Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertVigdis Evensen Endret for 9 år siden
1
Materialadministrasjon SIF8076 Planlegging og drift at IT-systemer Anders Christensen, IDI
2
Oversikt over utstyr Hvor er utstyret på en gitt faktura? Hvilket utstyr har vært reparert? Hvilket utstyr har hvor lang levetid? Hvor står alt utstyret? Hva er på reparasjon/utlån? Hvem er ansvarlig for hva?
3
Gitt en faktura... 1. Revisjon – hvordan er pengene brukt. 2. Dokumentasjon – vise at utstyret er en eget. Faktura Utstyr Revisor Økonomer Internktrl Tyveri Gjenbruk Garanti
4
Midler for oversikt Nettverkskort – fra switch’er Strekkodemerking – på bokser Serienummer – på alle komponenter Brennmerking – mot tyveri Inventory – automatisk innsamlet Databaser – manuelt oppdatert Elektronisk – via brikker
5
Viktig å kunne svare på 1. Hva er typisk kostnad for ulike varianter av utstyr? 2. Hva er feilrate for utstyrstyper? 3. Hvilket utstyr kan gjenbrukes? 4. Hvor mye av utstyret er overkill? 5. Har vi nok lisenser (for få, for mange)
6
Levetidskostnader (TCO) Innkjøpskost/levetid Personellkostnader Reservedeler Overkapasitet Brukt rekvisita HW-oppgraderinger SW-oppgraderinger Nettverkskostnader Tjenerkostnader Strøm/kjøling Opplæring Egenadministrasjon Ergonomiske kostn. Arealkostnader
7
Eksempler på TCO Typisk org: $7251 pr desktop pr år [Kauffman] Høyeste: $12-15.000 pr år (finansanlytikere og valutahandlere) [Kauffman] NTNU NOK 8-12.000++ pr år (IDI)
8
Reservedelsstrategi + Kort TTR + Lavere transportkostnader – Lagerkostnader – Restlagre – Fall i pris/ytelse – Høyere forbruk JIT- innkjøp Minimale lagre Opprette og vedlikeholde et lager av alle relevante reservedeler.
9
Garantistrategi + Det er ”gratis” + Klare ansvarsforhold + Maskinen uten bindering + Teknisk standard – Må ”bevise” feilene – Standard reparasjonstid – Velger ikke reservedeler Kjøp utstyr som har lang garantitid med rask respons for alt utstyr
10
Lagerhold Registrering av uttak Kvitt deg med defekte deler Minimaliser størrelsen på lageret Evt legg gjenbrukbare deler på lager, men test dem først Utnevn en eneveldig lagersjef
11
Avhending av utstyr Det kan være dyrt å selge! • Garantiansvar • Fakturering • Annonsering Datautstyr er spesialavfall • Husk at utstyret er merket! • Pris: 80 kr/kg (?)
12
Innkjøp – ta vare på 1. Kontakt med bruker 2. Tilbud (helst flere) 3. Bestilling – skriftlig 4. Ordrebekreftelse – med lev.dato 5. Fraktbrev ved levering 6. Pakkseddel med vareliste – sjekk! 7. Alle serienumre etc 8. Faktura 9. Listeskoder og betingelser
13
... og ikke glem... Merkantile momenter 1. Fraktutgifter 2. Gebyrer 3. Tollutgifter 4. Merverdiavgift (!) 5. Miljøavgift 6. Faktureringsgebyr 7. Ditt referansenr Tekniske momenter 1. Kabler 2. Batterier 3. Rekvisita 4. Distr.media 5. Dokumentasjon 6. Tomme media 7. Vedlikeholdsavtaler
14
Selgere og andre rare dyr... Utnytter din iboende høflighet Tåkelegger egne kostnader Eksperter i å avslutte salg Advarsel: leverandørkjeder Er alltid villige til å selge Faresignal: hyppig bytte av arb.giver
15
Modeller for PC-kjøp 1. Abonnere på det utstyret som en produsent kan levere (Dell, Compaq) 2. Kjøpe ferdigbygde PC-er med standard tredjepartskomponenter (Hatelco, Mips) 3. Kjøpe deler og bygge PC-ene selv 4. (Kjøpe en-og-en hos til enhver tid ”billigste” leverandør)
16
Tåkelegging av kostnader Bundling av ekstra varer, så som kurs, support, opplæring, installasjon Ekstragebyrer for f.eks transport Med eller uten MVA? Utdragning i tid? ’Fiktive’ goder du aldri får benyttet Sære betalingsordninger
17
Variantbegrensning Objektive brukerbehov Variasjon Utstyrsvarianter Subjektive brukerbehov Antall ulike systemer Kompetanse- behov Ombytt- barhet Reservedeler Skjult agenda? Varantbegrensning vs tilpassning?
18
To måter å få til variantbegrensning Tvungen • Bruk pisken! • Planlegges i forkant • Funderes hos ledelsen • Må være klart for alle i org • Må håndheves! Frivillig • Bruk gulrota • La dem selv betale • Annonser/lokk med de OK løsningene • Aksepter at ikke alle er med. • Hold statistikk
19
Reklamasjon Avklar garanti på forhånd Ha papirene i orden Forlang skikkelig support Ved innsending: ta vare på fraktbrev! Ta tiden på dem Ha oversikt over hva som er til rep Klag ved systematiske typefeil
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.