Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon Spørreundersøkelse Domstein Måløy ble brukt som case i dr.gradskurs på BI Teori: “Developing Relationships in Business Networks” red. Håkansson & Snehota (1995). Forklarer forhold mellom bedrifter ut fra interaksjon mellom aktiviteter, ressurser og aktører. Fokus i caset: produktutvikling, emballasjedesign, produksjon og innkjøp/salg. Samtaler med ulike aktører. Det ble utført 25 intervjuer med kunder i tre Coop butikker. Å få oversikt over meninger forbrukere har til emballasjen til frosne fiskeprodukter. Resultatene skulle gi en indikasjon på forbedringspotensialet til emballasje og produkt. Søk og kartlegging av tilgjengelig informasjon rundt frosne fiskeprodukter. Lite kvalitatativ informasjon tilgjengelig.

2 emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje design/optimaliserings-prosess Verdikjede- analyse Strategisk analyse Spørre- undersøkelse Nettverks- analyse (intervjuer) Potensiale for optimalisering Velge og dokumentere optimale løsninger PU og design prosesser i dag Utgangspunkt og rammer Forbruker- informasjon Sammenheng mellom analysene Mulige endringer Kriterier Optimaliserings kriterier Dokumentasjon Kriterier Krav og kriterier Emballasje ideer

3 emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Verdikjeden: Domstein - Coop fiskebåt produksjon salgs- avdeling handels- kjede dagligvare butikk Domstein ASA Coop NKL BA fiske- salgslag. filet- ering pakk -ing BEVISSTHET TID / TEMP TILGJENGELIGHET / BRAND

4 emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Fryseren Funksjonelle utfordringer: lys/rim, ulik d/b/h, ryddighet osv Space management avgjør i stor grad hvilke emballasjer som godtas Fryser eller fryseskap er utsalgssted Lite oppmerksomhet, derfor lite tid til å formidle informasjon og kunnskap Omsetningshastighet fra frysedisk er viktig for optimalisering av emballasjen Enghav 2 uker Coop 1-2 uker ? LOINS?

5 emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Forbrukerinformasjon I Norge (2000) utgjorde fisk og skalldyr ca. 5 % av samlet innkjøpsverdi av dagligvarer (ca tonn / ca. 4,1 mrd. kr). I tillegg kommer selv-fisket fisk og fisk fått i gave. Markedsleder ’Findus Gammeldags Fiskegrateng’, salg fra butikk 59 mill NOK For frosne torskefileer har både kronepåslag til mellom- og butikkledd, og butikkpris vært stabil, mens fiskers kronepåslag har økt En trend mot høye priser på fersk fisk fisk ”flytter” kunder over i frysediskene Varekategoriens andel av private labels er 3,9% Menn i alderen og år år spiser mest fisk (hhv 91 og 92 g/d) ”Mange kvinner synes det er vanskelig å lage variert mat av fisk. Manglende kunnskap og negative holdninger til fisk blir barrierer mot å servere fisk, og gir kvinner dårlig samvittighet når de serverer fiskefingre som ’er bedre enn ingenting” Frossenfisk anses av mange som hverdagsmat.

6 emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Spørreundersøkelse Det var lite aktivitet rundt frysediskene Pris er avgjørende Frossenfisk er hverdagsmat De fleste mente fisk er lett å tilberede, blant annet fordi det tar kort tid De fleste koker eller steker fisken. Andre tilberedningsmetoder som ble nevnt er: gryte, mikrobølgeovn, form i ovnen og grilling. De som er glad i fisk, spiser oftere og mere fisk Flertallet synes produktene har passe størrelse Det er en tendens til at de som spiser fisk ofte ønsker større pakninger. Mens de som spiser fisk sjelden, ønsker mindre pakninger. Noen kommenterte at det var for lite fisk i forhold til størrelsen på emballasjen og at de derfor føler seg litt lurt. Det kan virke som mange er likegyldige eller fornøyd med produktene: emballasjen er passe, fisken er til hverdags, osv Troverdighet og ærlighet er viktig i forhold til produkt og emballasje

7 emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Konklusjoner strategianalyse Det er ingen klar sammenheng mellom utpris butikk i forhold til kostnader, pris ut fra Domstein eller emballasjeeffektivitet. Det kan virke som produsent kjenner produksjon og handelsleddet kjenner forbrukerkrav. Derfor bør de samarbeide i produktutviklingsprosesser. Emballasje bør ses som en viktig ressurs. Emballasjen er avgjørende for at forbrukere skal oppfatte fisken som en merket vare. Med kontroll over store deler av verdikjeden kan krav om sporbarhet oppfylles mer troverdig. I videre arbeid er det viktig å avdekke hva forbrukerne er villig til å betale for.

8 emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Emballasjeprodusentene Innkjøpskostnadene for emballasje er lave, men emballasjeprodusentene kan hjelpe produsenter med å •redusere pakkekostnadene, •svinn i pakking, •utvikle mer effektive løsninger (fyllingsgrad, material, energi, salgsvennlighet) og •utvikle mer fleksible emballasjeløsninger (størrelse, grafikk osv).


Laste ned ppt "Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google