Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Har RiksTV endret tv-markedet i Norge? Samferdselsdepartementets presseseminar Trondheim, 24. og 25. april 2008 Espen Thorsby Adm.dir i RiksTV.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Har RiksTV endret tv-markedet i Norge? Samferdselsdepartementets presseseminar Trondheim, 24. og 25. april 2008 Espen Thorsby Adm.dir i RiksTV."— Utskrift av presentasjonen:

1 Har RiksTV endret tv-markedet i Norge? Samferdselsdepartementets presseseminar Trondheim, 24. og 25. april 2008 Espen Thorsby Adm.dir i RiksTV

2 / 2 Agenda 1.Hvor vellykket har teknologiskiftet vært så langt? 2.Hva slags betydning har RiksTV hatt for konkurransen i tv-markedet? 3.Hvordan skal RiksTV klare å være konkurransedyktig på sikt?

3 / 3 Erfaringer fra analog slukking i Rogaland

4 / 4 Slukking i Rogaland var ny verdensrekord  Rogalendingene fikk bare et halvt år på seg fra lansering av digitalt bakkenett til slukking av det analoge nettet  Dette skapte behov for massive informasjonstiltak fra Norges televisjon, RiksTV, NRK, TV 2, Medietilsynet og en rekke andre  Informasjonen nådde fram. Kunnskapen om overgangen blant antennebrukere i Rogaland ble målt til hele 97 prosent  Rogalendingene handlet i tide. Det oppsto aldri køer eller panikk  Fasit er at dette gikk over all forventning - og mye bedre enn ved første analoge slukking i Sverige  Det ble nesten ikke svarte skjermer i Rogaland

5 / 5 Selv forbrukermyndighetene gir ros i etterkant ”– Jeg kan faktisk ikke se at vi har fått en eneste henvendelse” Bjørn Erik Thon, forbrukerombud

6 / 6 Svært få hadde behov for hjelp  Det var rikelig med mottakere tilgjengelig hos våre 70 forhandlere i Rogaland  Under 1 prosent av våre kunder har bestilt installasjonshjelp  Det var nesten ikke økning i antall henvendelser til informasjonstelefonen eller vårt kundesenter i forbindelse med analog slukking  NRK og TV 2 fikk nesten ingen henvendelser  Det store flertallet handlet i god tid

7 / 7 Mediene utropte RiksTV til vinner

8 / 8 Fasit for Rogaland Antall husstander i Rogaland som bare bruker vanlig antenne * RiksTV-kunder i Rogaland til nå: * Kilde: SSB statistikkbank 2007 og Gallup multimediaundersøkelse, ca intervjuer

9 / 9 RiksTV har skapt økt konkurranse og valgfrihet

10 / 10 RiksTV har så langt vært en suksess 7 måneder kunder

11 / 11 Tilgjengelighet er en viktig grunn til vår suksess  RiksTV er trådløst og tilgjengelig nesten over alt –98 prosent av husstandene –87 prosent av hyttene –Hele kysten –Nesten alle campingplasser  Vi har mer enn 900 forhandlere over hele landet –Alle de store elektronikk-kjedene –Frittstående forhandlere  Vi dekker allerede mer enn 80 prosent av landets husstander.  I høst er utbyggingen ferdig i hele landet

12 / 12 Dessuten har vi truffet godt med kanaltilbudet

13 / 13 Vi gir også forbrukerne flere valg på utstyrssiden  Det er etablert en godkjenningsordning for å sikre forbrukerne utstyr som fungerer  Alt godkjent utstyr er klart for HDTV  Det er allerede mye utstyr å velge mellom: –5 basismottakere fra Sagem, Grundig, Thomsen og Triax –9 flatskjermer med innebygd mottaker (IDTV) fra Sony –En mottaker for digital tekst-tv fra Grundig  Flere produsenter har nå mottakere og IDTV inne til godkjenning  Den første PVR-mottakeren kommer i løpet av våren  RiksTV jobber med løsninger for mediesenter-pc

14 / 14 RiksTV har bidratt til et vesentlig endret tv-markedet  Viasat og Canal Digital har ”byttet” kanaler  Viasat og Canal Digital har lansert nye, mindre tv-pakker til lavere pris og lagt til flere nye HD kanaler  Flere nye norske kanaler er etablert på grunn av det digitale bakkenettet  Tv-distribusjon har fått betydelig medieoppmerksomhet, med mye forbrukerjournalistikk om tilbudene folk nå kan velge mellom  Den store vinneren er tv-seerne!

15 / 15 Konkurransen har aldri fungert bedre

16 / 16 Konkurransen har aldri fungert bedre

17 / 17 Før RiksTV ble lansert var det….  Mindre konkurranse  Mindre valgfrihet  Større kanalpakker  Høyere priser  Lite produktutvikling og innovasjon  Flere eksklusivitetsavtaler Det er viktig for markedet at RiksTV er konkurransedyktig

18 / 18 Vår konkurranse- kraft i fremtiden

19 / 19 Vil vi klare å være konkurransekraftige i fremtiden?  Mye avhenger av oss selv, men vi er også veldig avhengig av myndighetene  Vi trenger mer kapasitet for å opprettholde tilbudet og få plass til nye nisjekanaler og HDTV Antall kanaler eks. NRK-kanalene

20 / 20 Get gjør narr av kapasiteten vår Illustrasjon fra Gets presentasjon på deres presse- konferanse 06. mars 2008

21 / 21 Et HD skrekkscenario  I dag har vi bare kanaler i standarddefinisjon (SD)

22 / 22 Et HD skrekkscenario  Skulle de største norske kanalene blitt sendt i HD- kvalitet i det digitale bakkenettet nå…

23 / 23 Et HD skrekkscenario  …så måtte vi samtidig tatt ut 10 vanlige kanaler  Da hadde vi vært out of business

24 / 24 Det er heldigvis ikke så helsvart  Både bakkenettet og alt RiksTV godkjent mottaksutstyr er klart for HDTV.  NRK skal teste HD-sendinger i bakkenettet allerede i august. Da skal åpningssermonien fra OL i Beijing sendes i HD  Det tar fortsatt flere år før de største tv-kanalene i Norge går over til HD- sendinger. Vi tror HDTV først kommer for fullt i  Det skjer en utvikling på komprimeringsstandard som gjør at det blir plass til mer innhold i bakkenettet etter hvert  Uansett, HDTV på mer enn NRK vil kreve at RiksTV får mer kapasitet!

25 / 25 Hvor mye kapasitet skal RiksTV få? (det avhenger av myndighetene)  NTV disponerer etter konsesjonen fem riksdekkende signalpakker for fjernsyn.  Tre av disse er allerede i bruk, de siste to (signalpakke 4 og 5) tas i bruk i 2010  NRK og TV 2 skal disponere hver sin signalpakke etter I tillegg er NTV i konsesjonen forpliktet til å tilby kapasitet til en ny operatør fra 2010  Konsesjonen sier ikke noe om hvor mye kapasitet den nye aktøren skal få  PT innfortolker imidlertid at den nye aktøren må kunne konkurrere med hele RiksTVs innholdstilbud; ”For å tiltrekke seg abonnenter i konkurranse med RiksTV, legger PT til grunn at en ny betal-TV-aktør som et minimum må kunne tilby en grunnpakke tilsvarende Rikspakken, og eventuelt en plusspakke”  Deles kapasiteten slik PT legger opp til må sannsynligvis RiksTV redusere sitt tilbud og kan ikke forbedre det med flere nisjekanaler og HDTV slik konkurransen vil kreve  RiksTV vil også få mindre handlingsrom og vil i mindre grad kunne bidra med innovasjon og produktforbedringer til forbrukernes beste  Den nye aktøren vil være like hemmet som RiksTV, hvis den ikke også disponerer en annen plattform…….

26 / 26 Konkurransen mellom plattformene er det viktigste  Konsekvensen er derfor at vi med denne modellen sannsynligvis får to aktører på bakkenettet som ikke vil være konkurransedyktige  Det er uheldig for plattformen og for de forbrukerne som er knyttet til den  I tillegg reduseres konkurransen i markedet  Dette mener vi ikke er i tråd med formålet med konsesjonen, som blant annet var å øke konkurransen i TV-markedet. Vi mener derfor PT tolker konsesjonen feil på dette punktet  Bakkenettet er ikke et eget marked. Vi konkurrerer ”head on” med både satellitt og kabel  Det har våre første 7 måneder i markedet klart bevist  Det er derfor ikke konkurransen i bakkenettet som er viktig for forbrukerne, men konkurransen mellom bakkenettet og de andre plattformene.  Skal en få slik konkurranse må operatørene i bakkenettet ha nok kapasitet. Det får de ikke med PTs modell.  Besluttes det å dele kapasiteten slik PT legger opp til, må hele den digitale dividenden tildeles de to bakkenettoperatørene hvis konkurransen i markedet skal opprettholdes. Da går hele dividenden til TV formål, noe som kanskje heller ikke er ønskelig

27 / 27 Oppsummering  Etableringen av RiksTV har allerede styrket konkurransen betydelig til fordel for forbrukerne  For at disse fordelene skal opprettholdes, må bakkenettet være konkurransedyktig på sikt  RiksTV må sikres tilgang til tilstrekkelig kapasitet i bakkenettet for fortsatt å være en levedyktig konkurrent til de andre distribusjonsplattformene  RiksTV er utsatt for sterk konkurranse. Håndhevelsen av konsesjonsvilkårene, må ta hensyn til dette. Myndighetene må være mer opptatt av konkurranse i tv-markedet enn konkurranse innenfor bakkenettet  Overgangen til HD og krav om flere nisjekanaler gjør kapasitetsspørsmålet enda mer kritisk


Laste ned ppt "Har RiksTV endret tv-markedet i Norge? Samferdselsdepartementets presseseminar Trondheim, 24. og 25. april 2008 Espen Thorsby Adm.dir i RiksTV."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google