Ta ikke med kjeler til bordet, forsyn heller hele familien direkte fra kjeler på komfyren •Én middagsporsjon er nok, eventuelt fordelt på to mindre porsjoner

14 Måltidsrytme

15 Tallerkenmodell

16 Metabolisme •Har barnet en saktere metabolisme? •Det er ekstremt sjeldent og ville hatt flere andre symptomer •Er barnet heller en rolig type?

17 Kresne spisere •Smak er både individuelt og tillært •Smak er i endring hele livet •Det tar ca smaker før man blir vant til ny smak. •Sjokoladepålegg er bedre enn ingenting •Er du sulten er du sulten nok til sunn mat

18 Småspising •Kalorier man ikke legger merke til •”gressere” •Kostdagbok •Er det behov for mellommåltid eller forskyvning av måltider?

19 Praktiske tips for kostholdet •Spis frokost •Planlegg matinnkjøp •Sørg for at sunn mat er tilgjengelig •De voksne bør være gode eksempler for barna •Ikke bruk mat som trøst eller belønning •Server rå/kokte grønnsaker eller salat til de fleste måltider

20 Mat er viktig •Derfor fortjener det tid og planlegging! •Tid til å spise i ro, foreberede og handle •Planlegg middager og måltider fremover ca en uke om gangen


Laste ned ppt "Mat, måltider og følelser. Forberedelse •Mat er ikke en enkel hendelse av spiselige ting som tygges og svelges •Mat er kultur, tradisjon, følelser, vaner,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google