Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Per R. Bodin Dynamisk Posisjonering (DP) Brukes av offshore fartøyer Og andre fartøyer Særlig innen offshoere oljeindustrien.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Per R. Bodin Dynamisk Posisjonering (DP) Brukes av offshore fartøyer Og andre fartøyer Særlig innen offshoere oljeindustrien."— Utskrift av presentasjonen:

1 Per R. Bodin Dynamisk Posisjonering (DP) Brukes av offshore fartøyer Og andre fartøyer Særlig innen offshoere oljeindustrien

2 Per R. Bodin DP fartøyet - og de 6 frihetsgrader •1.1 Generelt •1.2 De 6 frihetsgrader •1.3 Generelt •1.4 Betraktninger omkring frihetsgradene •1.5 Posisjonering •1.6 Generelt •1.7 Hvordan kreftene organiseres •1.8 En tosidig oppgave – og et dilemma •1.9 Om prosedyrer •1.10 Om det å ha oversikt •1.11 Om det å manøvrene •1.12 Om kontrollpanelene

3 Per R. Bodin Operasjonsmodi •2.1 Generelt •2.2 Transferfunksjonen •2.3 Alternativer •2.4 Transfer-prosedyren •2.5 Et OBS! •2.6 Stand By •2.7 Stand By •2.8 Posisjonskontroll •2.9 Programmet-og Joystick •2.10 Headingkontroll med Rotasjons-knapp

4 Per R. Bodin Automatisk kontroll av fartøyet •3.1 Generelt •3.2 Posisjonskontroll •3.3 Present Position •3.4 Indicated Position •3.5 Set Position •3.6 Previous Position

5 Per R. Bodin Headingkontrollen •4.1 Present Heading •4.2 Indicated Heading •4.3 Auto Selected Heading

6 Per R. Bodin Mixed Mode/Auto - manuell •5.1Generelt Global Positioning System (GPS) •6.1Generelt Opsjoner- systemmodi •7.1Generelt

7 Per R. Bodin Autotrack •8.1 Generelt •8.2 Å etablere autotrack •8.3 Parameterne •8.4 Fartøyets hastighet •8.5 Turnradien •8.6 Fartøyets heading •8.9 Turnepunktene

8 Per R. Bodin Praktisk anvendelse •9.1 Generelt •9.2 Stoppe på tracket •9.3 Reversere på tracket •9.4 Flytte tracket sidevegs •9.5 Flexibilitet •9.6 En situasjonsvurdering •9.7 Alarm

9 Per R. Bodin Autosail •10.1 Generelt •10.2 Turnradien •10.3 Fartøyets hastighet •10.4 Om Thrusterne

10 Per R. Bodin 11.Autopilot 12.Follow Sub •12.1 Generelt •12.2 Funksjonen 13.Andre applikasjoner •13.1 Generelt

11 Per R. Bodin DP-fartøyet-de tekniske installasjoner og deres andel i systemet •14.1 Generelt •14.2 Systemets Sammensettning •14.3 Systemkonfigurasjonen Enkelt System •14.4 Redundans Sikkerhet •14.5 Stikkordet var: •14.6 Systemkonfigurasjon Redudant System •14.7 Systemkonfigurasjon Redudans

12 Per R. Bodin Det sentrale Dynamiske Posisjoneringssystem •15.1 Datamaskinene •15.2 Operatørpult •15.3 Det mennesklige element – DP- operatøren

13 Per R. Bodin Thrustere - Fremdriftsmaskiner •16.1 Kraftforsyning •16.2 Likeretter •16.3 inverter •16.4 akumulatorbatteri på 48 V DC 17 Posisjonsreferanse

14 Per R. Bodin Referanse Sensorer •18.1 Vindsensoren •18.2 OBS! •18.3 Gyrokompasset •18.4 VRS •18.5 Dybdesensorer •18.6 Strømmåleren

15 Per R. Bodin Fremdriftsmaskiner - thrustere •19.1 Generelle betraktninger Propelltyper •20.1 Propeller med fast bladvinkel •20.2 Propeller med fast turtall •20.3 Propeller med alternative turtall Thruster typer •21.1 Tunnel thrustere •21.2 Azimuth thrustere •21.3 Ror

16 Per R. Bodin Alternative Thruster Oprasjonsmodi •21.1 Fix Thruster Azimuth Mode •21.2 Fix Thruster Azimuth Mode Væravhengig •21.3 Variabel Thruster Azimuth Mode 22.Synchron – Asynchron ror funksjon 23.Sperresoner 24.Kontrollfunksjoner 24.1 Manuell Veksling 24.2 Diving 24.3 Position Priority 24.4 Emergency Thrust

17 Per R. Bodin 25.Automatisk Veksling 26.Systemets kontroll av thrusterne 27.Panelarrangement •27.1 Thruster Aktiveringspanel •27.2 Diving •27.3 Position Priority •27.4 Emergency Thrust 28. Automatisk Veksling 29. Systemets kontroll av thrusterne 30. Panelarrangement •30.1 Thruster Aktiveringspanel •30.2 Thruster Control Panel

18 Per R. Bodin Krav/Spesifikasjoner •31.1 Hva er enhetens skyvekraft •31.2 Hva er enhetens reaksjonstid •31.3 Hvor nøyaktig

19 Per R. Bodin Posisjons Referanse Systemer (PRS) •32.1 Hydroakustisk Posisjons Referanse (HPR) •32.2 Generelt om systemet •32.3 Systemets enheter og sammensetting •32.4 Control & Display Unit (CDU) •32.5 Send/receive and Control Unit (SRCU) •32.6 Transducer (TD) •32.7 Transponder (TP) •32.8 Funksjonen •32.9 Måleprinsippet

20 Per R. Bodin Artemis •33.1 Generelt •33.2 Funksjon •33.3 Målemetoden •33.4 Avstand. •33.5 Peiling •33.6 Antennekontroll •33.7 Automatisk gjennfinning •33.8 Selective adresse •33.9 Kraftforsyning og Oppstart •33.10 Operering •33.11 Kalibrering av Fix-stasjonen •33.12 Opprettelse av mikrobølgelinken •33.13 Praktisk bruk / begrensninger •33.14 Direkte sikt •33.15 Vinkelbegrensingene/Signalsektorene

21 Per R. Bodin 34.Radar 35.Dip-soner Taut Wire – TW (Stram wire) •36.1 Generelt •36.2 Beskrivelse •36.3 Operering •36.4 Start og innvalg av systemet •36.5 Målemetoden •36.6 Praktisk bruk / Begrensinger

22 Per R. Bodin Reference Sensors •37.1 Generelt •37.2 Vindsensoren •37.3 Viktig ! •37.4 NB 38 Gyro •38.1 Oppgaver: VRS 40 Dybdesensor


Laste ned ppt "Per R. Bodin Dynamisk Posisjonering (DP) Brukes av offshore fartøyer Og andre fartøyer Særlig innen offshoere oljeindustrien."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google