Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Integrerende pedagogikk Spørsmålsmetoden Fordeling og frister Grupper og NGT Prosessarbeid: Bion | Kelly Samarbeid Joharivinduet DET og MØVK Firefeltstabell.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Integrerende pedagogikk Spørsmålsmetoden Fordeling og frister Grupper og NGT Prosessarbeid: Bion | Kelly Samarbeid Joharivinduet DET og MØVK Firefeltstabell."— Utskrift av presentasjonen:

1 Integrerende pedagogikk Spørsmålsmetoden Fordeling og frister Grupper og NGT Prosessarbeid: Bion | Kelly Samarbeid Joharivinduet DET og MØVK Firefeltstabell

2 NGT-teknikk • NGT-teknikk [Nominal Group Technique] for en arbeidsgruppe • Velg ordstyrer • Velg sekretær • Ordstyreren presenterer problemet og ber ALLE komme med idéer. Det er ingen krav til viktighet/systematikk o.l. (1-5 min tenketid) • Ordstyreren sender ordet rundt. For hver runde gis KUN ett forlag per deltaker. Det er lov å si "pass". • Sekretæren noterer alle forslagene på en flipover, nummerert fra 1 og oppover • La rundene fortsette til ingen har flere forslag = alle har sagt pass i siste runde • Forslagene skal ordnes i naturlige grupper. Bruk tallene (f. eks. forslag nr. 1, 10, 22 og 25 hører sammen) • Sekretæren, eller andre frivillige, renskriver listene på nye ark. Disse skal bringes med og presenteres i plenum. • Fordel arbeidet, dvs. idé/problemlistene, innad i gruppen, gjerne 2 eller 3 sammen, og sett et tidspunkt/dato når svarene skal leveres og diskuteres i samlet gruppe • Ordstyreren og sekretæren sørger for at de enkelte delene blir satt naturlig sammen som en rapport/besvarelse.

3 Bion og Kelly • 0.html 0.html • on.html on.html

4 Joharivinduet og Samarbeid • • Samarbeid: Meningsutveksling + delaktighet  tilvenning, kollegialitet og sameksistens

5 Spørsmålsmetoden • 1) Klassen deles i grupper (4 studenter per gruppe). • 2) Hvar gruppe får sitt kapittel i pensum. • 3) Kapitlene deles ut i begynnelsen av semesteret. • 4) Gruppen leser kapitlet og noterer/understreker viktige momenter. • 5) Sammen formulerer gruppemedlemmene spørsmål basert på momentene (fra 1 til 4 spørsmål). • 6) Sidehenvisning skal skrives foran hvert spørsmål slik: [Se, side 150] • 7) Gruppen skal svare på ett av spørsmålene. • 8) Spørsmålene gjøres tilgjengelige for gruppemedlemmene.

6 DET og MØVK Tankestadier ifølge Ibn Khaldun • Differensiering • Eksperimentering • Teoridannelse • • MØVK: – Makt, Økonomi (tap/vinning), virksomhets/aktivitet og Kunnskap/viten.

7 K-trappa


Laste ned ppt "Integrerende pedagogikk Spørsmålsmetoden Fordeling og frister Grupper og NGT Prosessarbeid: Bion | Kelly Samarbeid Joharivinduet DET og MØVK Firefeltstabell."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google