Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon

2 ”TRYSIL HELE ÅRET” Vinter har vi gjestedøgn Sommer har vi gjestedøgn Skal vi beholde de beste må vi kunne tilby helårs arbeidsplasser for flere. - Hva vil komme til Norge innen 10 år ? - Hvilke produkter vil gi volum ? - Hva har vi og hva må utvikles ?

3

4 Sykkelhistorie i Trysil •1992Idrettslaget utgir beskrivelse over 10 ruter. »Merkingen tilsier at du skal være lokalkjent »Det er ingen utenom idrettslagets innerste krets som kjenner til prosjektet »Kartene/boka er ”ulovelig” kopiert i svart/hvitt fra Statens kartverk »Ingen har ansvar for vedlikehold av den enkle merkingen »Opplag fra 1992 (500x – det er fortsatt igjen av dette opplaget) –Resultatet er at Turistkontoret får enkelte irriterte turister som har syklet seg bort •1996Skiutleien investerer i sykler »Minimalt med utleie »Ingen kjenner til at produktet er tilgjengelig »Ingen markedsføring »Ingen ruter som er merket ut over Idrettslagets •1999Sommerprosjektet setter sykkel på dagsorden »3 runder hogges og klargjøres »Litt skilting settes opp »Trysil cykelklubb engasjeres i arbeidet med å kvalitetssikre rundene og sette på vankelighetsgrad. »Produktet markedsføres »HELBOM !!!!!!! Feil merking, for lite merking, for avanserte ruter

5 Sykkelhistorie i Trysil •2004Etter at en studiegruppe var i USA / Kanada i 2002 og så at sykling i ulike varianter var noe som var sterkt voksende ble det besluttet at Trysil skulle bli med på STIN sitt sykkelprosjekt. •2005En overnattingsbedrift overtar syklene som eksister og videreutvikler konseptet sammen med Destinasjon Trysil BA Våren 2005 •Trysil er en av 4 destinasjoner som blir godkjente sykkeldestinasjon. •Sykkel & vandring blir et av 4 hovedsatsningsområder for Trysil på sommer.

6 Trysils satsningsområder 1.Sykkel & vandring 2.Fiske 3.Golf 4.Vannaktiviteter

7 - med satsning må det følge penger •Hvem tjener på sykkel og vandringsproduktet ? –Tilretteleggingen og utviklingen sykkel og turstier er en gode for både for lokalbefolkning, hytteeiere og turister. Destinasjonselskapet tar ansvar for dette som en fellesgode. •Dette er et produkt som alle vil ha, men som det foreløpig ikke er kultur for å betale for.....ennå.!

8 Hva skjedde og hvorfor lyktes vi på 4. forsøk ? •Nye krav •Tips til organisering •Enkelt, men tenk annerledes •Engasjerer flere bedrifter •Midler avsettes til å gjøre et løft som merkes. •Det iverksettes og ikke bare planlegges –skilting, –bilder, –kart, –beskrivelser –nettsider •Nettsider oppgraderes (egne + STIN) –I 2007 også med online pakker og tilbud SYKKEL BLE MORO 

9 Hva har vi gjort •Avtale med taxi (24 / 7) •Avtale med 2 sykkelreperatører •Avtale med overnattingsbedrifter •Avtale om frokostpakke •Avtaler med grunneiere mht skilting •Skilting/merking av en ny løype hvert år •Vedlikeholdsplan (ca 2 dagsverk pr år) •Kart over alle runder •Kartmateriale for lengre turer •Løypebeskrivelse •Utvidelse av sykkelportefølgen for 3.året på rad •Oppgradert nettinfo •Pakker på nett som inkluderer sykkel som –Hovedprodukt –Del av pakke

10 Salg fra forsiden trysil.com

11 Tid – penger - ressurser •Turistkontoret / Destinasjonen besørger –Merkingen –Informasjonen –WEB sidene –Salg av pakker online •Aktørene –Selger hverandre –Investerer i sykkelutstyr –Er verter og leverandører av kvalitetsprodukter

12 Hva tilbyr Trysil i 2008 •7 merkede ruter fra 4 – 49km •4 beskrevne ruter på mer enn 50km •Eget informasjonshefte med beskrivelse og kart over rundene. •30 hybridsykler i ulik str for utleie •2 barneseter •1 trillevogn •I løpet av 2008 skal vi GPS merke alle rundene (avklare system før 1.6) •I løpet av 2008 er alle rundene fargekodemerket iht vanskelighetsgrad •En samlet sykkel og vandringsguide utgis 1.juni •Fra 2009 ser det ut til at Skistar kommer til starte oppbygningen og satsningen av sykling i og rundt Trysilfjellet. »BILDER FRA TRYSIL

13 Bilder er viktig

14

15

16

17

18

19

20

21

22 Takk for meg Jan Hatten Destinasjon Trysil BA


Laste ned ppt "Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google