Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering."— Utskrift av presentasjonen:

1 INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering Klikkpris – hvorfor ikke.

2 ANALYSE - Hva har vi av skrivere? - Hva koster disse skrivere i drift. - Hvilke skrivere trenger vi fremover. Personlig. Arbeidsgrupper. Avdelingskontorer. - Hva koster nye skrivere basert på tidligere trykkevolum. - Tekniske krav. 1.Lag en oversikt. 2.Hvor mye har den enkelte skriver produsert. 3.Sette opp en pris per kopi oversikt. 4.Status gamle skriver. 5.Verdi gamle skrivere i bruktmarkedet. 6.Hvilke behov har vi videre fremover. 7.Vurdere brukerbehov. 8.Farge vs. Mono m.m.

3 KJØP / LEIE - Kjøp av skrivere. - Leie av skrivere. 1.Kjøp skriver binder opp kapital. 2.Man eier utstyret. 3.Leie unngår å binde kapital. 4.Gir god kontroll med kostnader.

4 GARANTI - 24 måneders garanti color laserskrivere. - 36 måneders garanti mono laserskrivere. Dekker: Fri utrykning, timepris og tekniske deler. Erstatningsskriver ved utbedringer som ikke kan gjøres på stedet. Responstid – en arbeidsdag. Depot med overnatt levering. 1.Slipper å inngå smør på flesk driftsavtaler. 2.Full kontroll teknisk kostnader 24/36mnd. 3.Inkludert driftsavtale.

5 DRIFTSAVTALE 60-24=36 måneder color laserskrivere. 60-36=24 måneder mono laserskrivere. Dekker: Fri utrykning, timepris og tekniske deler. Erstatningsskriver ved utbedringer som ikke kan gjøres på stedet. Responstid – en arbeidsdag. Depot med overnatt levering. Fast månedsbeløp alle eller utvalgte modeller. Årlig preventiv vedlikehold rens/overhaling. 1.Unngår smør på flesk avtale fra starten av. 2.Sikrer kontroll med skrivere når slitasjene begynner å melde seg. 3.Sikrer god oversikt driftskostnadene. 4.Timepris + dele avtale kan inngås istedenfor driftsavtale.

6 ORGANISERING/SUPPORT - Alle skrivere blir merket med unikt loggnummer. - Alle aktiviteter utført blir loggført. - Rapporter utarbeides etter behov. Support: Bruker eller IT avdeling melder inn per telefon eller e-post/hjemmeside. Unikt loggnummer oppgis. Bruker kontaktes per telefon ved enkle problemer. PRINTER omorganiserer tekniker/bil i nærhet. 1.Bedriften kan overlate til bruker å melde inn. 2.Skriver påført etikett med loggnummer sikrer at PRINTER kommer med rett ny skriver m.m.

7 REKVISITA - Pris rekvisita inngås separat. - PRINTER etterfyller rekvisita etter avtale. - Bruker sender bestilling fortløpende etter behov. - Skrivere merkes med varenummer tonerkassett. - Kompatible vs. fabrikkny. 1.PRINTER må til enhver tid være konkurransedyktig på pris. 2.Regelmessige intervaller. 3.Samlefaktura en gang per måned. 4.Gjøre det enkelt for bruker å finne rette tonerkassett.

8 FLEKSIBILITET - Skrivere kjøp/leie kan byttes ut fortløpende - Skrivere kan oppgraderes etter behov. - Skrivere kan omorganiseres internt. 1.Bruktverdi beregnes og PRINTER kjøper tilbake skriver. 2.Leieskriver tas i retur av PRINTER. Ny plasseres ut ette avtale. 3.Plassering som gir laveste pris per kopi etter print volum.

9 TRYKKEØKONOMI - Velge skrivere som gir den laveste pris per kopi i forhold til bruk/plassering. - Regelmessige analyser rett bruk skrivere. - Finne en god kombinasjon color/mono. 1.Jo større skrivere jo lavere pris. 2.Analysere endringer i bruken av laserskrivere. 3.Fortsatt skrives det ut over 80% sort/hvit.

10 Verdi brukte laserskrivere - Vi gir en pris ved utskriftning til nytt. - Dette betales direkte til bedriften. - Bedriften kan støtte Raftohuset i Bergen. Vi gir avtale beløp på vegne av bedriften som støtte til Raftohusets arbeide. 1.Eldre HP skrivere har fortsatt en verdi i et bruktmarked. 2.Beløp kan gå til et godt formål.

11 Finansiering - PRINTER. - Finansieringsselskap ved et større antall. 1.PRINTER eller finansieringsselskap gir et tilbud

12 Klikkpris avtaler – hvorfor ikke! 1.Ting man ikke tenker over. 2.Alle selger på klikkpris for å binde deg i en pris per kopi. 3.Flere skrivere tilpasset ulike brukerbehov vil gi bedre løsninger enn sentraliserte løsninger. Kopibransjen selger alltid inn kopimaskiner med en tilhørende klikkpris - avtale. Denne kan du enkelt selge bort ved å benytte argumentene under. Legg spesielt merke til argumentet rundt klikkpris på farge. Og husk også, at kopibransjen ikke kan selge produktene sine uten klikkpris - avtale. Klikkpris er oversiktlig, men kan ofte være dyrt. Man binder seg opp til et estimert print- /kopivolum og ender ofte opp med å betale for rekvisita man ikke bruker. Eksempel: Klikkpris på 5 øre per side ved et volum på 100.000 sider per år. Men om man i realiteten skriver mindre, f.eks. kun 50.000 sider per år, betaler man egentlig en klikkpris på 10 øre per side. Altså det dobbelte per side! En klikkpris kalkyle inneholder beregning for estimert Print volum ved 5% toner dekning på arket. Man sier gjerne at klikkprisen er den samme uansett dekningsgrad. Dette kan man gjøre fordi man vet fra statistikk gjennom mange år, at dekningsgraden egentlig ligger på kun 3,3% i gjennomsnitt. Det vil si, at man som kunde betaler for 50% mer rekvisita enn man bruker! Klikkpris på farge er atskillig dyrere enn klikkpris på s/h. Klikkpris vil typisk være f.eks. 5 øre per side s/h og 1 krone per side farge. Tenk deg at man skriver ut et dokument som kun inneholder tekst. I den teksten ligger det en Internett - link, som automatisk blir farget blå. Når dokumentet så skrives ut på en fargekopieringsmaskin, vil denne siden havne i maskinens telleverk som en fargeside. Det betyr at kunden skal betale 1 krone for siden, som egentlig har en reell kostnad på kun 3 øre. Toner kommer med skriveren. HP gir med en 100% full tonerkassett som skriver nesten 40.000 sider, avhengig av valgt modell. Ved klikkbelastning betaler man også for de 40.000 første sidene, som jo egentlig er gratis! Service og support fra HP er uavhengig av print volum. Man kjøper HP CarePack sammen med produktet. Da er reservedeler, tekniker, respons-, reise- og arbeidstid inkludert, og man er sikret mot overraskende ekstrakostnader. Den eneste variable kostnaden er rekvisita. Og kjøper man rekvisita etter behov, kommer man ut med den desidert billigste løsningen. PRINTER anbefaler at man inngår driftsavtale etter 24/36 måneder når PRINTER ny garanti utgår OG kun kjøper inn rekvisita etter behov. Her har man da mulighet til å orientere seg etter laveste pris i markedet og ikke bundet til kun en leverandør. PRINTER må derfor være konkurransedyktig hele veien.


Laste ned ppt "INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google