Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VELDIG GREIT Å. STUP BESTÅR AV 5 DELER: 1. SATS 2. ROTASJONSIMPULS 3. LUFTFERDEN 4. LINE UPS 5. NEDSLAG.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VELDIG GREIT Å. STUP BESTÅR AV 5 DELER: 1. SATS 2. ROTASJONSIMPULS 3. LUFTFERDEN 4. LINE UPS 5. NEDSLAG."— Utskrift av presentasjonen:

1 VELDIG GREIT Å

2 STUP BESTÅR AV 5 DELER: 1. SATS 2. ROTASJONSIMPULS 3. LUFTFERDEN 4. LINE UPS 5. NEDSLAG

3 4 ”MÅ KUNNE” ØVELSER! 1. HÅNDSTÅENDE 2. KNEKK MED STRAKE BEIN 3. MYKE SKULDRE 4. STRAMMING

4 4.-LINEUP  LINEUPS er:  overgangen fra Luftferden (Rotasjon) til nedslag  ØYEMERKER OG BRUKEN  OPPBREMSING AV ROTASJON  REKKEFØLGEN AV BEVEGELSENE  TIDEN VI BRUKER  ØVELSER ?

5 3. ROTASJONSKONTROLL

6 KONTROLL AV ROTASJON?

7 LINE UPS

8

9 VED BAKLENGS LINE UPS: 1.Se hvor du er, MENS DU FORTSATT BEHOLDER POSISJONEN (KROPPERT/KNEKK) 2.Strekk beina og hoften dit du viL, 3.og SE punktet, mens du blir strak. 4.Gjør deg klar for nedslag ved å samle hendene, (ta tak.) foran brystet, 1.Skimt vannet eller nedslagspunktet, 2.Plasser armene over hodet langs ørene 3.Og ”angrip” vannet, 4.Med strake, stramme armer og lang kropp. 5.HAKA trukket inn

10 UTGANG

11

12 203 B LINE UPS

13 TØRRTRENING 1: SPOT !!!!! HVORDAN LIGGER JEG AN I ROTASJONEN? ER DET PÅ TIDE Å ”BREMSE,” REGULERE ROTASJONEN?

14 TØRRTRENING 2:  SETT BEINA DER DU VIL, BESTEMT, FORT, ROLIG, - AVHENGING AV ROTASJONSHASTIGHETEN.

15 TØRRTRENIN 3: FORTSETT Å SKYV TÆR OG HOFTER DIT DU VIL (SPOTTINGSTEDET) OG RULL UT KROPPEN TIL STRAK POSISJON!

16 TØRRTRENING 4:  SE & KONTROLLER FORTSATT HVOR DU BEFINNER DEG I ROTASJONEN. ”GRAB” HENDENE OG GJØR KLAR FOR VANNET.

17 TØRRTRENING 5:  FINN NEDSLAGSPUNKTET MED ØYNENE. ANGRIP PUNKTET OG STRAM ALT DU KAN, - OG GÅ/SVØM DEG GJENNOM ”ISEN.” (GÅ DYPT)

18

19 FORLENGS SATS

20 Hva er målet?  Oppnå maksimal ---HØYDE  Under full KONTROLL  Med full BALANSE Hva er målet ?

21           POS 1POS 2POS 3

22 ER FØR OPPHOPPET: Armene og svingbeinet er strake bak kroppen, satsbeinet er på brettet med hælen som berøringspunkt. HVORDAN: 1. Pos 1 skal markeres så lenge at hælen har fått brettkontakt 2. og skyvet mot brettet har startet. 3. Sving armer/ svingbeinet først etter at du har startet trykket mot brettet. 4. (Begynn ikke for tidlig, ellers mister du effekt og ballanse.) POSISJON 1 Posisjon 1

23 Slik kan et sistehopp fra 1970 årene se ut. Kanskje en bør herme….? Roar Løken

24 Er posisjonen du hopper opp i fra Pos 1. KROPPEN HENGER i ”Kristus stilling” ( DRØMMEPOSISJON) HVORDAN: 1. Fra Pos 1, strekker du deg oppover, så langt som mulig, 2. Senker svingbenet mot brettet, 3. ser på tuppen/treffpunktet, 4. og henger med strak kropp på veg ned mot brett-tuppen. 5. Armene skal henge over hodet, strake og lange. 6. Her kan du korrigere for eventuell uballanse på vei ned, 7. Men hold armene over hodet (vannrett) til du berører brettet med tåballene. Posisjon 2

25 Du står oppreist, armene strake over hodet og brettet i bunnposisjon. HVORDAN: Når tå-ballene berører brettet, trykker du igjen brettet nedover, samtidig som du svinger armene rundt og over hodet. Her må du ha full ballanse slik at all effekt fra brettet blir returnert tilbake til deg. Posisjon 3

26 fra: topp – bunn - topp.

27 NÅR ER SATSEN FERDIG?  På forlengs sats trykker vi brettet ned fra pos 2 til posisjon 3.  Mens brettet går fra horisontal posisjon til bunnposisjon, svinger vi armene rundt og til en posisjon over hodet, klare til ROTASJONSIMPULS.  Når brettet er i bunn, er hastigheten NULL. Brettet returnerer fra nedadgående retning til ”oppover” retning.  Brettet går fra NULL hastighet i bunnen, til MAX hastighet, ca halvveis opp!  Deretter begynner bretthastigheten og avta igjen, til brettet har NULL hastighet igjen, når det når ca horisontal stilling.  Hva betyr så dette?  Fra brettet er i bunnposisjon til MAX hastighet på brettet, er tiden vi må stå oppreist med tyngdepunktet rett over (returkraften fra) brett-tuppen for å få max resultantkraft/sats tilbake fra brettet.  Satsen er altså IKKE ferdig før brettet har returnert ganske langt opp fra bunnposisjon!  Det er FØRST herfra og opp, ROTASJONSIMPULSEN skjer !

28

29 POSISJON & 3

30 POSISJON O - HOPPESATS ER (KUN) EN POSISJON FØR POSISJON 1. Du kan hoppe inn i POS 1 enten med: Samla bein eller fra et bein. HVORDAN: Du hopper altså inn i Pos 1, et skritt før Pos 1, slik at du kommer til POS 1 fra en større høyde enn du klarer ved bare å gå. Du Svinger armene fra FORAN kroppen og (samtidig med nedtrykket) - BAKOVER. Den eneste forskjellen i Pos 1, er at du nå møter brettet med tåballene (og ikke hælen som i vanlig sats.) NB! Du får en høydegevinst du ellers ikke ville fått ved vanlig sats. Du sparer ”mye” spensttrening !

31 Enkel hoppesats?

32 Spansk hoppesats.

33 3 ulike satser..

34 Pos 2-3 Henrik.

35 2. RULLE-INNSTILLING: HA RULLA SÅ MYK SOM MULIG!  Gjør at du har best tid til å gjøre rotasjonsimpuls, og  Gjør at du hopper høyere!  Sjekk mykheten ved å hoppe på brett-tuppen med armsving fra pos 2 til 3, flere gg.  Når du ikke tramper, er rulla rett innstilt.

36 4. INNSTRUKSJON :  GJØR STUPEREN TRYGG  GJØR ALT ENKLEST MULIG  REPITER  GI MAX 2 KORREKSJONER  FØLG PLAN, MÅL OG MØNSTER PS!HUSK AT DET STUPEREN IKKE KLARER AV BEVEGELSER PÅ LAND, KLARER STUPEREN HELLER IKKE I LUFTA.

37  KANSKJE FORSTÅR ELEVEN IKKE HVA HAN SKAL GJØRE…..  KANSKJE TROR ELEVEN AT HAN GJØR NOE HAN IKKE GJØR LIKEVEL……  TA PÅ ELEVEN OG FÅ HAN TIL Å GJØRE BEVEGELSENE ”SAKTE FILM” OG VÆR HELT SIKKER PÅ AT HAN FORSTÅR OPPGAVEN!  ER DET FORTSATT VANSKELIG, GÅ TILBAKE I PROGRESJONEN TIL EN ENKLERE OPPGAVE. Vil du ha en forandring – få en forandring !

38 VIS AT ELEVEN BEHERSKER BEVEGELSEN DU VIL AT STUPEREN SKAL GJØRE… GJØR SÅ FÅ BEVEGELSER SOM MULIG! M.A.O IKKE GJØR UNØDVENDIGE BEVEGELSER! PRAKSIS..


Laste ned ppt "VELDIG GREIT Å. STUP BESTÅR AV 5 DELER: 1. SATS 2. ROTASJONSIMPULS 3. LUFTFERDEN 4. LINE UPS 5. NEDSLAG."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google